Carlsbergs omsætning i Vesteuropa stiger markant efter nye opkøb. Ifølge CEO Cees ’t Harts strategi bliver næste fase yderligere fremstød i især Frankrig, Schweiz og Storbritannien. Samtidig skal indtjeningen i hele regionen løftes. Dermed forskydes tyngdepunktet i koncernen i al stilfærdighed tilbage mod det tryggere nærområde, selvom Asien – især Kina – fortsat er koncernens organiske vækstmaskine, og Østeuropa stadig leverer en stor omsætning, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Carlsbergs omsætning i Vesteuropa steg i fjerde kvartal 2021 med 35 procent fra samme kvartal i 2020. Dermed stod Vesteuropa – i årets sidste kvartal – for første gang i adskillige år igen for over halvdelen af koncernens omsætning. Til sammenligning steg omsætningen i koncernens traditionelle vækstregion, Asien, med tre procent.
Den store stigning i Vesteuropa kan naturligvis for en stor del forklares med, at regionen i 2020 lå underdrejet på grund af corona. Men også i forhold til 2019 var stigningen markant: Omsætningen i Vesteuropa lå 10,9 procent over fjerde kvartal 2019, mens Asien lå 7,9 procent over og Østeuropa 4,3 procent under.
Er udviklingen en følge af geopolitiske overvejelser? Dem hører man – vel af gode grunde – ikke meget om fra Carlsberg, men tallene giver i sig selv en indikation.
Fra 2020 til 2021 er Vesteuropas andel af koncernens samlede omsætning steget fra 44 til 46 procent, mens Asien ligger uændret på 29 procent, og Central- og Østeuropa er faldet fra 27 til 25 procent.
I de kommende år ventes ”alle markeder” i netop Vesteuropa at præstere stigende vækst og indtjening, understregede CEO Cees ’t Hart efter udsendelsen af årsrapporten. De skal bidrage til, at koncernens nye målsætning om en årlig omsætningsvækst på 3-5 procent – og en endnu højere vækst i driftsresultatet – nu kan realiseres.
Fremgangen i Vesteuropa skyldes, at Carlsberg har satset målrettet med nogle betydelige opkøb i 2020. Carlsberg investerede i britiske Marstons bryggerier, i det tyske Wernesgrüner-bryggeri og i rettighederne til at sælge det amerikanske Brooklyn-mærke, der spås gode muligheder særligt i Europa. Alle tre initiativer bidrog til at løfte salget.
Afkastet af den investerede kapital (ROIC) steg i 2021 pænt fra 8,7 til 9,2 procent i Vesteuropa. Men det ligger fortsat langt under Asien, hvor ROIC steg fra 15,8 til 20,3 procent. Opkøbene har gjort Carlsberg mærkbart større i Vesteuropa, men har også udvandet overskudsgraden. Den er faldet fra 15,2 til 14,4, men ligger dog stadig højere end den dominerende europæiske rival Heinekens, der noterede en stigning i overskudsgraden i sin region Europa (der ikke rummer helt de samme lande som Carlsbergs vesteuropæiske region) til 12,2 procent fra 5,2 procent året før.
Derfor er det også især indtjeningen, som koncernens nye strategi Sail27 fokuserer på: Det, der skal til, er ifølge Cees ’t Hart value growth i Vesteuropa. ”Forbrugerne er virkeligt interesserede i forskellige valgmuligheder i premium-markedet”, sagde han efter årsregnskabet. Netop i Vesteuropa har Carlsberg ifølge Cees ’t Hart ”en god portefølje, som vi kan premiumize”, så de leverer bedre indtjeningsmarginer. I regionen vil koncernen satse på at sælge mere af de internationale såkaldte superpremium-mærker som især 1664 Blanc, men også Grimbergen, Brooklyn, Poretti samt lokale premiummærker som Frydenlund i Norge, Jacobsen i Danmark og Valaisane i Schweiz. Også salget af alkoholfri øl og andre drikke uden alkohol skal accelereres i Vesteuropa. I Asien skal der desuden satses på mærkerne Tuborg og Carlsberg, som dér anses for premium øl.
Nye salgsfremstød, der kan løfte premiumsegmentet i både Vesteuropa og andre steder i verden, vil komme til at koste penge: Carlsberg varsler i forbindelse med årsrapporten, at markedsføringsomkostningerne, der har ligget på 7,5 procent af omsætningen i de seneste par år, fremover vil stige mere end salget. De stigende udgifter skal finansieres med yderligere effektiviseringer i Carlsbergs funding our journey-proces.
Nye bolt on-opkøb og konsolideringsmanøvrer er også mulige i Vesteuropa. Gælden er nedbragt betydeligt i 2021: Alt andet lige kan Carlsberg købe op for cirka 11 mia. kr. uden at komme over sin målsætning på 2 for forholdet mellem den rentebærende gæld og EBITDA-driftsresultatet. Men foreløbig betyder usikkerhed om prisudviklingen, om corona og om den geopolitiske udvikling, at lånepotentialet ikke vil blive udnyttet fuldt ud.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.