Coops reelle underliggende driftsresultat blev sidste år minus 470 mio. kr. før særlige poster og avancer på ejendomssalg, og det var 745 mio. kr. bedre end i 2023. Bruttoavancen steg fra 12,1 pct. til 13,3 pct. efter effektiviseringer, fyringer og butikslukninger. I år forventer ledelsen et minus i niveauet 350-150 mio. kr. – eller en forbedring på op mod en kvart mia. kr. Ledelsen kommer muligvis tæt på driftsbalance i år, men den vil ikke forholde sig til, om 2026 bliver det første reelle år med driftsplus i mange år, skriver chefredaktør Morten W. Langer
2024-regnskabet for Coop Danmark viser, at den store danske dagligvarekoncern er på rette vej, når det gælder økonomisk genopretning efter mange års kæmpestore driftsunderskud. Som tidligere beskrevet i Økonomisk Ugebrev har Coop i mange år overlevet økonomisk ved frasalg for milliarder af ejendomme. Men det ser ud til at være slut nu.
Ifølge ledelsen vil det igangværende regnskabsår økonomisk stå på egne driftsmæssige ben for første gang i mange år uden store avancer fra salg af grunde og ejendomme. Kurven for den underliggende driftsøkonomi er klart på vej mod økonomisk balance efter minus 1,2 mia. kr. forrige år, minus en halv mia. kr. sidste år og ca. minus 200 mio. kr. i år. Sådan lyder ledelsens forventning i hvert fald.
”Vi har set en underliggende forbedring, som har været stigende hen over året, hvor andet halvår var bedre end første halvår. De 162 mio. kr. i driftsresultat (EBIT) før særlige poster kan sammenlignes med vores forventning ved årets begyndelse med et driftsresultat (EBIT) før særlige poster i intervallet minus 150-250 mio. kr. Resultatet er dermed væsentligt bedre end forventet”, siger Anders Boll.
Coop Danmarks samlede omsætning blev sidste år 33.618 mio. kr., hvilket var 1,8 pct. lavere end året før. ”Omsætningsudviklingen var negativt påvirket af butikslukninger i løbet af 2024, samt faldende brændstof salg i takt med det stigende antal el-biler”, skriver ledelsen.
Videre hedder det, at ”Coop har realiseret en højere salgsavance i 2024 sammenlignet med 2023 gennem bedre eksekveret kommerciel strategi og drift. Hertil er Coop lykkedes med at nedbringe omkostningerne i 2024 sammenlignet med 2023 gennem effektiviseringer, stram omkostningsstyring og nedlæggelse af 180 stillinger på hovedkontoret i forbindelse med transaktionen.” I gennemsnit præsterede gennemsnitsbutikken stigende omsætning sidste år, og bruttoavancen steg til 13,3 pct. fra 12,1 pct. året før.
Om 2025 oplyser ledelsen, at Coop planlægger at øge investeringsniveauet i butikker og kundeoplevelse som en del af strategien. Og så vil lukningen af urentable og tabsgivende butikker sidste år påvirke driftsresultatet i år positivt, oplyser CFO Anders Boll.
Omsætningen forventes at falde i niveauet 1,5 – 2,5 pct., hvor butikslukninger og faldende salg af brændstof påvirker negativt, mens stigende salg i gennemsnitsbutikken ses påvirke positivt. Om årets udvikling oplyses det, at resultaterne følger den plan, som blev lagt ved OK’s overtagelse af Coop. Anders Boll siger herom: ”Vi er så heldige, at vi har ejere, OK og Coop amba, der tænker langsigtet, og som vi løbende har en god dialog med, i forhold til hvad der er rigtigt på kort, mellem og langt sigt.”
ØU: Skal noget af fremgangen drives af fortsatte effektiviseringer og reduktion af antallet af ansatte?
”Vi skal fortsat effektivisere i alle led, herunder få varerne hurtigere gennem hele værdikæden, hvilket både gør det billigere og sikrer kunderne friskere varer. Der er dog ingen konkrete planer om reduktion af ansatte her og nu.”
ØU: Er det en målsætning at COOP kommer op på samme overskudsgrad, som jeres store konkurrenter indenfor dansk dagligvarehandel?
AB: ”Nej, det er det ikke. Coop er en helt anden type virksomhed, hvis mål er at sikre medlemmerne bedre varer til fair priser med vægt på ansvarlighed og lokal tilstedeværelse. Formålet har aldrig været at opnå den størst mulige indtjening. Men vi skal selvsagt have en lønsom drift, der gør os i stand til at investere i butikker, bedre services for kunderne – og også give vores ejere en forrentning af deres investering.”
ØU: Hvor ser du de største udfordringer i konkurrencesituationen, og hvilke særlige styrkepositioner skal COOP spille på de kommende år?
”Konkurrencen er ekstremt hård med overkapacitet af butiksareal og stærke internationale konkurrenter. Vores styrke er, at vi er stærke lokalt, som den aktør med flest butikker, har en historisk førerposition på ansvarlighed – og så vil vi gøre det, at vi er medlemsejet til en større fordel for os ved at give vores to millioner medlemmer nogle nye, markante fordele”, siger Anders Boll.
Morten W. Langer