Coop er med 1,7 millioner medlemmer nok den organisation i Danmark, der har størst indflydelse på, hvordan danskerne i dagligdagen møder bæredygtighed. Coops ambition er at være bannerfører for ansvarlighed og må både udfordre egne fordomme og tage stilling til, hvad verden har brug for, når nye produkter og tiltag skal balancere mellem forretning og ansvarlighed. Læs interview med Coops CSR-direktør, Signe Frese.
ØU: Hvordan er Coops ambition om at være ”bannerfører for ansvarlighed” grundlæggende forankret i jeres strategi? SF: ”I Coops strategi “Coop på vej”, der definerer hvor vi gerne vil være i 2023, spiller ansvarlighed en meget stor rolle. Der står, at vi skal være bannerfører for ansvarlighed i dagligvarehandlen. Den målsætning springer ud af vores 150 års historie som andelsejet virksomhed, og i vores vedtægter er det formuleret, at vi skal give noget igen til samfundet. Men det, vi giver tilbage, har naturligvis ændret sig over årene. Før i tiden handlede ansvarligheden om at sikre, at alle danskere havde adgang til gode råvarer, men nu fokuseres meget bredere på bæredygtighed gennem mange forskellige tiltag.”
Hvordan udtrykker den overordnede strategi sig konkret i bæredygtighedsinitiativer på ansvarlighedsagendaen? ”Vores kongstanke er, at bæredygtighed skal være en integreret del af vores forretning, og derfor har vi defineret vores CSR-strategi ud fra fire hovedindsatsområder – ’Bedre varer’, ’En stærk forbrugerstemme’, ’Balance i vores fodaftryk’ og ’En ansvarlig arbejdsplads.’ Vi ønsker at gå systematisk til værks og komme hele vejen. Vi kan gøre den absolut største forskel ved at bruge vores ”store maskine” og brede kontakt til mange forbrugere til at medvirke til en bedre verden. Fordi vi har 5 mio. kundetransaktioner om ugen, kan vi sammen med vores kunder f.eks. være med til at gøre en stor forskel for verden, hvis salget og udbuddet af varer med særlig omtanke, bliver større.”
Hvilke konkrete mål har I defineret med afsæt i jeres fire indsatsområder? ”Konkret vil vi under ’Bedre varer’ sælge 50 procent flere omtanke-vare i 2020 end vi gjorde i 2015. Isoleret set på økologiske varer vil vi gerne fordoble salget, på andre områder er det et andet tal. Under initiativet ’En ansvarlig arbejdsplads’ er målet, at vores fremtidige medarbejdere angiver ansvarlighed som en top tre årsag til, hvorfor de vil arbejde for Coop. Med ’Balance i vores fodaftryk’, har vi fokus på mere klassiske CSR-initiativer. Fx arbejder vi med et mål om at genanvende 95 procent af alt vores affald.
Og sidst vil vi med ’En stærk forbrugerstemme’ sætte dagsordenen på en række områder, hvor vi ved at forbrugerne har holdninger til ansvarlighed for bl.a. at påvirke den politiske proces i den retning, som mange af vores medlemmer ønsker det. Et eksempel på det er vores kamp imod skadelige kemiske stoffer, som vi har udfaset i vores egne varer, men som stadig er lovlige. Vi har etableret et CSR-board med højt forankrede nøglepersoner, der har det direkte ansvar for, at vores ansvarlighedsstrategi integreres i forretningen.”
I har 1,7 millioner medlemmer. Hvordan foregår arbejdet med at påvirke medlemmerne i forhold til de holdninger, som I mener er vigtige? ”Vi har selvfølgelig forskellige kanalstrategier. Et af dem er Samvirke, hvor du måske kan huske forsidebilledet med gasmasken, om sprøjtegift er hverdagskost og pesticider. Men også vores medlemsapp, SoMe kanaler og butiksrummet benytter vi til at nå vores medlemmer.” Hvordan definerer Coop, hvilke holdninger indenfor ansvarlighedsagendaen, der skal udtrykkes? Fx er kødforbrug i forhold til CO2-emissioner aktuelt lige nu som et område, hvor man i fremtiden kan forvente forandringer, holdninger og meget debat.
”For os handler det om at stille spørgsmålet om, hvad verden faktisk har brug for, og om vi som virksomhed kan gøre en forskel. Det er ikke altid sikkert, at vores kunder kender til alle nuancer i en problemstilling. F.eks. har vi af samme grund ikke valgt at udskifte plastikposer til papir, fordi det faktisk er mere miljøskadeligt, men i stedet udviklet klimavenlige bæreposer. Men beslutter vi os for at tage stilling, tager vi også ansvar for at kommunikere vores holdning. Konkret i kød og klimaspørgsmålet mener vi, at den er meget væsentlig, og vi arbejder med, hvordan vi kan påvirke forbrugeren til at spise mindre kød, oplyse om konsekvenserne og tilbyde erstatninger.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.