Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

D/S Nordens ledelse ser afmatning forude, skærer i risiko

Steen Albrechtsen

tirsdag 24. juni 2025 kl. 11:25

Jan Rindbo – CEO hos D/S Norden
Jan Rindbo – CEO hos D/S Norden

Få fri adgang til alle lukkede artikler på ugebrev.dk hele sommerferien:

Tilmeld dig tre udgaver gratis af aktieanalysepublikationen ØU Formue, der udkommer igen til august

Det er svære tider for spådomme om den globale fremtid, og det skinner også igennem hos D/S Norden, som ser ud til at have skruet lidt ned for risikotagningen, samtidig med at man via skibssalg kan bogføre en del gevinster. Dermed realiserer man en del af de lidt mere luftige/flygtige værdier i form af bl.a. købsoptioner, og det styrker tilliden til aktiens indre værdi (NAV) omkring 350 kr. per aktie, når man tager højde for den svagere USD. Det giver en betydelig upside til aktiekursen og markedsværdien på henved 6 mia. kr.

Shipping er en svær og cyklisk industri at investere i, hvor det mest af alt gælder om at kunne klare sig igennem svage markeder. Her har Norden historisk været dygtig. Og lige nu ser det ud som om, at ledelsen forbereder sig på svagere markeder indenfor tørlast, mens det indenfor tank ser bedre ud. Sanktioner mod Rusland, Røde Hav-udfordringen og konflikten mellem Israel og Iran har løftet oliepriserne, og det holder en god hånd under tankraterne.

I kvartalet blev det til mindre plusser, hvilket dog var bedre end sidste år: Tørlast (dry operator) og specialtransport forretningen (projects and parcels) gav lige over to mio. USD hver i EBITDA, mens tank (tanker operator) og den endnu lille logistikforretning (”Logistics”) hver gav et lille underskud på 0,5 mio. USD.

Samlet leverede den kortsigtede forretning FST (”Freight Services & Trading”) en indsejling på 112 USD/skibsdag, hvilket var første gang i fem kvartaler, at det samlet blev til et overskud. Selvom det bestemt var i den beskedne ende, så har tørlast nu to kvartaler i træk leveret et positivt bidrag efter flere sløje kvartaler i 2024.

Nordens tørlastforretning står for ca. 2/3 af den kortsigtede forretning målt på skibsdage (23.200 ud af 35.200). I tre af kvartalerne i 2024 var der store tab i tørlast på over 1.000 USD/skibsdag, så derfor er indsejlingen på 90,5 USD/skibsdag ikke imponerende i sig selv, og også noget under den langsigtede målsætning på >500 USD per skibsdag. På fem års sigt ligger man dog stadig et stykke over de 500 USD i gennemsnit, men det skyldes især de gode kvartaler i 2021-2022.

Aktiviteten på både tørlast og tank var i kvartalet lavere end i de forudgående år. Det indikerer, at ledelsen har skruet ned for risikoen i den kortsigtede forretning. Måske i lyset af den meget omskiftelige geopolitiske og makroøkonomiske situation.

De mulige toldeffekter er indtil videre til at overse og ret begrænsede direkte. Indirekte er truslen fra en afdæmpet global økonomi, som sjældent er godt for shipping, der generelt lever af øget økonomisk aktivitet og samhandel.

Det amerikanske forslag om havneafgifter på kinesisk ejede (eller byggede) skibe er blevet noget udvandet i sin seneste form, og qua sin fleksible forretningsmodel forventer Norden ikke at se nogen væsentlig effekt herfra. Også fordi man ikke har meget aktivitet til/fra USA.

Trods de fortsatte udfordringer i den kortsigtede forretning er der stadig en sund underliggende værdi i D/S Norden. Den bogførte værdi per aktie beløber sig til knap 300 kr. og hertil kan man lægge merværdien af flåden og af de optioner, der giver ret til at købe skibe eller forlænge lejeperioden. Samlet giver det en nettoaktivværdi (NAV) på 372 kr. per aktie ved udgangen af marts. Faldet i US-dollaren siden slutningen af marts fjerner omkring 20 kr. per aktie af NAV, således at vi ender omkring 350 kr. per aktie.

Sammenligner man det med den aktuelle aktiekurs på ca. 200 ligner det bestemt et interessant forhold mellem potentiale og risiko. Nordens ledelse er generelt også god til at prioritere aktionærerne i form af udbytte og tilbagekøb, senest med 2 kr. i aktieudbytte ovenpå 1. kvartal, foruden et aktietilbagekøbsprogram, som vi også må forvente forlænget efterhånden som resten af årets forventede overskud realiseres i de kommende kvartaler.

Som hjælp til at vurdere risikoen oplyser Norden i sit regnskab, at en ændring på plus/minus 10 pct. i både skibsværdier og forward fragtrater vil løfte/sænke NAV per aktie til 441 kr. henholdsvis 305 kr. Går man lidt videre betyder det, at man kan se en ændring på helt op til 25 pct., førend NAV kommer ned omkring den aktuelle børskurs.

Dermed synes aktiemarkedet at indikere et betydeligt svagere marked, end Norden ser foran sig. Også selvom Norden umiddelbart virker noget forsigtige og er i ”risk-off mode”, forstået på den måde, at man har en høj afdækning af den mere permanente flåde. Skibssalgene gennemføres af Norden, da man gerne vil tage nogle gevinster hjem, fordi man umiddelbart ser et svagere marked på kortere sigt, end skibspriserne ellers indikerer.

Steen Albrechtsen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Finance Manager
Region Nordjylland
SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Udløber snart
Økonom til Almen Analyse – Landsbyggefonden
Region Hovedstaden
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank