Ledelse

Dansk erhvervsliv hænger fast i fortidens forretningsmodeller

Peder Bjerge

mandag 09. september 2019 kl. 9:38

Mens danske virksomheder dygtigt har anvendt de umiddelbare muligheder i den nye digitale verden til at effektivisere, mangler de at gennemføre en reel digital transformation og tilretning af forretningsmodellerne, vurderer Pernille Kræmmergaard.

Alt for mange danske virksomheder har ikke formået at udnytte de digitale teknologier til at udvikle nye forretningsmodeller, der er afgørende for at holde konkurrenterne stangen. ”De risikerer, at virksomheder udenfor Danmark udvikler de forretningsmodeller, der gør, at kunderne får en bedre service designet specielt til dem. I en verden, hvor bæredygtighed betyder mere og mere, bliver den personlige service stadigt vigtigere,” siger Pernille Kræmmergaard.

Efter en lang karriere i universitetsverdenen, Aalborg Universitet og IT-Universitetet, hvor hun til sidst kunne skrive professor på visitkortet, har hun stiftet virksomheden Digitaliseringsinstituttet, der arbejder med forsknings- og kompetenceudvikling. Ideen er at omsætte forskning til noget, der gør en forskel i praksis, lyder hendes forklaring på skiftet.

I dag bistår hendes firma erhvervskunder med at udvikle de rigtige digitale kompetencer, der ifølge hende er afgørende i konkurrencen i den nye digitale virkelighed. Hun er blandt andet forfatter til bogen ”Digital Transformation – 10 evner din organisation skal mestre og tre du har brug for.” Netop de evner er der for mange, som ikke mestrer. Mens mange virksomheder nok taler om digital transformation, kniber det ifølge Pernille Kræmmergaard med at levere varen ude på markedet.

Hun vurderer, at den brede masse af danske virksomheder gennem mange år været dygtige til at anvende IT til at effektivisere produktionen og reducere deres omkostninger. Til gengæld kniber det med at gennemføre en reel digital transformation, hvor de udnytter de digitale teknologier til at give kunderne bedre service og nye tilbud.

”I Danmark står vi overfor en alvorlig udfordring, når det gælder om at skabe værdi på en ny måde med teknologi. Her mener jeg, at vi er udfordret. Vi er ikke dygtige nok til at transformere vores virksomheder til en ny digital virkelighed,” siger hun.

Reelt set har det store flertal af danske virksomheder blot gjort deres eksisterende forretning tilgængelig på nettet og ladet det være ved det, mener hun. Og det er fejltagelse at tro, at det er nok. På et globalt marked vil det få konsekvenser, fordi en lang række af disse nye services vil være digitale, og derfor kan udbydes på tværs af landegrænser, lyder hendes pointe.

”Hvis virksomhederne ikke er dygtige nok til at levere den slags services, som kunderne kan opleve at få andre steder, får de meget svært ved at konkurrere. De vil ikke være i stand til at leve op til de krav og forventninger, som både kunder, medarbejdere og andre har til god service,” siger Pernille Kræmmergaard.

Samtidig vil det blive sværere for virksomhederne at rekruttere de rigtige medarbejdere, der naturligt søger mod de virksomheder, der er i stand til at skabe værdi i et digitalt univers. Hun peger på, at både medarbejdere og ledelse som privatpersoner er vant til at få en personlig service digitalt, uanset om det gælder kundeservice hos Amazon eller hos Google. ”Og kan virksomhederne ikke levere den form for individuel service digitalt, går kunderne, uanset om de forbrugere eller virksomheder, et andet sted hen,” siger Pernille Kræmmergaard.

Hun mener særligt, at dansk detailhandel har sovet i timen på digitaliseringen ved at nøjes med blot at ”sætte strøm” til den eksisterende forretning uden at tage skridtet videre. ”Basalt set er en webshop jo bare, at kunderne kan købe de samme varer på nettet, som de ellers kunne købe nede i Bilka. Men det har ikke været nok for at holde på kunderne, der er sivet andre steder hen. Dansk Supermarked er ved at komme med nu, for at blive klar til den konkurrence, de vil møde, når Amazon for alvor kommer ind over den danske grænse,” siger Pernille Kræmmergaard.

Hun mener, at de danske virksomheder halter bagefter, fordi man ikke har forstået, at den digitale transformation reelt set betyder, at man skal se sin virksomhed på en helt ny måde.

Et eksempel er på reel nytænkning er, når bilforhandlere i stedet for blot at holde sig til at sælge biler udvider forretningen til også at tilbyde abonnementer på biler, fremhæver Pernille Kræmmergaard. ”Men det kræver, at man sætter sig ned i hver enkelt virksomhed og får en fælles forståelse af, hvad en digital transformation indebærer for deres forretning. Ellers kommer indsatsen til at stritte i alle mulige retninger. Og så når man ingen steder,” siger hun.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

Første måned

1 kr.

Herefter 299 kr. om måneden

Allerede abonnent? Log ind her

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

Ledelse

Chr. Hansen mister sin status som elitevirksomhed

Fra fredagens udgave af ØU Ledelse:  Mauricio Graber fik en vanskelig opgave, da han i 2018 kom til som CEO i meget højt værdiansatte Chr. Hansen. Han har –…
Samfundsansvar
Bo Foged er nyt medlem af Komitéen for god Selskabsledelse
Finans
Danske institutionelle investorer lever op til ny hullet lov om aktivt ejerskab
Finans
IPO Rating: Dataproces Group over middel i første IPO Rating, kun få kiks
Samfundsansvar
Vismand: Grøn omstilling kan gøres billigere
Ledelse
Total nedsmeltning i Waturu: Sendt til tvangsopløsning, direktion og bestyrelse fratrådt, uden revisor
Finans
PKA og PFA hemmeligholder afkast på verdens største vindmøllepark
Finans
Børsprofessor: Certified Advisors på First North bør godkendes af Finanstilsynet
Samfundsansvar
Download gratis ESG Controversial Report om ExxonMobil
Samfundsansvar
ØU’s Klimabarometer: Det danske samfund i solid fremgang på klimahensyn
Finans
Bankekspert: Bankerne overkapitaliserede, ”sparer op” til kæmpeudbytter næste år
Samfundsansvar
Globale ESG-tendenser 2021: Fokus på virksomheders ESG risici og modstandsdygtighed overfor klimarisici, samt ESG effekter på obligationsmarkedet
Samfundsansvar
A.P. Møller Holding øjner gennembrud for grønne børsnoteringer
Formue
Investeringsfonden AktieUgebrevet Invest gav et afkast på 32 % i 2020
Formue
Norwegian afslører detaljer i redningsplan: Her er vores opdaterede kursmål

Seneste nyt

Samfundsansvar
AkademikerPension hæver barren for aktivt ejerskab
Formue
Bullish eksperter? Derfor får vi ikke et januar rally i år
Formue
Analytikerne udpeger her 43 danske udbytte-aktier i 2021
Finans
Venture: Nyt marked for salg af ejerandele med kæmperabat
Ledelse

2021: Her er årets Temaer, Surveys og Kortlægninger i Økonomisk Ugebrev Ledelse

NR. DATO TEMA 1 08.01.2021 Globale Megatrends: ledelse, selskabsledelse, bestyrelsesarbejde 2 22.01.2021 x 3 05.02.2021 Survey: Danskernes syn på etik i erhvervslivet, samt C25 selskaber 4 26.02.2021 Danmarks Bedste…

Aktuel artikelserie

Ledelse

Chr. Hansen mister sin status som elitevirksomhed

Fra fredagens udgave af ØU Ledelse:  Mauricio Graber fik en vanskelig opgave, da han i 2018 kom til som CEO i meget højt værdiansatte Chr. Hansen. Han har – især i det sidste halvår –

Andre artikelserier

Ny eseirerads$2312
Ny serie112
Ny3
KlimaBarometer for Dansk Økonomi
ESG analyser
Sustainable Finance
Samfundsansvar
Sasja Beslik: Danske virksomheder langt fra Parisaftalens klimamål
Ledelse
Mærsk går enegang, udskyder grøn flådefornyelse og satser på cash flow
Finans
First North-rådgivere: De har haft succes, og de har haft fiasko
Samfundsansvar
Globale ESG-tendenser 2021: Investorenes dilemma, incitamentsordninger og nye EU-regler
Samfundsansvar
EU Sustainable Finance truer den danske ledelsesmodel
Samfundsansvar
Store forskelle i landes tilgang til grøn finanspolitik
Ledelse
Trends 2021: Danske Largecap lagde i 2020 byggeklodser til nye strategier
Samfundsansvar
Pensionsselskaber har milliarder investeret i globale selskaber, som ignorerer klima
Finans
Rating: Her er vinderne blandt de 100 største unoterede selskaber
Ledelse
Erhvervslivets resultatskabere: Topchefer, vi lagde mærke til
Ledelse
MT Højgaard næsten i mål med turn around: Problemprojekter tæt på afviklet
Formue
Waturu ejere forsøger ny børsnotering, denne gang i Norge
Finans
Engelsk crowdfunding-platform på vej med seks danske startups
Ledelse
NYTÅRSBREV FRA CHEFREDAKTØREN: Vi skærper profilen og tilpasser os ny omverden

Seneste nyt

Samfundsansvar
Exxon offentliggør scope 3-emissioner for første gang
Ledelse
Få gratis adgang til Bestyrelsesguiden med 700 artikler om Praktisk Bestyrelsesarbejde

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Hvordan skal erhvervsejendomme vurderes i fremtiden?
Fødevarestyrelsen påbegynder udbetalinger til minkavlerne – her er vores guide i forbindelse med den påbegyndende udbetaling
Ny normalvedtægt for ejerforeninger
Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15

Skriv til os på: [email protected]
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Sundkaj 125, 3. sal
Nordhavn 2150

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]
X