Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Danske Bank og Nordea arbejder på at opruste intern etik

Joachim Kattrup

mandag 05. februar 2018 kl. 12:51

Nordea og Danske Bank har trods massive indsatser på de indre linjer stadig et blakket etisk omdømme. Det vidner både et survey blandt 700 private investorer og et ømt punkt i ESG-ratingbureauernes vurderinger af bankernes filantropi og direkte samfundsansvar om. Der er altså stadig lang vej igen, før offentligheden tilgiver den finansielle sektor dens dårligdomme.

Det er mere end sigende, at Nordea indleder 2017 rapporten om samfundsansvar med interview af CEO Casper von Koskull om ”Nordeas CEO on Sustainability”. Problemet er, at intervieweren er bankens egen interne Head of Group Sustainability, Erik Feldt. Den hyggelige og interne samtale afspejler, at bankerne ofte vælger sig selv som samtalepartner, når der skal være enighed om etiske og ansvarlige principper for god bankdrift.

Den store kløft mellem bankernes selvopfattelse og omverdens syn på etik og moral i bankerne, understøttes af et survey, Økonomisk Ugebrev tidligere på året foretog blandt 700 erhvervsledere og private investorer. Både Nordea og Danske Bank vurderes til at have ringe etik, og det sker på trods af store indsatser på de interne linjer. Sådan er opfattelsen i hvert fald hos både Danske Bank og Nordea lyder meldingen til Økonomisk Ugebrev.

Respondenterne i et survey, Økonomisk Ugebrev har foretaget, placerer Nordea og Danske Bank blandt de etisk ringeste af alle større banker i Danmark. Opfattelsen i erhvervslivet er altså, trods generelt høje ratingscores på ESG-indikatorer og ihærdige indsatser på de indre linjer, at etikken og moralen fortsat opleves mere end flosset.

Det er ganske enkelt svært for den almindelige erhvervskunde at se, hvordan bankerne betaler tilbage på politikernes finansielle feberredningerne efter finanskrisen, som skatteyderne betalte.

Nordea og Danske Bank scorer generelt højt på ESG-indikatorer, men bagvedliggende data fra CSRHUB-portalen viser også, at ESG-kategorien ”Community”, som afspejler et selskabs samfundsengagement og evne til at udøve ”Citizenship” trækker markant ned i den samlede score. Det sker bl.a. på bagrund af en meget lav placering i 48 percentilen i den underliggende subkategori ’Filantropi’. Det er langt fra det høje niveau, som bankerne ellers vurderes til, på stort set alle øvrige ESG indikatorer.

Mangel på konkret samfundsansvar

Med andre ord vurderer de væsentlige ESG-ratingbureauer i overensstemmelse med 700 respondenter fra Økonomisk Ugebrevs survey, at bankerne mangler at vise mere konkret samfundsansvar, hvad angår især både filantropiske og frivillige indsatser, men også i yderligere udvikling af produkter, processer og teknologier så de mere synligt understøtter samfundsansvaret.

Spørger man i Nordea, har banken de seneste år internt arbejdet hårdt på at styrke den etiske opfattelse af virksomheden. ”Nordea har investeret betydeligt i at forbedre kulturen i organisationen, ved at indføre nye værdier og formål for banken, gennemgået dele af vores interne retningslinjer, fx code of conduct, og vi har forbedret systemer og processer. Adfærd og forretningsetik er bl.a. nu direkte knyttet til, hvordan ledelsen vurderes både kvantitativt og kvalitativt. Når det er sagt, skal der stadig gøres meget i lyset af de mange udfordringer, som Nordea og den finansielle industri står overfor i dag,” siger Head of Group Sustainable Finance, Sasja Beslik fra Nordea til Økonomisk Ugebrev.

Nordea, der har en af branchens mest udviklede profiler for ansvarlige investeringer, har også forsøgt at styrke den etiske opfattelse af banken gennem yderligere tiltag på produktsiden. Han nævner også en helt ny ”community engagement strategy” med fokus på finansiel uddannelse og iværksætteri, samt at alle medarbejdere i Nordea tilbydes at deltage i frivilligt arbejde for at gøre en forskel i lokalsamfundene.

Hos Danske Banks presseafdeling bekræfter man, at banken arbejder på at styrke etikken og kommunikationen heraf bl.a. gennem yderligere ansættelser. Der er også netop ansat en ny ”head of responsible investment” (Urika Hasselgren, Red.) og bankens portal for iværksættere og vækstvirksomheder, ”The Hub”, vil blive forsynet med en bæredygtig impact indikator.

Banken ønsker dog ikke at udtale sig mere konkret på nuværende tidspunkt, da flere af initiativerne endnu ikke er endeligt udviklet og lanceret.

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank