Samfundsansvar

Danske Banks kunder lægger mindst vægt på samfundsansvar

Joachim Kattrup

fredag 24. januar 2020 kl. 21:04

Pensionssurvey: Pensionskunder med præferencer for ansvarlige investeringer udgør en væsentlig mindre andel i Danske Bank, end de gør i andre store banker, viser Økonomisk Ugebrevs årlige Pensionssurvey med svar fra næsten 500 kunder. Er de mest samfundsansvarlige kunder forsvundet efter hvidvasksagen?

Danske Banks kunder med pensionsordning via banken er markant mindre positive overfor samfundsansvarlige investeringshensyn end kunderne i landets andre store banker, viser Økonomisk Ugebrevs årlige Pensionssurvey med i alt 452 besvarelser.

På spøgsmålet om, hvorvidt man er positivt eller negativt indstillet for at medtage samfundsmæssige overvejelser i investeringer under sin pensionsordning svarer 53 procent af Danske Banks kunder, at de er ”positive” eller ”meget positive.” Det er den laveste procentvise andel af positive tilkendegivelse blandt de seks største banker i landet.

Hos Nordea svarer 65 procent af kunderne, at de er positive” eller ”meget positive” overfor samfundsansvarlige hensyn i pensionsordningens investeringer. Listen toppes af Spar Nord Banks kunder, hvor 72 procent er ”positive” eller ”meget positive.” For Danske Bank har 152 besvaret Økonomisk Ugebrevs survey, mens 82 besvarelser er modtaget fra Nordea kunder.

Set i lyset af Nordeas årelange strategiske fokus på bæredygtige investeringer med flere bæredygtige investeringsprodukter, er der ingen tvivl om, at Nordeas kunder er grundigere ”uddannet” i ESG indikatorer og ansvarlige investeringer. Dertil kommer, at Nordea i flere år har kunne fremvise meget høje afkast i flere bæredygtige investeringsfonde, herunder STAR fondene.

Nordea har også været meget kommunikerende omkring klimakrisen, og hvordan de har ageret i forhold til både store abstrakte klimaspørgsmål og meget konkrete selskabsrelaterede udfordringer. Det er bl.a. sket gennem videokampagner og andre stærke kommunikative tiltag. Økonomisk Ugebrevs Pensionssurvey har også spurgt til, hvor vigtigt deltagerne vurderer det er, at pensionsselskabet er en aktiv ejer ”ved at være kritisk og stemme på de børsnoterede selskabers generalforsamlinger i forhold til at forbedre afkast.” Her er resultaterne for henholdsvis Danske Bank og Nordea de samme. De topper listen, sammen med Jyske Banks kunder, hvor 81 procent mener at aktivt ejerskab er ”positivt” eller ”meget positivt”.

Interessant er det dog, at selvom spørgsmålet om samfundsansvar ikke eksplicit kædes sammen med merafkast, så gør spørgsmålet om aktivt ejerskab det til gengæld. Det får, med undtagelsen af Sydbanks kunder, alle andre bankerskunder til at finde samfundsansvarlige hensyn mindre positive end udøvelse af aktivt ejerskab.

”Pjat, Klimatosser”
Der kan kun spekuleres i, hvorfor Danske Banks kunder ifølge surveyet er mindre optaget af samfundsansvar end andre. En mulighed er, at hvidvasksagen kostede Danske Bank kunder, og dem, der er tilbage, har svagere præferencer for samfundsansvar end dem, der har forladt banken. Eller som en af de negativt indstillede Danske Bank kunder i surveyet formulerer det: ”Pjat. Klimatosser.”

Blandt de samfundsansvarligt positivt indstillede kunder spiller afkast dog stadigvæk en helt central rolle. ”Hvis samfundsansvarlighed på sigt giver bedre afkast, er det fornuftigt” lyder et svar. Et andet svar fokuserer på risikostyring. ”Mest fordi det nedsætter risikoen ved investeringen,” lyder kommentaren. En tredje belyser dilemmaet ved samfundsansvarlige hensyn: ”Hvordan skal man balancere et selskab, som udleder meget CO2, men samtidig investerer kraftigt i udviklingslande? Er det et dårligere selskab, end virksomheder med lav CO2 og ingen investeringer i u-lande?” spørger respondenten.

Samlet set for alle bankkunder er, at 32 procent hverken er positivt eller negativt indstillet overfor samfundsansvarlige hensyn. Ti procent er direkte ”negative” eller ”meget negative”, og her finder vi også de mere kulørte kommentarer som nævnte ”Pjat. Klimatosser.” Og ”Hold fokus på indtjeningen og spar mig for ESG.”

3f3c3f31a0a73d456c80

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

Første måned

1 kr.

Herefter 249 kr. om måneden

Allerede abonnent? Log ind her

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

[postviewcount]

Mere fra ØU Samfundsansvar


Seneste nyt



Aktuel artikelserie

Trænger First North vækstbørsen til en opstramning?

Chefredaktør Morten W. Langer har i en artikelserie påpeget en stribe huller i NasdaqOMX’s arbejde med at skabe en dansk vækstbørs, investorerne kan have tillid til. Selskaber som Conferize og NPinvestor har fra start været baseret på ekstremt svage forretningsmodeller og overvurderede værdiansættelser. Aktuelt viser sagen om Waturu, at institutionen med Certified Advisors ikke fungerer godt nok, når det gælder sikring af fyldestgørende information til investorerne. Baggrunden for ØU’s fokus på First North er, at en velfungerende dansk vækstbørs er samfundsmæssig vigtig som formidler af risikovillig kapital til små vækstvirksomheder.

Andre artikelserier

Sustainable Finance: Nye spilleregler for den finansielle sektor
Nye krav til bestyrelsen i kølvandet på Coronakrisen
Kontroversielle investeringer
Hvornår stopper lovgiverne Forsikringsmafiaens fidus?
Hvilke strategier sikrer den bedre performance under coronakrisen?
Finansiering af den grønne omstilling


Seneste nyt

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Covid-19: Midlertidige konkurrenceretlige rammebestemmelser
Covid-19: Hvordan krisen kan påvirke dine låne- og finansieringssaftaler
Momslån til små og mellemstore virksomheder og lønsumsafgiftslån til visse erhverv
Se det fulde rapportindeks →
Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15

Skriv til os på: [email protected]
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Sundkaj 125, 3. sal
Nordhavn 2150

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]
X