Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

DFDS rammes hårdt af europæisk recessionsfrygt

Steen Albrechtsen

tirsdag 22. oktober 2024 kl. 11:40

Torben Carlsen

I euforien over den spirende økonomiske optimisme efter de første centralbank-rentesænkninger har in­vestorerne tilsyneladende glemt DFDS, som i den grad også er eksponeret mod makroøkonomisk aktivitet. Sommerens nedjustering har nok tæret på tilliden, og DFDS-aktien får sikkert først et ”fortjent” comeback, når der kommer konkrete tegn på fremgang i den europæiske økonomi. Det kræver tålmodighed, men værdiansættelsen giver også plads til en rigelig beløn­ning før eller siden, skriver redaktør Steen Albrecht­sen i denne analyse.

Længe har det ikke været en fest for DFDS-investorer. Aktien har været nedadgående i næsten et halvt år. Og selvom det i sig selv ikke er bemærkelsesværdigt pga. den stigende recessionsfrygt i perioden, så er det måske særligt interes­sant, at aktien slet ikke er vendt rundt de sidste par uger. Det har ellers været tilfældet for en lang række selskaber, som er mere direkte eksponeret mod ”økonomisk vækst”.

Selvom der er særlige forhold omkring DSV i øjeblikket, så kan vi ikke undgå at notere pæne kurscomebacks til konjunkturfølsomme aktier som f.eks. DSV, NTG, Maersk og FLSmidth hen over de sidste 2-3 uger. DFDS har til gen­gæld fortsat faldet ned til 160-165 kr.

Forklaringerne er mange. Men mest af alt handler det nok om frygten for den økonomiske udvikling i Europa, hvor selskabets aktiviteter er placeret. Hertil kommer den øgede eksponering i Sydeuropa, hvor det nylige opkøb af tyrkiske Ekol kun øger eksponeringen til den del af Euro­pa, hvor man heller ikke skal undervurdere betydningen af konflikten i Mellemøsten omkring Israel. Endelig er der nok også et element af brændt barn skyer ilden ovenpå selskabets nedjusteringen i sommer, og den generelle po­litiske usikkerhed omkring Tyrkiet og Erdogan.

Ekol-opkøbet forventes at falde på plads ved udgan­gen af 3. kvartal, så det bør være meget tæt på. Derefter skal det integreres, således at Ekols lave EBIT-margin på 2,5 pct. i 2023 kan løftes til 5 pct. i 2027 efter 4,8 pct. i det bragende gode 2022. Som reference handler DFDS lige nu til en EV/EBITDA-multiple på 4-5, mens Ekol overtages til en multiple på 7.

I modsætning til bl.a. NTG og DSV, så er DFDS betydeligt mindre asset light pga. ejerskabet af hele transport­netværket i form af færger, færgeruter og terminaler. Ja, faktisk har DFDS en balance på hele 36 mia. kr. til at drive en forretning, der omsætter for 30 mia. kr. og leverer et EBIT-resultat i underkanten af 2 mia. kr.

Normalt er det godt at være aktivejer i perioder med stigende aktivitet, og når der er god balance mellem ud­bud og efterspørgsel. Når det modsatte er tilfældet, bliver det noget sværere og dyrere at være aktivejer.

Det er simpelthen sværere at skrue på omkostninger­ne eller priserne, når man samtidig skal honorere et stort kapacitets-/kapitalapparat. DFDS’ finansielle omkostnin­ger er steget til omkring 200 mio. kr. i kvartalet.

I juli nedjusterede DFDS-forventningen til årets EBIT-re­sultat med 300 mio. kr. fra 2100-2400 mio. kr. til 1700-2000 mio. kr. primært pga. et lavere aktivitetsniveau end oprin­delig forventet, hvilket tydeligt viser følsomheden overfor en aktivitetsnedgang. For færgedivisionen forventes det eksempelvis nu, at væksten først begynder at vende tilba­ge i løbet af efteråret mod tidligere i 2. kvartal.

Vi ser da også, at DFDS så sent som i halvårsrapporten taler om, at topprioriteten for 2024 er ”fortsat at beskytte færgepositionen”, hvilket i vores tolkning betyder, at man er villig til at file på prisen for at fastholde volumenerne og kunderne. DFDS forklarer også, at det har været svært at føre omkostningsstigninger videre til kunderne.

DFDS fortsætter sit aktietilbagekøb og har nu tilbagekøbt for 337 mio. kr., hvormed der mangler næsten 100 mio. kr. for at fuldføre tilbagekøbsprogrammet på 431 mio. kr. i år. DFDS har også udbetalt tre kroner per aktie i udbytte i år, og qua den relativt høje gæld er det den bedste sikkerhed for, at långiverne stadig mener, at der er helt styr på forretnin­gen og gælden, selvom gearingen på aktuelt 3,1 ligger til den høje side. I absolutte termer ligger gælden i omegnen af 15 mia. kr., men leasinggæld udgør dog cirka 1/3 heraf.

Årets EBIT-forventning på 1,7-2,0 mia. kr. bør i grove træk kunne sende 800-1100 mio. kr. ned på bundlinjen ef­ter skat. Med tanke på at 2024-resultatet i det store billede bør ses som et dårligt år, mener vi bestemt ikke, at værdi­ansættelsen er anstrengt. I 2023 leverede DFDS eksempel­vis en bundlinje på 1,5 mia. kr., mens de seneste 12 mdr. har leveret 1,1 mia. kr. I 2022 var bundlinjen på 2 mia. kr. og på 1 mia. kr. i 2021.

Steen Albrechtsen

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Direktør for Forsvarsministeriets Personalestyrelse
Region Hovedstaden
Udløber snart
Senior Accountant – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Medarbejder til vurdering af investeringsejendomme
Region Syd
Business Analyst
Region Sjælland
ØKONOMICHEF TIL GLOSTRUP BOLIGSELSKAB
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Udløber snart
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Erhvervsministeriet søger kontorchef til analyse på det erhvervsøkonomiske område
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Økonomiassistent til Aabenraa Havn
Region Syd
Leder af Løn og Vilkår
Region Hovedstaden
Erhvervskonsulent til Erhverv og Iværksætteri i Svendborg Kommune
Region Syd
International Sales Manager til Salg & Marketing
Region Syddanmark.
Økonomikonsulent til fagforbund
Region Hovedstaden
Forsker eller seniorforsker til økonomiske analyser af arbejdsmarked, sundhed og arbejdsmiljø
Region Hovedstaden
Udløber snart
Vil du være med til at uddanne Finansøkonomer, Au i finansiel rådgivning og P.ba. i Finans?
Region Sjælland.
Udløber snart
Enhedsleder for Økonomienheden på DMI
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank