Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Direktørrating 2024 – Alexander Lacik – og alle de andre

Morten W. Langer

mandag 24. juni 2024 kl. 13:30

Alexander Lacik

Siden april 2019 har svenske Alexander Lacik været topchef for den globale smykkevirksomhed Pandora. Men det er først de seneste år, han og hans CFO-makker for alvor har leveret fremragende resultater, hvor konkurrenterne har fået baghjul. Vi går bag om lederen og personen Alexander Lacik, som lige nu er Danmarks bedste topchef, skriver chefredaktør Morten W. Langer.

Alexander Lacik kom til Pandora i foråret 2019 efter tre års dramatisk nedtur, hvor den daværende topledelse skuffede gang på gang, og hvor aktiekursen blev beskåret med 80 pct. fra kurs 1000 til kurs 200. Der lå aktiekursen, da han tiltrådte, og hvor han overtog en forretning uden en klar retning og strategi.

Tidligere CEO Anders Colding-Friis blev skældt huden fuld for ikke at have styr på forretningen, men det var heller ikke et let marked. Faktisk faldt den amerikanske børsnoterede konkurrent, Signet Jewelers, lige så meget i aktiekurs som Pandora.

Det ændrer dog ikke på billedet af, at Alexander Lacik de seneste tre år har leveret en fremragende ledelsespræstation i Pandora, som også har gjort smykkekoncernen til en global vinder inden for sit felt, hvor det seneste strategiske træk er at ville gøre koncernen til et fuldtonet smykkebrand med hele paletten af smykker.

Men hvem er Alexander Lacik? Han er 59 år, svensker og uddannet BA fra Växjö universitet i Sverige. Han har i mere end 25 år arbejdet for globale consumer brands. Blandt andet de store globale selskaber RB og Proctor & Gamble, der ses som talentudviklingsfabrikker, hvor verdens bedste topledere udvikles inden for fast moving consumer goods – i et ledermiljø med ekstremt høje forventninger og strenge krav til performance.

Så hans skoling fejler absolut ikke noget. Men der er uden tvivl også andre vigtige byggeklodser i hans succes.

For det første har han haft en meget kompetent makker i CFO Anders Boyer, som kom til Pandora knap et år før Lacik. På de kvartalsmæssige investor calls virker det som om, at de spiller rigtigt godt sammen, og de er begge to nærmest nørdede med at have styr på tallene og de salgsmæssige og regnskabsmæssige sammenhænge. Altså: de kender begge to forretningen ned i detaljen. For det andet har de over de seneste år formået at præsentere et strategisk momentum, hvor der søsættes nye initiativer til at skabe vækst i fremtiden. Men de udrulles stille og roligt efter markedsmæssige tests, så der ikke tages unødige risici. Det gælder eksempelvis den nye forretning med laboratoriefremstillede diamanter og en afventende holdning til igen at ekspandere aggressivt i Kina.

For det tredje er Lacik netop god til at træffe beslutninger baseret på data. Der adskiller han sig fra de fleste andre CEO’er, der endnu ikke har taget de digitale analysemuligheder i fuld anvendelse. Det gør risikoen for dyre fejlbeslutninger omkring strategi og det operationelle mindre. Og så er han – modsat forgængeren – ikke bange for at erkende fejl, eksempelvis da man lancerede et nyt butikskoncept i starten af hans tid i Pandora. Det virkede ikke efter hensigten, så han gik tilbage til start, og nu udruller de et nyt koncept, der virker.

For det fjerde beskrives han som en rigtig god og velbalanceret leder, som kan tale ukrukket med alle medarbejdere, men som også er klar i sin kommunikation om, hvad han forventer af dem. Han beskrives også som meget privat, hvor familien har en stor og vigtig plads, og god til at lægge den målrettede forretningstænkning på hylden.

For det femte elsker analytikerne og investorerne ham, fordi de ved, at han leverer det lovede på udmeldte forventninger om årets overskud og salgsvækst. Og for det meste også mere til, så der ligger næsten uafbrudte forventninger om opjusteringer forude.

Efter Q1 regnskabet skrev Økonomisk Ugebrev sådan om regnskabet: ”Smykkekoncernen Pandora fremlagde igen et stærkt kvartalsregnskab og styrer direkte mod toppen af den udmeldte årsforventning. Man holder endda vigtige strategikort i baghånden: Nemlig udrulningen af strategiplanen om at supplere med de nye smykketyper øreringe, ringe og perler, som skal gøre Pandora til et fuldtonet smykkebrand.”

Morten W. Langer

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Relaterede nyheder

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank