Siden april 2019 har svenske Alexander Lacik været topchef for den globale smykkevirksomhed Pandora. Men det er først de seneste år, han og hans CFO-makker for alvor har leveret fremragende resultater, hvor konkurrenterne har fået baghjul. Vi går bag om lederen og personen Alexander Lacik, som lige nu er Danmarks bedste topchef, skriver chefredaktør Morten W. Langer.
Alexander Lacik kom til Pandora i foråret 2019 efter tre års dramatisk nedtur, hvor den daværende topledelse skuffede gang på gang, og hvor aktiekursen blev beskåret med 80 pct. fra kurs 1000 til kurs 200. Der lå aktiekursen, da han tiltrådte, og hvor han overtog en forretning uden en klar retning og strategi.
Tidligere CEO Anders Colding-Friis blev skældt huden fuld for ikke at have styr på forretningen, men det var heller ikke et let marked. Faktisk faldt den amerikanske børsnoterede konkurrent, Signet Jewelers, lige så meget i aktiekurs som Pandora.
Det ændrer dog ikke på billedet af, at Alexander Lacik de seneste tre år har leveret en fremragende ledelsespræstation i Pandora, som også har gjort smykkekoncernen til en global vinder inden for sit felt, hvor det seneste strategiske træk er at ville gøre koncernen til et fuldtonet smykkebrand med hele paletten af smykker.
Men hvem er Alexander Lacik? Han er 59 år, svensker og uddannet BA fra Växjö universitet i Sverige. Han har i mere end 25 år arbejdet for globale consumer brands. Blandt andet de store globale selskaber RB og Proctor & Gamble, der ses som talentudviklingsfabrikker, hvor verdens bedste topledere udvikles inden for fast moving consumer goods – i et ledermiljø med ekstremt høje forventninger og strenge krav til performance.
Så hans skoling fejler absolut ikke noget. Men der er uden tvivl også andre vigtige byggeklodser i hans succes.
For det første har han haft en meget kompetent makker i CFO Anders Boyer, som kom til Pandora knap et år før Lacik. På de kvartalsmæssige investor calls virker det som om, at de spiller rigtigt godt sammen, og de er begge to nærmest nørdede med at have styr på tallene og de salgsmæssige og regnskabsmæssige sammenhænge. Altså: de kender begge to forretningen ned i detaljen. For det andet har de over de seneste år formået at præsentere et strategisk momentum, hvor der søsættes nye initiativer til at skabe vækst i fremtiden. Men de udrulles stille og roligt efter markedsmæssige tests, så der ikke tages unødige risici. Det gælder eksempelvis den nye forretning med laboratoriefremstillede diamanter og en afventende holdning til igen at ekspandere aggressivt i Kina.
For det tredje er Lacik netop god til at træffe beslutninger baseret på data. Der adskiller han sig fra de fleste andre CEO’er, der endnu ikke har taget de digitale analysemuligheder i fuld anvendelse. Det gør risikoen for dyre fejlbeslutninger omkring strategi og det operationelle mindre. Og så er han – modsat forgængeren – ikke bange for at erkende fejl, eksempelvis da man lancerede et nyt butikskoncept i starten af hans tid i Pandora. Det virkede ikke efter hensigten, så han gik tilbage til start, og nu udruller de et nyt koncept, der virker.
For det fjerde beskrives han som en rigtig god og velbalanceret leder, som kan tale ukrukket med alle medarbejdere, men som også er klar i sin kommunikation om, hvad han forventer af dem. Han beskrives også som meget privat, hvor familien har en stor og vigtig plads, og god til at lægge den målrettede forretningstænkning på hylden.
For det femte elsker analytikerne og investorerne ham, fordi de ved, at han leverer det lovede på udmeldte forventninger om årets overskud og salgsvækst. Og for det meste også mere til, så der ligger næsten uafbrudte forventninger om opjusteringer forude.
Efter Q1 regnskabet skrev Økonomisk Ugebrev sådan om regnskabet: ”Smykkekoncernen Pandora fremlagde igen et stærkt kvartalsregnskab og styrer direkte mod toppen af den udmeldte årsforventning. Man holder endda vigtige strategikort i baghånden: Nemlig udrulningen af strategiplanen om at supplere med de nye smykketyper øreringe, ringe og perler, som skal gøre Pandora til et fuldtonet smykkebrand.”
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.