Få fri adgang til alle lukkede artikler på ugebrev.dk i 3 uger:
Tilmeld dig tre udgaver gratis af aktieanalysepublikationen ØU Formue, inden kampagnen udløber 31/8
For DSV’s ledelse har det indtil videre været en lang rejse at få klargjort og gennemført opkøbet af den tyske transportgigant Schenker. Da selve den fysiske integration i praksis først bliver skudt i gang nu, bliver det hurtigt et femårigt projekt. Det stiller store krav til investorernes tålmodighed, og det bliver nok den største udfordring. Vi skal et godt stykke ind i 2026, før man som investor med større sikkerhed kan se, om integrationen kører på skinner. Og kalenderen hedder 2027, førend de første væsentlige økonomiske effekter bliver håndgribelige og synlige i regnskaberne, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
Udviklingen i DSV er tydeligvis præget af kortsigtet usikkerhed, dels på grund af den kommende gigastore integration med den tyske transportgigant Schenker, og dels på grund af fortsat makroøkonomisk usikkerhed i Europa.
På investormødet efter regnskabet var der stor opmærksomhed om Schenker-integrationen: De forventede årlige synergier er på ni mia. kr. på omkostningssiden efter 2028. DSV forventer at have færdiggjort 15 pct. af integrationen ved udgangen af året. Det betyder, at der kun realiseres 500 mio. kr. i synergier i år. Det mere end modsvares af 2,0-2,5 mia. kr. i omkostninger til integration.
Halvdelen af integrationen forventes færdiggjort ultimo 2026, 75 pct. ultimo 2027, og ledelsen forventer at nå i mål ultimo 2028. Da synergierne realiseres med lidt forsinkelse i forhold til fremdriften i integrationen, bliver det sikkert først i 2027, at omkostningssynergierne realiseres med over 4,5 mia. kr. (altså halvdelen af de 9 mia. kr.).
De samlede integrationsomkostninger ventes stadig at beløbe sig til 11 mia. kr. med størstedelen i 2026 og 2027. Sidstnævnte (2027) er også året, hvor gældsgearingen forventeligt er nedbragt så meget, så DSV igen kan påbegynde aktietilbagekøb.
Særligt bemærkelsesværdigt var, at DSV igen udtrykte stor fokus på kunderne og på at sikre så lille et frafald som overhovedet muligt i forbindelse med integrationen. Man fristes til at sige, at CEO Jens Lund udtrykte god selvtillid på det punkt. Også selvom han ikke på nuværende tidspunkt ville ændre på den udmeldte forventning på op mod fem pct. tab af volumen fra opkøbet.
Selvom der blev fisket efter nyt om integrationen, skal man huske på, at Q2-regnskabet er første kvartal, hvor opkøbte Schenker inkluderes i regnskabet, og det indgår kun med to måneder. Det mudrer billedet en hel del. Med DSV’s flotte track record omkring succesfulde integrationer, er der stor tillid til, at det lykkes igen.
Men der vil også være opmærksomhed på, at der denne gang er tale om en langt større mundfuld for DSV’s ledelse end ved tidligere integrationer. Selve processen bliver markant længere end normalt, og den bliver også mere kompliceret end tidligere.
Investorerne er tydeligvis afventende, og analytikerne tog ikke rigtig tog notits af, at Schenker-integrationen med DSV’s egne ord er kommet stærkt fra start. Foreløbig er der udpeget over 500 ledere i den nye organisation, hvilket virker målrettet i forhold til, hvor stor og kompleks transaktionen og integrationen er.
På den helt korte bane er der meget fokus på markedsvilkår og makroøkonomisk usikkerhed. Aktuelt er der stigende usikkerhed om både USA’s og Europas økonomi samt konsekvenser af toldkrigen. I en usikker verdensøkonomi er der mange eksterne faktorer, der kan ramme DSV-aktien og -investorerne.
Om det netop aflagte Q2-regnskab var der høje forventninger. Men DSV kunne ikke helt indfri forhåndsestimaterne, hvor valutaeffekter formentlig kan forklare en stor del af afvigelsen. I det store hele var afvigelserne indenfor det tålelige. Men for de godt vante DSV-investorer var det ikke svært at finde et hår i suppen for at berettige et udsalg af aktier i disse usikre tider. Håret i suppen var formentlig de små skuffelser på den økonomiske side.
Værd at bemærke fra et europæisk udgangspunkt er, at Road-divisionen stadig er ganske underdrejet og et klart symptom på, at den europæiske økonomi stadig kører på lavt blus.
DSV fastholdt årsforventningen om et EBIT på 19,5-21,5 mia. kr. før særlige poster, som skal ses i forhold til 8,5 mia. i 1. halvår, hvoraf 2. kvartal bidrog med 4,7 mia. kr. inkl. 2 mdr. fra Schenker. Analytikernes konsensus ligger omkring 19,9 mia. kr. for hele 2025, og CEO Jens Lund medgav på telefonkonferencen, at hvis resten af året bliver nogenlunde stabilt (dvs. intet makro-chok), så bliver det meget svært at ende i bunden af intervallet.
Steen Albrechtsen
Steen Albrechtsen og/eller nærtstående ejer aktier i DSV
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.