Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Efter Mærsks rekordår: Markedet tror mere på DSV-modellen

Morten Sørensen

onsdag 02. marts 2022 kl. 7:00

Både A.P. Møller og Rockwool overvinder modstande

Mærsk er kommet ud af 2021 med et enestående milliardoverskud, som koncernen venter omtrent at gentage i 2022. Mærsk-aktien er steget betydeligt over det seneste år, mens DSV-aktien er stagneret. Alligevel værdisættes DSV fortsat højere. Så spørgsmålet er stadig: Virker CEO Søren Skous plan for Mærsk? Fungerer hans integrerede asset heavy integration bedre end DSV’s asset light strategi? Svaret er langt fra givet endnu, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.

Selvom A.P. Møller-Mærsk har leveret et enestående resultat i 2021, så er det endelige bevis på styrken i CEO Søren Skous nye integrerede Mærsk-model endnu ikke leveret.

Den kapacitetsmangel, der har præget den globale transport i 2021, har givet en enestående og lukrativ fordel til de asset heavy aktører, der har haft direkte ejerskab af branchens hardware – skibe, fly og havneanlæg. Det afspejler sig i A.P. Møller-Mærsks EBIT-driftsresultat, der nåede 19,6 mia. USD mod 4,2 mia. USD året før. Koncernen vil ifølge sin egen guidance opnå et omtrent lige så imponerende resultat i 2022.

DSV, der er en konkurrent, har også leveret kraftig fremgang – selvom virksomhedens asset light forretningsmodel er helt anderledes og indebærer, at den må købe de egentlige transportydelser af underleverandører, der ejer aktiverne. CEO Jens Bjørn Andersen og hans kolleger har præsteret et EBIT-driftsresultat, der er steget til 16,2 mia. kr. fra 9,5 mia. kr., hvor fremgangen delvist kan forklares af DSV’s store opkøb af Global Integrated Logistics (GIL).

Målt på afkast af den investerede kapital (ROIC) er Mærsk i 2021 klart løbet fra børsens mangeårige yndling DSV. Mærsks ROIC efter skat nåede 45,7 procent efter skat, hvor DSV’s blev opgjort til 19,6 procent før skat.

Specialister tjener mere
Det var især Mærsks Ocean-division med drift af containerskibe, der hentede en meget stor fremgang i omsætning og indtjening hjem. Men bemærkelsesværdigt nok kunne tyske Hapag-Lloyd, der fokuserer skarpt på containerfart, hente endnu højere vækst, overskudsgrad og kapitalafkast hjem i 2021.

Den Mærsk-division, der bedst kan sammenlignes direkte med DSV, er Mærsks Logistics & Tranport. Og også i den sammenligning må man konstatere, at konkurrenten DSV har gjort det bedst.

Så Mærsk har altså endnu ikke bevist, at samspillet mellem virksomhedens store containerflåde, de mange havneanlæg og logistikvirksomhed kan give værdifulde synergier og et bedre samlet resultat end de mere skarpt fokuserede konkurrenter.

Virksomhedens omgivelser synes stadig i tvivl: I gennemsnit forventer analytikerne, at Mærsks ROIC kan nå et – stadig meget imponerende – ROIC på cirka 40 procent i 2022. I 2023 ventes omsætning og indtjening så at falde, og ROIC kan nå ned på 18 procent. Til sammenligning ventes en mere konstant stigende omsætning og indtjening i DSV, hvor analytikere også ser et ROIC på omkring 18 procent i 2023. Det interessante er så hvordan de to virksomheder vil kunne måle sig med hinanden i de efterfølgende år.

Stadig tvivl om Mærsk-modellen
Mærsk har ifølge erhvervspressen i 2021 kunnet tage nogle vigtige kunder fra DSV. For eksempel har Vestas skiftet DSV ud med Mærsk, som i 2021 også har indgået en eksklusiv aftale med Danish Crown. I det aktuelle kaotiske transportmarked kan det ifølge Vestas være en fordel at indgå aftaler med en part, der selv råder over afgørende aktiver.

Men markedet vil ændre sig igen, formentlig hen mod slutningen af 2022. Umiddelbart forudser nogle analytikere på den baggrund en fortsættelse af de seneste fem års tendenser: Mens Mærsks indtjening og afkast i højere grad ses svinge op og ned med markedet, ventes DSV at kunne præstere en konstant stigende kurve. Det sætter markedet pris på.

DSV understreger i sin årsrapport, at asset light modellen betyder, at virksomheden hurtigt kan skalere aktiviteterne op og ned, så de matcher forandringer i efterspørgslen. Modellen betyder også, at DSV til hver en tid kan vælge de bedste serviceleverandører.

At dømme efter prisfastsættelsen på de to aktier tror markedet stadig mere på den model end på Mærsks. Også prissætningen af Hapag-Lloyd afspejler markedets præference for de dygtige specialister, der fokuserer på ét – eller i hvert fald færre – led i forsyningskæderne.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Finance Manager
Region Nordjylland
SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Udløber snart
Økonom til Almen Analyse – Landsbyggefonden
Region Hovedstaden
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank