Mærsk er kommet ud af 2021 med et enestående milliardoverskud, som koncernen venter omtrent at gentage i 2022. Mærsk-aktien er steget betydeligt over det seneste år, mens DSV-aktien er stagneret. Alligevel værdisættes DSV fortsat højere. Så spørgsmålet er stadig: Virker CEO Søren Skous plan for Mærsk? Fungerer hans integrerede asset heavy integration bedre end DSV’s asset light strategi? Svaret er langt fra givet endnu, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Selvom A.P. Møller-Mærsk har leveret et enestående resultat i 2021, så er det endelige bevis på styrken i CEO Søren Skous nye integrerede Mærsk-model endnu ikke leveret.
Den kapacitetsmangel, der har præget den globale transport i 2021, har givet en enestående og lukrativ fordel til de asset heavy aktører, der har haft direkte ejerskab af branchens hardware – skibe, fly og havneanlæg. Det afspejler sig i A.P. Møller-Mærsks EBIT-driftsresultat, der nåede 19,6 mia. USD mod 4,2 mia. USD året før. Koncernen vil ifølge sin egen guidance opnå et omtrent lige så imponerende resultat i 2022.
DSV, der er en konkurrent, har også leveret kraftig fremgang – selvom virksomhedens asset light forretningsmodel er helt anderledes og indebærer, at den må købe de egentlige transportydelser af underleverandører, der ejer aktiverne. CEO Jens Bjørn Andersen og hans kolleger har præsteret et EBIT-driftsresultat, der er steget til 16,2 mia. kr. fra 9,5 mia. kr., hvor fremgangen delvist kan forklares af DSV’s store opkøb af Global Integrated Logistics (GIL).
Målt på afkast af den investerede kapital (ROIC) er Mærsk i 2021 klart løbet fra børsens mangeårige yndling DSV. Mærsks ROIC efter skat nåede 45,7 procent efter skat, hvor DSV’s blev opgjort til 19,6 procent før skat.
Specialister tjener mere
Det var især Mærsks Ocean-division med drift af containerskibe, der hentede en meget stor fremgang i omsætning og indtjening hjem. Men bemærkelsesværdigt nok kunne tyske Hapag-Lloyd, der fokuserer skarpt på containerfart, hente endnu højere vækst, overskudsgrad og kapitalafkast hjem i 2021.
Den Mærsk-division, der bedst kan sammenlignes direkte med DSV, er Mærsks Logistics & Tranport. Og også i den sammenligning må man konstatere, at konkurrenten DSV har gjort det bedst.
Så Mærsk har altså endnu ikke bevist, at samspillet mellem virksomhedens store containerflåde, de mange havneanlæg og logistikvirksomhed kan give værdifulde synergier og et bedre samlet resultat end de mere skarpt fokuserede konkurrenter.
Virksomhedens omgivelser synes stadig i tvivl: I gennemsnit forventer analytikerne, at Mærsks ROIC kan nå et – stadig meget imponerende – ROIC på cirka 40 procent i 2022. I 2023 ventes omsætning og indtjening så at falde, og ROIC kan nå ned på 18 procent. Til sammenligning ventes en mere konstant stigende omsætning og indtjening i DSV, hvor analytikere også ser et ROIC på omkring 18 procent i 2023. Det interessante er så hvordan de to virksomheder vil kunne måle sig med hinanden i de efterfølgende år.
Stadig tvivl om Mærsk-modellen
Mærsk har ifølge erhvervspressen i 2021 kunnet tage nogle vigtige kunder fra DSV. For eksempel har Vestas skiftet DSV ud med Mærsk, som i 2021 også har indgået en eksklusiv aftale med Danish Crown. I det aktuelle kaotiske transportmarked kan det ifølge Vestas være en fordel at indgå aftaler med en part, der selv råder over afgørende aktiver.
Men markedet vil ændre sig igen, formentlig hen mod slutningen af 2022. Umiddelbart forudser nogle analytikere på den baggrund en fortsættelse af de seneste fem års tendenser: Mens Mærsks indtjening og afkast i højere grad ses svinge op og ned med markedet, ventes DSV at kunne præstere en konstant stigende kurve. Det sætter markedet pris på.
DSV understreger i sin årsrapport, at asset light modellen betyder, at virksomheden hurtigt kan skalere aktiviteterne op og ned, så de matcher forandringer i efterspørgslen. Modellen betyder også, at DSV til hver en tid kan vælge de bedste serviceleverandører.
At dømme efter prisfastsættelsen på de to aktier tror markedet stadig mere på den model end på Mærsks. Også prissætningen af Hapag-Lloyd afspejler markedets præference for de dygtige specialister, der fokuserer på ét – eller i hvert fald færre – led i forsyningskæderne.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.