Q3: Processen med at få det store rekordopkøb af tyske DB Schenker gennemført kører ifølge DSV’s ledelse på skinner. Den stadig lidt mudrede makroøkonomiske udvikling i Europa træder lidt i baggrunden, ligesom investorerne også synes at have glemt alt om den usikkerhed, de ikke kunne lide ved det store og nu forsinkede saudiske joint venture, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
DSV havde allerede i starten af oktober fremlagt foreløbige tal for 3. kvartal i forbindelse med den store og yderst vellykkede 37 mia. kr. kapitalrejsning til opkøbet af DB Schenker. Her blev det til en lille oppræcisering af EBIT-forventningen til 2024 fra 15,5-17,0 mia. kr. til 16-17 mia. kr.
De foreløbige EBIT-tal for kvartalet på 4.400 mio. kr. blev også ramt spot-on med et realiseret resultat på 4.420 mio. kr. CEO Jens Lund konstaterede fornøjet, at man nu igen har kunnet præstere EBIT-vækst på 12 mdr. sigt, hvilket er første gang i to år. Her må det dog ikke glemmes, at de gyldne fragttider i kølvandet på covid var med til at lægge et højt udgangspunkt, som det har taget noget tid at indhente/neutralisere. Derfor er det helt naturligt, at det har været et par år uden EBIT-vækst.
Givet de kendte hovedtal for EBIT og den lille oppræcisering for helåret, var der måske ikke helt så stor fokus på selve regnskabstallene i 3. kvartalsregnskabet, men mere på processen for opkøbet af DB Schenker, og den generelle forventning til aktiviteten fremover.
Særligt de generelle markedsforhold, i lyset af den usikre makroøkonomiske situation, er der delte meninger om. Selvom aktiviteten er ved at være igennem bølgedalen, så er der udfordringer i Europa, mens det går lidt bedre udenfor Europa. Udfordringerne i Europa viser sig for DSV særligt i Road-forretningen, hvor det i et lidt mere bredt perspektiv er værd at notere sig, at DSV oplever fortsat svaghed indenfor bl.a. automotive og detail.
Afmatningen i Europa falder sammen med et stigende omkostningspres, fordi for mange underleverandører er presset ud af markedet som følge af for lave priser. Det betyder, at kapaciteten er blevet for lav, og vi nu begynder at se en korrigerende effekt på indkøbspriserne.
For DSV medfører det, at man i oktober måtte løfte afregningspriserne til underleverandørerne (vognmændene). Det er en omkostning, man ligesom ved tidligere lejligheder forventer at kunne sende videre til kunderne, selvom det vil kræve noget forhandling og en række samtaler. Det giver en usikkerhed.
For DSV vil det næste lange stykke tid handler om DB Schenker og opkøbsprocessen, som man lige nu forventer at kunne afslutte i starten af 2. kvartal 2025.
Budskabet er klart, at processen kører på skinner, og p.t. arbejdes der særligt på at få de nødvendige regulatoriske godkendelser, og planlægge så meget, som det er muligt på nuværende tidspunkt, hvor opkøbet ikke er gennemført, og DSV derfor ikke kan tale om kunder og en række andre interne og konkurrencefølsomme emner.
Efter den meget vellykkede aktieemission i starten af oktober er næste skridt en obligationsudstedelse i milliardklassen, som kan forventes i løbet af 4. kvartal afhængig af timing og investorinteresse. Efter aktieemissionen må det forventes næsten at være en formalitet.
Når overtagelsen falder på plads, vil fokus skifte helt og holdent til den konkrete integration, og de synergier, der kan hentes. Spørgsmålene på telefonkonferencen afslørede bl.a. at en ny kommerciel model må forventes at have en positiv effekt på frafaldet af kunder ifm. fusionen ift. tidligere fusioner, hvor hovedreglen har været et forventet kundefrafald omkring 5 pct. Der ligger også yderligere upside til forretningsplanen gemt, hvis f.eks. it-integrationen kan gennemføres i meget stor stil.
Midt i al DB Schenker-virakken er det 10 mia. USD store Joint Venture i Saudi Arabien gået lidt i glemmebogen. Det passer nok også DSV ganske godt, for der var jo tydeligt stor virak og usikkerhed i investorkredse, da samarbejdsaftalen blev indgået.
DB Schenker-integrationen vil åbenlyst kræve mange ressourcer, og derfor er det måske heller ikke så dumt for DSV, at Saudi-projektet ser ud til at være forsinket med et år eller lidt mere.
DSV har forstået budskabet fra investorerne og adresserer de arbejdsmiljømæssige udfordringer i projektet med konstateringen af at: “The human rights policies applied in the joint venture are in line with DSV principles and Code of Conduct, and we will report on this when we go live. So far, we have had no issues”.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.