Økonomisk Ugebrev Ledelse fremhæver i hver udgave erhvervsledere, som vi senest har lagt mærke til, og som vi synes fortjener en bemærkning med på vejen. Fagredaktør Morten A. Sørensen udpeger her ugens topchefer.
Søren Toft, dansk CEO for schweiziske Mediterranean Shipping Company (MSC), og hans bestyrelsesformand, virksomhedens grundlægger, Gianluigi Aponte, har ifølge det tyske Manager Magazin opnået et EBIT-driftsoverskud på 25 mia. euro i 2021. MSC overgår således Mærsk-koncernens 18 mia. euro. (19,7 mia. USD). Dermed befæster MSC sin førerstilling indenfor global containertransport, idet MSC målt på kapacitet overhalede sin konkurrent og samarbejdspartner Mærsk i slutningen af 2021. Overskuddet er et eksternt skøn, som magasinet har indhentet i branchen, idet den tillukkede MSC-gruppe ikke selv offentliggør regnskabstal.
Cees ’t Hart, CEO for Carlsberg, har måttet nedskrive værdien af Carlsbergs russiske aktiver – der nu skal afhændes – med 9,5 mia. kr. efter Putin-Ruslands overfald på Ukraine. Efter at prognosen for 2022 har været suspenderet i knap en måned, offentliggør Carlsberg nu en ny prognose: Fratrukket de russiske aktiviteter opgøres EBIT-driftsresultatet for 2021 korrigeret til 10.129 mio. kr. mod tidligere 10.862 mio. kr. (altså inklusive Rusland). Der ventes nu – i forhold til det korrigerede EBIT – en ændring på minus 5 til plus 2 procent i 2022, hvor der i forhold til det tidligere højere EBIT ventedes en ændring mellem nul og plus 7 procent i 2022.
Søren Thorup Sørensen, CEO for Kirkbi, kan rapportere om et resultat efter skat på 27 mia. kr. i 2021 mod 6,4 mia. kr. året før. Lego-familien Kirk Kristiansens holdingselskab opgjorde sin egenkapital til 130,9 mia. kr. – formentlig meget konservativt sat i betragtning af Kirkbis post på 75 procent af det hastigt voksende Lego, der alene leverede et overskud før skat på 17 mia. kr. i 2021.
Jens Andersen, CEO for Solar, opjusterer sin forventning til EBITDA-driftsresultatet i 2022 betydeligt til 975 mio. kr. fra 850 mio. kr. Samtidig opjusteres omsætningsforventningen til 13.250 mio. kr. fra 12.750 mio. kr. Stærke vækstrater er understøttet af ekstraordinære prisstigninger, påpeger Jens Andersen. Solar er en betydelig leverandør til bygggeri og industri, og den forhøjede prognose kan derfor ses som et positivt konjunktursignal. Især industriforretningen har leveret en rekordomsætning i marts.
Martin Ravn-Nielsen, CEO for HusCompagniet, melder om køb af en stærkt automatiseret fabrik i Esbjerg for 90 mio. kr. Efter købet af fabrikken øger HusCompagniets sit salgsmål fra 500 til 750 enheder om året på mellemlangt sigt. Typehuskoncernen vil med købet satse mere på bæredygtige dobbelthuse, og dermed også mere på business-to-business-markedet. Bygge- og boligboomet har bidraget til at løfte HusCompagniets omsætning fra 3,6 mia. kr. i 2020 til 4,3 mia. kr. i 2021.
Niels Duedahl, CEO i Norlys amba, har øget omsætningen i den jyske energi- og televirksomhed til 11,1 mia. kr. i 2021 mod 8,3 mia. kr. i 2020 – især på grund af stigende energipriser. EBIT-driftsresultatet er steget mere moderat fra 323 mio. kr. til 352 mio. kr. Afkastningsgraden ligger uændret på 1,1 procent.
Jakob Riis, CEO for Falck, leverede en omsætningsstigning i første kvartal 2022 til 3700 mio. kr. fra 3404 mio. kr. i samme periode sidste år. Korrigeret for testaktiviteterne, som nu er afsluttet, steg omsætningen moderat til 3083 mio. kr. fra 2958, mens EBITA-driftsindtjeningen faldt til 123 mio. kr. fra 212 mio. kr. Falck opnåede en fortjeneste på 697 mio. kr. for frasalget af vejservice i Sverige, Norge, Finland, Estland og Litauen.
Christy Wang, landechef for Ørsted i Taiwan, kan melde om en ”milepæl” for virksomheden, idet Ørsteds vindmøllepark Greater Changhua og 1 & 2a har produceret sin første strøm. Det er den største havvindmøllepark i Taiwan, og Ørsteds første store havvindmøllepark i Asien og Stillehavsområdet. Hun oplyser, at opførelsen af vindmølleparken stadig er i gang.
Kay Scheller, præsident for det tyske Bundesrechnungshof – en slags rigsrevision – presser ifølge tysk erhvervspresse hårdt på for at få Deutsche Bahn (DB) til at sælge sin store internationale logistikdivision DB Schenker. Vilkårene for et salg skulle være gunstige i disse måneder, og salgsprocessen skulle kunne indledes i september. Det danske logistikfirma DSV og måske også Mærsk-koncernen ses som mulige købere af DB Schenker.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.