Økonomisk Ugebrev Ledelse fremhæver i hver udgave erhvervsledere, som vi senest har lagt mærke til, og som vi synes fortjener en bemærkning med på vejen. Fagredaktør Morten A. Sørensen udpeger her ugens topchefer.
Niels Smedegaard, tidligere CEO i DFDS, bliver et af Danmarks mest indflydelsesrige bestyrelsesmedlemmer. Han har i foråret overtaget formandsposterne i ISS og Molslinjen. Han er også bestyrelsesmedlem i DSV Panalpina, Falck og Royal Greenland. I forvejen er han desuden formand for det norske luftfartsselskab Norwegian – hvilket, siden han tiltrådte i 2019, må have givet ham grundig erfaring i krisehåndtering og gøre ham til en attraktiv samarbejdspartner for ISS-chef Jacob Aarup-Andersen, der i år gerne skulle præstere første fase af den driftsmæssige og finansielle genopretning af servicegiganten.
Emilie Konge Breindal, stifter af Konges Sløjd, leverer en enestående iværksætterhistorie. Hendes virksomhed, der ifølge dagbladet Børsen er grundlagt på et banklån på 5000 kr. i 2014, har nu 14 ansatte, 900 forhandlere verden over og designer og sælger en portefølje af bæredygtige produkter i ”nordisk stil” til børn. Resultatet blev i 2020 på 52 mio. kr. før skat mod 19 mio. kr. i 2019. En solid inspiration for andre, der vil selv.
Brian Andersen, direktør for e-handel hos Matas, har købt de to IT- og indkøbsselskaber Apo-IT og Web-Apo for tilsammen 86 mio. kr. Han og CEO Gregers Wedell-Wedellsborg fortsætter dermed med den stærke satsning på den digitale forretning, der især har givet gevinst i virusåret 2020. De to selskabers omsætning voksede tilsammen med 40 procent til 72 mio. kr. i 2020. Er Matas med købet af en health-tech-platform ved at lægge grunden til international ekspansion – eller satser selskabet på konsolidering af det danske marked?
Helle Østergaard Kristiansen, CEO for Danske Commodities, der ejes af norske Equinor (tidligere Statoil), har leveret en bruttoomsætning på 11,8 mia. euro i 2020 mod 10 mia. euro året før. Østergaard erklærer sig ”meget tilfreds” med at have opnået et EBIT-resultat på 54,3 mio. euro – mod 52,6 mio. euro året før – i det turbulente energimarked i 2020.
Simon Stevens, chef for Arla International, vil løfte omsætningen i mejerigigantens omsætning udenfor Europa, så Arla Internationals omsætning stiger fra 15 til 30 mia. kr. på fem år. Til sammenligning omsatte den anden store division Arla Europa i 2020 for 47 mia. kr. Simon Stevens ser de største muligheder i Kina. Arlas satsning på produkter uden laktose, som mange afrikanere og asiater ikke tåler, kan give gevinst i den hårde konkurrence i Asien.
Charlotte Nilsson Nordby, ny chef for Irma, kommer med en baggrund fra bl.a. amerikanske Mars, Coop Trading og Løgismose Meyers. Irma skal gøre endnu mere ud af miljø, økologi, dyrevelfærd, innovation og kvalitet i en branche, hvor der er stadig hårdere konkurrence om at markere sig som bæredygtig. Charlotte Nilsson Nordby bliver én af få kvindelige topchefer i detailhandelen.
Bjarke Ingels, chef for arkitektfirmaet Bjarke Ingels Group, køber sig ind i det genopstandne entreprenørfirma Pihl & Søn gennem en aktiepost på 10 procent i Pihl Holdings. Baggrunden er en tendens til øget integration af hele design- og byggeprocessen, der også har fået Rambøll til at købe Henning Larsen Architects, og Cowi til at købe Arkitema. Det er usædvanligt, at det er et arkitektfirma, der er opkøberen.
Christophe Bourdon, topchef for Orphazyme vil skabe et nyt Genmab. Der er store muligheder i Ophazymes pipeline af midler mod sjældne sygdomme, og allerede ”om et par måneder vil vi rykke os fra at være et lovende pipeline-selskab til at være et selskab, der skaber væsentlig omsætning”, erklærer Boudon overfor Børsen.
Ulla Grove Krogsgaard, bliver – efter 24 år hos Novo Nordisk – ny CEO for Novo Nordisk Pharmatech, der er underleverandør af ingredienser til lægemidler til både Novo Nordisk og andre store pharmaselskaber. Det eksterne salg skal fremover fylde mere i Pharmatech-divisionen.
René Svendsen-Tune, CEO for GN Audio, opjusterer den markante organiske vækstforventning for 2021 fra ”mere end 20 procent” til ”mere end 25 procent”. Efter en organisk vækst på 82 procent i første kvartal venter nogle analytikere, at der vil komme flere opjusteringer i løbet af året. GN Audio fortsætter den enestående fremdrift fra 2020, mens søsterselskabet GN Hearing (begge ejet af GN Store Nord) med CEO Gitte Aabo bekræfter forventningen om en organisk vækst på over 25 procent i 2021.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.