Samfundsansvar

EU-flertal går mod Danmark i land-for-land skatterapportering

Joachim Kattrup

fredag 06. december 2019 kl. 20:34

EU-landene har endnu engang skudt et forslag om offentlige land-for-land skatterapporteringer til hjørne. Forslaget anses af mange som et væsentligt værktøj til bekæmpelse af skatteunddragelse. Striden er på overfladen juridisk, men den handler mere om frygten for at miste global konkurrenceevne. DI afviser land-for-land skatterapportering.

Juridisk handler uenigheden om, hvorvidt forslaget blot er regelharmonisering, der kræver simpelt flertal i EU, eller om det er konkurrenceforvridende, og derfor kræver enstemmighed. Den danske regering mener regelharmonisering, men det blev blokeret af bl.a. Sverige, Luxembourg, Irland, Malta og Østrig. Spørgsmålet er dermed fortsat placeret under konkurrencebestemmelserne.

Siden 2016 har EU drøftet indførelse af obligatoriske offentlige land-for-land skatterapporteringer for EU’s store virksomheder som et redskab til at bekæmpe aggressiv skatteplanlægning. Men endnu engang har EU udskudt beslutningen efter uenigheder i Det Europæiske Råd om tiltaget.

Selvom Erhvervsminister Simon Kollerup den 28. november i Det Europæiske Råd og Finansminister Nicolai Wammen efterfølgende i ECOFIN (Rådet af EU’s økonomiog finansministre, Red.) den 5. december begge argumenterede for at gennemføre obligatoriske offentlige land-forland skatterapporteringer blev forslaget igen udskudt.

Forslaget blev afvist af bl.a. Sverige, Luxembourg, Irland, Malta og Østrig, som ikke mener, at forslaget har lovmæssig hjemmel i de rette EU-regler. Tyskland undlod helt at stemme.

Grundlæggende er medlemslandene uenige om, hvorvidt forslaget om offentliggørelse af virksomhedernes land-for-land rapportering hører under en fiskal bestemmelse – altså ”blot” harmonisering af lovgivning – eller om spørgsmålet vedrører grundlæggede konkurrencevilkår, der forringer det indre marked og de europæiske virksomheders muligheder. Forskellen er, at regler, der påvirker det indre markeds konkurrencekraft, kræver enstemmighed i rådet.

”Det er voldsomt skuffende, da det er svært at se disse argumenter som mere end taktik til at forhale en beslutning. At Tyskland efter så lang tid ikke engang havde en holdning at fremføre var endnu mere grotesk, og dårligt nyt, da vi havde håbet at en forsigtig tysk støtte var en mulighed. Det er dog positivt at vores egen minister er så åben i sin støtte sammen med andre,” vurderer skatteekspert fra NGO’en Oxfam IBIS.

Den danske regerings udmelding i EU-rådet understøtter folketingsaftalen fra 2017 om ”Aftale om styrket indsats mod international skatteunddragelse”, der forpligter til at ”støtte op om det nuværende EU-forslag om offentlig land for land-rapportering.” Den tidligere regering støttede også forslaget, men blev bl.a. anklaget af NGO’er for ikke aktivt at ville bruge EU-systemet til at fremme folketingets ønske om bekæmpelse af aggressiv skatteplanlægning. Foreløbig har den nuværende socialdemokratisk regering i EU-systemet meldt klart ud.

Fra Dansk Industri siger skattepolitisk chef Jacob Bræstrup, at ”DI er dybt engageret i at sikre robuste skatteregler, der betyder, at alle betaler den rigtige skat. Vi støtter land-for-land rapportering til skattemyndighederne og har yderligere forslag til en styrket skatteefterlevelse, som vi arbejder for. Når det gælder offentlig land-for-land-rapportering, så mener vi ikke, det vil have den store effekt, men til gengæld vil det give en række helt konkrete udfordringer.” Et andet argument, som modstanderlandene fremfø- rer i forlængelse af konkurrenceelementet, er, at diskussionen bør løftes til globalt niveau og ske via OECD. ”We know the US and Japan totally opposes this transparency and if we did this, we would disturb the confidence of the OECD. We need a consensus there,” sagde Luxembourgs Pierre Gramegna.

OECD’s program for bekæmpelse af aggressiv skatteplanlægning, BEPS – tax base erosion and profit shifting – står netop i 2020 til at skulle evalueres. BEPS-programmet rummer også forslag om offentlige lande-for-land rapporteringer, og den danske regering og andre tilhængere af land-for-land skatteregeringer har dermed en mulighed for at presse på for en aftale.

”Det vil være oplagt, at Danmark presser på for offentliggørelse og nedsættelse af omsætningskravet fra det meget høje niveau på 750 millioner euro, så flere selskaber dækkes,” siger Christian Hallum om evalueringen af OECD’s program.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

Første måned

1 kr.

Herefter 249 kr. om måneden

Allerede abonnent? Log ind her

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

[postviewcount]

Mere fra ØU Samfundsansvar


Seneste nyt



Aktuel artikelserie

Trænger First North vækstbørsen til en opstramning?

Chefredaktør Morten W. Langer har i en artikelserie påpeget en stribe huller i NasdaqOMX’s arbejde med at skabe en dansk vækstbørs, investorerne kan have tillid til. Selskaber som Conferize og NPinvestor har fra start været baseret på ekstremt svage forretningsmodeller og overvurderede værdiansættelser. Aktuelt viser sagen om Waturu, at institutionen med Certified Advisors ikke fungerer godt nok, når det gælder sikring af fyldestgørende information til investorerne. Baggrunden for ØU’s fokus på First North er, at en velfungerende dansk vækstbørs er samfundsmæssig vigtig som formidler af risikovillig kapital til små vækstvirksomheder.

Andre artikelserier

Sustainable Finance: Nye spilleregler for den finansielle sektor
Nye krav til bestyrelsen i kølvandet på Coronakrisen
Kontroversielle investeringer
Hvornår stopper lovgiverne Forsikringsmafiaens fidus?
Hvilke strategier sikrer den bedre performance under coronakrisen?
Finansiering af den grønne omstilling


Seneste nyt

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Covid-19: Midlertidige konkurrenceretlige rammebestemmelser
Covid-19: Hvordan krisen kan påvirke dine låne- og finansieringssaftaler
Momslån til små og mellemstore virksomheder og lønsumsafgiftslån til visse erhverv
Se det fulde rapportindeks →
Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15

Skriv til os på: [email protected]
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Sundkaj 125, 3. sal
Nordhavn 2150

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]
X