Fodboldpodcastmediet Mediano har valgt at afvise kommercielt samarbejde med betting-, casino- og kviklånsfirmaer som følge af det stigende antal spilafhængige mennesker. Selvom medier bør adskille redaktion og forretning er spørgsmålet, om de etiske grænser er ved at flytte sig i mediebranchen.
Fodboldmediet Mediano, der primært udgiver podcast om fodbold, har besluttet at stoppe alt kommercielt samarbejde med betting-, casino- og kviklånsfirmaer. Beslutningen er, ifølge mediets chefredaktør og tidligere sportschef på B.T., Peter Brüchmann, sket udelukkende som konsekvens af, at udviklingen i især unges spilleafhængighed er voksende. Peter Brüchmann anslår, at beslutningen om at afvise de umiddelbart sultne og oplagte annoncørgrupper på den korte bane koster det tre år gamle medie flere millioner kroner i omsætning i år 2020 med bl.a. EM-fodbold på dansk grund, hvor bettingfirmaerne sikkert ser store muligheder for at gøre opmærksom på sig selv.
Mediano kan efter tre års levetid konstatere, at deres podcastudsendelser er streamet mere end 12 millioner gange. Mediano kommer altså ud til mange sportsforbrugere – hovedsagligt fodboldfolket – som bettingfirmaerne også adresserer direkte.
”Der er ingen tvivl om, at afbrydelsen af samarbejde med betting,-, casino-, og kviklånsfirmaerne er af langsigtet karakter og er taget på baggrund af en mediepolitisk holdning. På den korte bane koster det omsætning. Men jeg oplever også, at mange andre sektorer forretningsmæssigt spørger sig selv om, hvem man ønsker at være i selskab med. Her ser vi også nogle muligheder i at satse på positionering fremfor ren eksponering,” siger Peter Brüchmann. Beslutningen står i skærende kontrast til holdningen i det brede danske mediebillede om, indenfor lovens grænser, ikke etisk at diskriminere annoncører. Senest blev Informations journalistik konkretiseret i en artikel om behovet for et helt nyt økonomisk system. Annoncepladserne både over og ved siden af artiklen var flankeret af annoncer for Black Friday. Man kan dertil gisne om, hvorvidt annoncørens penge blev brugt fornuftigt og ramte den målgruppe, som var tiltænkt.
Medianos beslutning betyder også et stop med Danske Spil som samarbejdspartner. ”Vi har forståelse for beslutningen. Vi ser nogle nye ansvarlige principper generelt i vores branche. For vores vedkommende stiller vi meget strenge krav om data om alderssammensætning i målgruppen på de platforme, vi annoncerer på. Vi ser gerne et lovmæssigt stop for bettingreklamer før, under og efter fodboldkampe. Men vi vil have ens regler, så alle konkurrerer på samme vilkår, siger CEO i Danske Spil, Niels Erik Folmann.
Nye forretningsmuligheder for Mediano
Rådgiver og Partner i MÄRK Cph, og landeansvarlig i Danmark for B-Corp bevægelsen, Nille Skalts, vurderer, at Medianos beslutning kan afstedkomme helt nye forretningsmuligheder. ”Jeg tror faktisk, at det er en beslutning, der vil gavne Mediano forretningsmæssigt på kort sigt. Aktivt at tage stilling til, hvad de gerne vil markedsføre på deres platform, er et væsentligt udtryk for, hvem man som virksomhed og brand gerne vil associeres med. Modige og strategiske valg, der koster noget økonomisk for en virksomhed, er med til at bygge tillid til et brand,” vurderer Nille Skalts, der bl.a. rådgiver virksomheder om corporate activism.
For at Mediano kommercielt kan udnytte det nye etiske standpunkt skal der lidt mere til, før der er tale om egentlig aktivistisk forretningsstrategi, mener Nille Skalts. ”For at vinde på den lange bane, skal det følges op af andre tiltag, fx bruge den store lytterskare til at stille skarpt på netop betting-industriens enorme negative impact på samfundet. Hvordan ludomani og spilafhængighed er et voksende samfundsproblem, og hvordan de store betting-tjenester tjener mange penge på andres ulykke,” vurderer Nille Skalts.
Peter Brüchmann vil da også gerne i fremtiden lave journalistisk indhold, der adresserer problemerne i betting- og kviklånsbranchen, selvom det er ressourcekræ- vende at producere graverjournalistik.
”Vi har en ambition om, at lave journalistik om spilafhængighed, også selvom flere af vores kommentatorer og eksperter er professionelle bettere. Så det her må ikke blive et korstog. Forbrugerne må bruge deres penge på, hvad de vil,” siger Peter Brüchmann.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.