Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Forskere på CBS skal nu flage kommercielle relationer

Morten W. Langer

fredag 03. april 2020 kl. 22:08

Forskere på CBS – Copenhagen Business School – skal på deres hjemmeside oplyse om alle kommercielle relationer på 5.000 kr. og derover. Reglerne skal sikre fuld gennemsigtighed om forskernes eventuelle interessekonflikter i deres forskning og ved udadvendt offentlig optræden, eksempelvis i medierne. Med de nye regler har CBS lagt sig i førertrøjen blandt videregående uddannelser i Danmark. Læs her interview med CBS’ forskningsdekan Søren Hvidkjær.

Økonomisk Ugebrev Ledelse bragte i den seneste udgave en større artikel, hvor overskriften var ”Hvor er de uafhængige forskere?”. Artiklen tog afsæt i nogle udtalelser fra netop pensionerede CBS-professor Finn Østrup, der mener, at det som forsker de seneste år er blevet stadig vanskeligere at forholde sig kritisk til de kommercielle interessenter, herunder finanssektoren, som er store kommercielle bidragsydere til aktiviteterne på CBS.

På baggrund heraf har Økonomisk Ugebrev spurgt CBS forskningsdekan Søren Hvidkjær om indholdet i eventuelle skriftlige regler for oplysning om de enkelte forskeres og eksperters mulige interessekonflikter, som de skal følge. Herunder oplysningskrav om de økonomiske relationer, og i hvor høj grad der skal oplyses om dette i forskningspublikationer og ved optræden i medier og ved foredrag. Søren Hvidkjær: ”CBS er et erhvervsnært universitet, og vi vil gerne have stærke offentlige og private virksomheder. Men det skal selvfølgelig finde sted under respekt for forskningsfriheden og uden interessekonflikter. Det havde jeg allerede for øje fra start i min stilling som dekan for forskning, og jeg har derfor bl.a. stået bag en ny politik om deklarering af ikke-faglig bibeskæftigelse (faglig bibeskæftigelse er f.eks. censorhverv).”

ØU: Hvad vurderer du er de centrale oplysningskrav i de nye regler?

“I CBS’ nye “ Guidelines for outside activities performed by employees at CBS ” som blev vedtaget sidste år, hedder det: ”Employees must report their outside activities to their immediate manager prior to taking up the task, and they must update information on outside activities at CBS.dk in accordance with CBS’ transparency policy. In addition, employees must inform their immediate superior of their outside activities at their annual performance and development review (MUS/LUS). If there is any doubt as to whether or not an outside activity is compatible with the guideline, the employee must consult with his or her immediate superior.”

Og hvordan er de mere konkrete oplysningskrav formuleret til den enkelte forsker?

”De nærmere krav er formuleret i CBS’ politik for gennemsigtighed omkring udadvendte aktiviteter, som er beskrevet i ” Declaration of Outside Activities ”, hvoraf det fremgår, at oplysningskravene både omfatter aktuelle interessekonflikter, og situationer, hvor omgivelserne kunne opfatte, at der var en interessekonflikt. Det formuleres sådan: ”The definition above is of actual COI. By contrast, an apparent COI is a situation in which a reasonable person could think that an actual COI exists. To counteract suspicion by the public of any biases, not only actual, but also apparent COIs must be addressed, e.g. transparency requirements must be broad and cover all paid outside activities.” Konkret fremgår det af reglerne, at der er oplysningskrav ved økonomiske honoreringer på 5.000 kr. og derover, og reglerne gælder alle tilknyttede CBS, som har mere end 50 procent af deres beskæftigelse hos os.”

Oplysningskravene vedrører altså ikke kun konkrete interessekonflikter, men også de tilfælde, hvor offentligheden kunne opfatte det sådan, at der var en interessekonflikt?

“Vores overordnede tilgang til oplysning om aktiviteter, som helt eller delvist omfatter ekstern finansiering, formuleres sådan: ”Declaration of paid outside activities is in line with the Danish Code of Conduct for Research Integrity (the Code), which highlights transparency as one of the three basic principles that should pervade all phases of research (the other two being honesty and accountability). As part of the Code’s description of transparency, it stresses openness concerning conflicts of interest. The Code defines conflict of interest (COI) as follows: “A conflict of interest is a situation in which financial or other interests have potential to compromise or bias professional judgement.”

Hvor er det forskerne skal give disse oplysninger, så offentligheden har mulighed for at se dem?

”Alle forskere har jo deres egen officielle hjemmeside på CBS, og det er på den hjemmeside, at denne information skal fremgå.”

Nu er reglerne stadig relativt nye, vedtaget i maj sidste år, og lagt på CBS’ hjemmeside i december 2019. Har du noget indtryk af, om forskerne faktisk lægger disse oplysninger på deres hjemmesider, og er det noget, der bliver kontrolleret?

”Vi er ved at være igennem indkørselsperioden, og der har været situationer, hvor vi er blevet opmærksomme på, at nogle forskere ikke har lagt de ønskede oplysninger op på deres hjemmeside. Og så er de blevet bedt om at gøre det. Nu skal vi have det indarbejdet i rutinen, og vi har sagt, at oplysningerne skal opdateres mindst hvert halve år. Hensigten er, at oplysninger skal ligge der i fem år, og i første omgang har vi bedt om, at der oplyses om de kommercielle forbindelser to år tilbage i tiden.”

Med disse ret vidtgående regler, hvor ser du så CBS ligge omkring oplysningskrav i forhold til en international standard?

”Så vidt jeg ved, har vi det mest omfattende regelsæt blandt de danske universiteter. Blandt andet er vores regler mere vidtgående end andre steder ved også at omfatte ikke-direkte interessekonflikter, men forhold som af omgivelserne kunne opfattes som en mulig interessekonflikt. Vores regler er dog inspireret af udenlandske universiteter, og især ledende amerikanske universiteter, som var tidligere ude på dette felt, blandt andet efter nogle konkrete sager efter finanskrisen.”

Er I også blevet inspireret af de sager, som blandt andet blev beskrevet af Magisterbladet og som refereret i den seneste udgave af Økonomisk Ugebrev Ledelse?

”Vi var faktisk i gang med arbejdet omkring nye regler allerede før artiklerne i Magisterbladet. Da jeg tiltrådte som forskningsdekan var noget af det, der var højt på min dagsorden, at få kigget på reglerne igen. Sagerne i Magisterbladet handlede især om ekstern finansiering af forskningsprojekter, som ikke er direkte underlagt de regler, vi her snakker om.”

Hvordan er reglerne så for oplysning om ekstern finansiering af institutter eller centre, og de tilknyttede forskere til disse centre?

”Den type kommercielle forbindelser skal også oplyses på de enkelte forskeres hjemmesider, og også på instituttets hjemmeside, men altså ikke i forhold til de samme regler. Der skal også oplyses om ekstern finansiering, eksempelvis om et eksternt projekt, som finansieres af andre end CBS. I nogle af de konkrete sager, omtalt i medierne, har kritikken været, at der i forbindelse med forskeres indlæg i medier ikke er blevet oplyst om deres mulige interessekonflikter. Men vi skal først og fremmest sikre, at oplysningerne fremgår af CBS’ hjemmeside. Og så må det være op til de enkelte medier at stille krav om oplysning om eksterne kommercielle forbindelser og eventuelle mulige interessekonflikter. Det er altså op til det enkelte tidsskrift at give disse oplysninger.”

Afslutningsvis – hvad tænker du omkring den kritik, som Finn Østrup kommer med i den seneste udgave af Økonomisk Ugebrev omkring indirekte selvcensur?

”Det potentielle problem opstår jo hver gang, at der er involveret eksterne penge. Så længe vi har besluttet, at det vil vi gerne, fordi vi ser det som vigtigt med et samspil med erhvervslivet og andre eksterne interesser, så bliver det vigtigt at opstille en effektiv governancestruktur. Den skal så sikre, at der er åbenhed om, hvad der foregår. I det konkrete tilfælde, som jeg formoder, at Finn Østrup refererer til, har vi endvidere sikret, at finansieringsparten ikke har nogen indflydelse på, hvilke midler, der tilfalder den enkelte forsker. Der er altså en meget betydelig armslængde.”

Hvad skal den enkelte forsker oplyse om de enkelte kommercielle forbindelser på sin hjemmeside?
Uddrag fra “ Declaration of Outside Activities ”:

Information on paid outside activities must include the following:

a. Name of the contractual partner. This must be the organisation that receives the benefit of the work performed, not an intermediary.

If the contractual partner is an individual citizen, he or she will be presented on CBS.dk as “individual citizen” or similar (i.e. name not made public).

b. The year(s) during which the activity took place. c. The type of activity. This can be stated in broad terms such as legal advice, investment advice, or board directorship.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Business Controller
Region Hovedstaden
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Nyt job
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank