Mens konkurrenterne bevæger sig ind i en ny vækstfase, lider GN Hearing stadig under afsætningsproblemer, især på vigtige dele af det amerikanske marked. Det er bekymrende, da fremtidens markedspositioner kan blive afgjort nu i omvæltningerne efter viruskrisen. Nu opruster den stærke rival Sonova – ligesom Demant – desuden mod GN’s pengemaskine GN Audio, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
GN Store Nord står i forsommeren 2021 i et vadested, hvor fremtiden virker mere usikker, end den har gjort længe for det ellers så succesfulde selskab. For den største division GN Audio er der nu mulighed for en hård opbremsning efter et forrygende 2020, og høreapparatdivisionen GN Hearing synes at sakke bagud i forhold til rivalerne.
Billedet kan være midlertidigt, og vækst- og konkurrencebilledet er endnu ikke entydigt efter de omvæltninger, som viruskrisen har givet i koncernens brancher.
Men usikkerheden afspejler sig i GN’s aktiekurs. Den var fredag over de seneste seks måneder steget 13 procent og ligger dermed ganske vist pænt på niveau med en tilsvarende stigning i C25-indekset for de vigtigste danske aktier. Men GN-aktiens performance ligger nu langt efter Demant, der er steget 48 procent i samme periode, og schweiziske Sonova, der er steget 52 procent.
Styrkeforholdet på børsen er vendt: Efter at GN i en lang periode havde en større markedsværdi end Demant, er GN nu 77 mia.kr. værd, mens Demant sættes til 85 mia. kr. – og Sonova har befæstet sin førsteplads og er nu 161 mia. kr. værd.
Den centrale udfordring for GN er høreapparatdelen, der ledes af CEO Gitte Aabo. GN Hearing kunne i første kvartal melde om en positiv organisk vækst på én procent på årsbasis. Demants Hearing Health care melder om ”high double digit organic growth” i første kvartal, og Sonova melder om ”strong sales growth” i regnskabsårets anden halvdel, altså perioden oktober-marts, hvor GN Hearings salg i alt faldt 7 procent.
GN Hearing led i slutningen af 2020 et nederlag på det amerikanske marked, da GN blev slået af Sonova i konkurrencen om en stor ordre fra detailkæden Costco, der søgte en underleverandør til sit eget private label, Kirkland.
GN Hearing har også et problem med at trænge igennem i den salgskanal, der udgøres af den amerikanske Veteran Affairs – administration (VA). Her er GN slået kraftigt tilbage siden udgangen af 2019. Mens især Sonova og amerikanske Starkey er styrket.
Ifølge GN er salget gennem denne kanal hæmmet af, at viruskrisen stadig gør personlig kontakt vanskelig, og at brugen af det nye høreapparat ResoundONE fra 2020 derfor ikke kan forklares ordentligt overfor brugerne.
Imidlertid har rivalerne også introduceret nye avancerede apparater i 2020 med succes. Så man må spørge sig, om det er vanskeligere at tage ResoundONE i brug – og er det ikke i sig selv bekymrende?
GN Hearing forudser et dramatisk rebound på 25 procent i 2021 efter nedgangen i virusåret 2020. Demant og Sonova tror endda, at væksten måske kan nå op på 27-28 procent. Analytikerne forventer i det hele taget høj vækst i høreapparatmarkedet i de kommende år, og hvis GN skal ses som en stærk deltager i konkurrencen om det potentiale, må GN Hearing for alvor rykke frem i konkurrencen i årets sidste tre kvartaler og kraftfuldt få katapulteret sig ud af viruskrisen og ind i en ny vækstfase.
Udviklingen i begyndelsen af 2021 har imidlertid været forholdsvist skuffende for GN Hearing. Presset på Gitte Aabo er derfor stigende.
For GN Audio med CEO René Svendsen-Tune i spidsen er billedet nærmest omvendt. Virksomheden har været styret overlegent gennem viruskrisen, der har skabt et boom i efterspørgslen efter headset og andet kommunikationsudstyr.
Den organiske salgsfremgang har i første kvartal været på hele 82 procent, hvilket betyder, at væksten i årets sidste ni måneder ”kun” skal være cirka 14 procent, hvis årsforventningen om en vækst på over 25 procent skal opfyldes.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.