Størrelsen af shortpositionen i et selskab kan ofte anvendes som målestok for investorernes aktuelle tillid til selskabet, ledelsen og dets fremtid. Det synes også at være tilfældet i GN Store Nord, hvor især afviklingen af forbrugerdivisionen og et udsat vækst-comeback i virksomhedsdivisionen har udløst et raid fra shortfondene. Alene de seneste uger er shortpositionen øget fra 8,1 pct. af aktiekapitalen til 10,2 pct. Det gør GN Store Nord til den mest shortede danske aktie, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
I løbet af september blev GN Store Nord den mest shortede danske aktie, og i oktober er shortfondenes raid fortsat med uformindsket styrke. Over ti pct. af selskabets aktier er lånt af shortfondene og enten allerede solgt eller på vej til at blive solgt. Aktien er tydeligvis under pres med et kursfald på knap 40 pct. siden juni i år.
Det er ikke nyt for GN Store Nord at være shortet, og shortpositionen har da også ligget på 5-6 pct. gennem det meste af året. I august sidste år var positionen helt nede at vende under 3 pct., efter at kapitalplanen omkring den fremtidige finansiering var faldet på plads efter en periode med stor finansiel uklarhed.
At være den mest shortede danske aktie er sjældent et godt tegn, og man skal da heller ikke være blind for, at der ikke er så meget, der er gået GN’s vej på det seneste. Det gik for alvor galt igen efter en børsmeddelelse den 11. juni 2024 om, at man reelt lukker sin forbrugerforretning indenfor headset ned.
Både Elite- og Talk-produktlinjerne afvikles således hen over året med en minuseffekt på 450 mio. kr. i omsætning i 2024 og 200 mio. kr. i ekstraordinære omkostninger. Baseret på 2023-omsætningstallene er det en årlig omsætning på meget præcist 1 mia. kr., der således forsvinder, uden at man reelt får noget for det. Bortset fra en mulighed for at reallokere ressourcer internt og slippe af med en division, hvor indtjeningen ikke har kunnet måle sig med resten af divisionen.
Problemet opstår, da GN’s ledelse en måned inden meddelelsen havde fortalt om, hvordan man havde løftet Elite til et premium-brand og også havde formået at løfte indtjeningen. Samtidig blev der talt om to kommende produktlanceringer på slide 90-97 i oplægget til kapitalmarkedsdagen.
Vi kan godt tillade os at kalde det lidt af en slingrekurs, og det er nok der, filmen er knækket for investorerne. I det store billede hjælper det så ikke, at Hearing stadig leverer godt, og i hvert fald i år ser ud til næsten at kunne erstatte de tabte 450 mio. kr. i omsætning.
At Apple samtidig har meldt sin ankomst på høreapparatmarkedet (via en softwareopdatering til airpods) har næppe gjort sentimentet bedre omkring aktien, selvom de fleste vurderinger lyder, at det næppe får stor betydning for høreapparatsproducenter som GN og Demant m.fl.
Tabt omsætning er ikke godt nyt for en vækstvirksomhed, og de ekstra omkostninger betyder, at også 2024 bliver lidt af et overgangsår med omkostningsprogrammer, herunder nye segmenter og finansielle ambitioner, som investorerne også skal vænne sig til. Det øger samlet set ikke gennemsigtigheden på kort sigt.
Hertil kommer at Enterprise-forretningen med en omsætning på 7-8 mia. kr. årligt har udskudt markedsvendingen en smule, selvom det på sin vis er betryggende, at man stadig ser et stabiliseret marked, som ikke længere falder. Fra en forventning om vækst ”i løbet af 2. halvår” til ”ultimo året” er ikke en stor forskydning, men det er nok til en skuffelse på kort sigt.
Steen Albrechtsen