I årets første kvartal har den stærkt stigende inflation demonstreret, hvilke danske børsselskaber, der har umiddelbar pricing power til at kompensere højere inputomkostninger med højere salgspriser, og hvilke der ikke har. En væsentlig del af selskaberne har allerede sat deres salgspriser op – men en del halser også efter inflationen, viser en gennemgang af de seneste kvartalsrapporter. Fagredaktør Morten A. Sørensen gennemgår, hvordan de danske selskaber har håndteret inflationsproblemet
Inflationsudviklingen er kommet bag på langt de fleste selskaber.
Den danske inflation blev 7,4 procent i maj – det højeste niveau siden maj 1983 – og i eurozonen sprang inflationen op på 8,1 procent. Dermed står dansk erhvervsliv med en udfordring, som virksomhederne ikke har været udsat for i flere årtier. Deres evne til at sætte priserne op overfor deres kunder – deres pricing power – bliver sat på en usædvanlig prøve i takt med, at de selv skal betale højere priser for komponenter, råvarer, energi, transport og snart også arbejdskraft.
I første kvartal har de stigende inputpriser sat marginerne under pres. Alt efter virksomhedernes markedsposition og styrken i deres markeder har virksomhederne kunnet modvirke inflationen med:
Tidlige prisforhøjelser. Især producenter af primære produkter – landbrugsprodukter og råvarer – har formået hurtigt at høste plusser på prisstigningerne. Eksempelvis FirstFarms, der driver landbrug i Østeuropa,...
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Tilgå ØU hvor du er - med fuld adgang til web og e-magasiner.
299,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her