Transportsektoren står med ryggen mod muren med de ønskede CO2-reduktioner til Danmarks klimamål. DSV-chef Jens Bjørn Andersen siger, at det ikke er realistisk for sektoren at levere reduktionerne. DSV Panalpina illustrerer udfordringen med kontinuerligt stigende CO2-udledninger i de sidste mange år. CO2-reduktionen er ”outsourcet” til kunderne uden den store succes, fordi transportmarkedet udelukkende reagerer på pris. Og betalingsvilligheden hos transportkøberne er begrænset.
Adm. direktør i DSV Panalpina, Jens Bjørn Andersen, er også formand for regeringens klimapartnerskab. Her er opgaven at finde løsninger til, hvordan Danmark kan reducere sine CO2-udledninger med 70 procent. Det er en stor og ambitiøs opgave. Men regeringen skal ikke regne med, at landtransportsektoren kan levere reduktionerne.
Jens Bjørn Andersen ser ikke for sig, at landtransporten har realistisk mulighed for at indfri målet. ”Samtidigt må vi også erkende, at det (…) ikke er realistisk at nå en 70 procent reduktion”, erkender han i forordet til klimapartnerskabets rapport til regeringen.
Udmeldingen har solid opbakning fra erfaringerne med samme øvelse i DSV. Den har hidtil været umulig, idet DSV i de sidste mange år kun har øget selskabets absolutte CO2-udledninger, og altså ikke reduceret.
Formanden for landtransportens klimapartnerskab kan ikke i eget hus fremvise løsninger, der i praksis reducerer de absolutte udledninger. Det illustrerer hovedproblemet i transportsektoren. Nemlig, at sektoren er meget langt fra at afkoble brug af fossilintensiv energi fra væksten.
”Når man ser på vores absolutte udledning, er det vigtigt at være opmærksom på virksomhedsopkøb gennem perioden. Derfor rapporterer vi både absolut udledning (total udledning) samt udledning pr. transport vi udfører. Vi mener, at det er korrekt at tage højde for opkøb, for de virksomheder, vi har købt, har jo også haft en miljøpåvirkning. Vi har siden 2015 ikke haft konkrete målsætninger for reduktion af CO2 udledning, men vi vil snarligt offentliggøre konkrete målsætninger”, siger executive vicepresident for IR hos DSV, Flemming Ole Nielsen.
Som mange andre selskaber med stigende CO2-udledninger fremhæver DSV sine relative udledninger. Den opgøres som energy efficiency, og udtrykkes i transporterede CO2 ton pr. transporteret kilometer fordelt på sø-, fly- og landtransport.
På disse parametre har DSV på fem år reduceret sine udledninger på sø-, luft- og landtransport med henholdsvis 15,1, 6,8 og 5,7 procent. Det er fremgang, men hverken vor moder jord, Parisaftalen eller den danske klimalov bliver honoreret af relative forbedringer, når CO2-emissionerne i absolutte tal fortsætte med at stige.
Grundlæggende er det irrelevante tal for en grøn analyse af DSV, idet DSV’s ”asset light” forretningsmodel i bund og grund stiller selskabet på sideliden i den grønne omstilling. DSV ejer kun i begrænset omfang egne lastbiler, og CO2-udledninger fra dem udgør under én procent af DSV’s samlede CO2-udslip.
Med andre ord er DSV i en klimasammenhæng helt afhængig af hvordan underleverandører – vognmænd, togtransport og flyselskaber – tackler klimaudfordringen. Det er meget begrænset, hvad DSV selv kan gøre, hvilket Økonomisk Ugebrev i en ESG-analyse fra november 2019 ( ESG: Klimapartnerskab udfordrer DSV’s forretningsmo – del ) også pegede på i forbindelse med, at Jens Bjørn Andersen blev udpeget som formand for landtransportens klimapartnerskab.
Løsningen fra DSV har hidtil været at lægge ansvaret ud til kunderne, der via et it-system koblet til ordresystemet kan vælge den mindst CO2-udledende fragtrute i forhold til tid og pris. Det er sjældent den billigste, og ordningen har i klimamæssig forstand været en begrænset succes. DSV ser selv modellen som en af selskabets største bæredygtige succeser, men det var kun syv procent (2016-tal) af virksomhedens samlede CO2-emissioner, som indgår i systemet. Tallet er ikke steget meget siden, oplyser Flemming Ole Nielsen.
”Vi må desværre anerkende, at det er en begrænset andel. Der har blandt en stor del af vores kunder været en meget lille interesse for grønne transportløsninger. Vi forventer, at dette vil ændre sig i de kommende år, hvor miljø-og klimapåvirkning står højere på dagsordenen for os alle. Vi er ultimativt også afhængige af en teknologisk udvikling hos vores underleverandører, og vi vil gennem forskellige partnerskaber støtte op fremdriften her”, siger han.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.