Kun 20 procent af danske topchefers løn afhænger af bonusprogrammer, der omfatter ESG-komponenter. Bonusaflønning baseret på kunde- og medarbejdertilfredshed topper listen, hvorimod energieffektivitet og affaldsreduktion skraber bunden. Claus Strue Frederiksen, redaktør ved Økonomisk Ugebrev Samfundsansvar, fortsætter her artikelserien om ESG-komponenter i danske topchefers variable aflønningsprogrammer.
Økonomisk Ugebrev har undersøgt bonusprogrammer for topledelserne i Danmarks 100 største virksomheder, fordelt på ti forskellige ESG-komponenter. Undersøgelsen viser, at der synes at være meget stor afstand mellem de fleste virksomheders store og stigende fokus på bæredygtighed og især klima og den måde, topcheferne aflønnes på i form af bonusprogrammer.
Ifølge undersøgelsen indgår klimakomponenter i kun ni procent af topchefers bonusprogrammer. Hvor stor en andel, klimaresultater udgør af den enkelte topleders bonusprogram, er imidlertid vanskeligt at afkode ud af selskabernes vederlagsrapporter.
Eksempelvis oplyser DFDS, at ikke-finansielle komponenter udgør 40 procent af det kortsigtede bonusprogram for topledelsen, hvorimod det langsigtede bonusprogram udelukkende indeholder finansielle komponenter.
DFDS’ kortsigtede bonusprogram omfatter ikke kun klimaresultater, men også håndtering af COVID19-pandemien samt veludført indkøring af nye medlemmer af ledelsesholdet. Den specifikke vægtning af de forskellige ikke-finansielle komponenter oplyses ikke. Omkring klima er det konkrete målepunkt lancering af klimaplan med specifikke tiltag til at nå 2030 mål for CO2-reduktioner.
Af de ni virksomheder er det kun Carlsberg, der præcist angiver, hvor meget af ledelsesbonussen, der afhænger af klimaresultater, nemlig 20 procent af topledelsens kortsigtede incitamentsprogram.
Det er imidlertid værd at bemærke, at udbredelsen af klimaresultater i danske topledelsers bonusprogrammer faktisk ligger en smule over tilsvarende aflønningsprogrammer i amerikanske virksomheder.
Som tidligere omtalt i Økonomisk Ugebrev viser en omfattende amerikansk undersøgelse af ESG-komponenter i S&P 500-selskabers incitamentprogrammer, at klimaresultater blot indgår i fem procent af programmerne. Men billedet er omvendt, når man ser på en bredere integration af ESG- komponenter i topledelsens bonusprogram: Næsten seks ud af ti amerikanske virksomheder integrerer ESG-komponenter i deres bonusprogrammer – i Danmark er det to ud af ti.
Den store forskel kan dog til en vis grad forklares ved, at Økonomisk Ugebrevs undersøgelse af danske virksomheder også omfatter mindre børsnoterede selskaber, hvoraf mange slet ikke har bonusprogrammer for topledelsen. Det er ikke tilfældet i de amerikanske undersøgelser.
Ifølge Økonomisk Ugebrevs undersøgelse er fem procent af danske topchefers bonusprogram baseret på graden af diversitet & inklusion, der således indtager en mellemposition i den danske undersøgelse. I tilsvarende amerikanske undersøgelser topper diversitet og inklusion listen, her afhænger 28 procent af topchefernes bonusprogrammer af målsætninger for diversitet & inklusion.
Kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed er de mest udbredte ESG-komponenter i danske toplederes bonusprogrammer, hvorimod affaldsreduktion, energieffektivitet og vandforbrug ligger i bunden af listen. Disse komponenter indtager også de tre nederste pladser i de amerikanske topchefernes variable aflønningsprogrammer.
For de amerikanske topchefer ligger bonusmål for kundetilfredshed næsthøjest, hvorimod medarbejdertilfredshed indtager sjettepladsen. I amerikanske toplederes bonusprogrammer er begge elementer dog mere udbredte end i de danske: 27 procent af amerikanske toplederes løn afhænger af kundetilfredshed, for medarbejdertilfredshed er tallet 14 procent.
I både de danske og amerikanske undersøgelser er det de såkaldt operationelle ESG-komponenter, der traditionelt set er tæt knyttet til forretningsdriften, som eksempelvis sikkerhed og forbrugertilfredshed, der dominerer. De såkaldt bæredygtige ESG-komponenter, der er kendetegnet ved et bredere socialt og miljømæssigt sigte, som eksempelvis vandforbrug og affaldsreduktion, er knap så udbredte i begge lande – med undtagelse af diversitet & inklusion, der jo som nævnt er topscorer blandt de store amerikanske virksomheder, og klima, der ligger på i tredjeplads blandt de danske virksomheder.
Se tabeller og ”Sådan har vi gjort” her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.