Tema: Strategimødet 2017. Så er det alvor for de nye topchefer i Large Cap indekset. En stribe nye strategiplaner, som store danske virksomheder lancerede i 2015 og 2016, bør i 2017 begynde at give resultater.
Endnu mere fokusering, forenkling og integrerede organisationer og skræddersyede kundetilbud bør hæve bundlinjen. Sådan lyder de fremlagte planer i hvert fald. 2017 er for en stribe virksomheder udset til at blive et vendepunkt, hvor der skal komme ny salgsvækst og bedre bundlinjeresultater. Denne gang lyder recepten ikke først og fremmest på yderligere sparerunder, som topcheferne ellers satte deres lid til i årene efter finanskrisen.
De mange chefskifter og nye strategier i de store virksomheder de seneste år gennemgås i de årsrapporter, som fondsbørsens large cap-selskaber har udsendt i de seneste uger. Billedet er, at en ny generation af topledere har lagt fundamentet for de nye vækststrategier i 2015 og 2016. Nu skal resultaterne komme.
Et typisk eksempel er TDC, hvor topchef Pernille Erenbjerg vil sikre, at koncernen i 2017 opretholder et ”execution focus,” der sikrer, at de strategiske mål nås: At give den bedste kundeoplevelse og at genskabe vækst i pengestrømmen. TDC skal i 2017 begynde at tjene penge på to store initiativer fra 2016, nemlig indførelsen af en gigaspeed infrastruktur og foreningen af de to brands TDC og YouSee.
Også A.P. Møller-Mærsk, Carlsberg, Lundbeck og adskillige andre selskaber vil i højere grad gå i offensiven overfor kunderne med nye vækstplaner. Planerne er forskellige, men de fleste af dem indeholder alligevel en række typiske elementer.
Vækstredskabet Fokusering
Adskillige store danske virksomheder har frasolgt perifere aktiviteter i 2016 for at få styrke til at satse som mere rendyrkede virksomheder. NKT Cables har for eksempel solgt virksomheder i Kina, i Tyskland og USA, samtidig med at virksomheden har købt op for at skabe et nyt fokus inden for højspændingskabler. Lundbeck har på sin måde i 2016 introduceret en ny mere fokuseret strategi, der skal samle sig om fire sygdomsområder, egen udvikling af ny medicin og profitabel vækst. TDC har solgt sin virksomhed i Sverige og i år også TDC Hosting, mens A.P. Møller-Mæsk vil splitte sig op i mere fokuserede virksomheder.
Integration af viden og kompetencer
Mærsks transport- og logistikdivision vil smelte ydelser fra forskellige transportdivisioner, som Maersk Line, APM Terminals og Damco, sammen til samlede løsningsplakker til kunderne. Også DFDS vil i højere grad integrere shipping og logistik. GN Store Nord vil også finde synergier mellem koncernens to divisioner, der begge leverer audioprodukter. TDC vil være en ledende leverandør af integrereret kommunikation og underholdning i hjemmene. Vestas vil i endnu højere grad udnytte sin viden om drift af vindmøller og opjusterer målsætningen for sin servicedivision til en omsætning på mindst 14,6 mia. kr. i 2020 mod 9,8 mia. kr. i 2016. Samlet set skal disse initiativer i højere grad differentiere virksomhederne, sørge for at de udnytter deres særlige kompetencer, og sætte dem i stand til at levere kundefordele, som konkurrenterne ikke kan matche.
Digitalisering
Maersk Line nævner nu digitalisering som et strategisk vækstredskab helt på linje med organisk ekspansion og opkøb. For ISS bliver det i 2017 en ”nøgleprioritet” at drage fordel af et partnerskab med IBM til planlægning og optimering. Den rigtige it-strategi skal øge gennemsigtigheden i koncernen, og derved sætte ISS i stand til at fokusere på cost leadership.
Kundeoplevelse i fokus
Intensiveret produktudvikling er også et af de vigtigste elementer i virksomhedernes nye strategier. Maersk Line satser på forbedring af kundeoplevelsen og introduktion af nye løsninger for hele transport- og logistikdivisionen. FLSmidth understreger, at de fremtidige økonomiske resultater bliver afhængige af en kontinuerlig strøm af nyudviklede produkter og services. Kundernes udfordringer skal gøres til nye muligheder. GN Hearing vil lancere sin femte generation af høreapparater, der beskrives som et gennembrud, i 2017 og dermed give kunderne nogle muligheder, som ingen andre tilbyder. Vestas vil fortsætte med at optimere sine teknologier.
Forenkling
Forenkling skal både gøre virksomhederne mere overskuelige og gøre kundeoplevelsen mindre kompliceret. TDC har eksplicit enkelhed som målsætning i sin nye strategi. SimCorp vil levere ”one system for a complex world,” og understreger, at selskabet investerer mere end sine konkurrenter i en fuldt integreret platform, der yderligere skal standardiseres i 2017. Standardiseringen skal blive en ”competitive differentiator” for SimCorp.
Morten Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.