Sidste sommer trådte de nye regler om de børsnoterede selskabers revisionsudvalg i kraft, omkring udvidede opgaver og ansvar, samt muligheden for at blive trukket for Revisornævnet og i værste fald idømt bøder. Myndighedernes fokus på revisionsudvalgene er samtidig blevet øget med en stribe nye opgaver, som revisionsudvalgene er blevet pålagt.
I Revisornævnets seneste årsberetning oplyses det således, at ”nævnet fremover også skal behandle klager over tilsidesættelse af pligter, der påhviler virksomheder af interesse for offentligheden eller medlemmer af sådanne virksomheders øverste ledelsesorgan eller revisionsudvalg, jf. artikel 38 i Direktiv 2006/43/EF om lovpligtig revision m.v.” Ifølge nævnets database over afgjorte sager er der endnu ikke truffet afgørelser, som har udløst sanktioner eller bøder overfor medlemmer af selskabernes revisionsudvalg. Typisk er sagsbehandlingen dog også så lang, at de første sager antageligt først kan dukke op om nogle år. Samtidig er der grund til at tro, at myndighederne i en overgangsperiode vil være langmodige i forhold til de nye opgaver, revisionsudvalgene er blevet pålagt med ændringen af revisorloven sidste år.
Generelt gennemgår den nye revisorlov en stribe områder, hvor revisionsudvalgets opgaver udvides. Som beskrevet i en artikelserie i Økonomisk Ugebrev vil det blive en særlig udfordring for revisionsudvalgene at afgøre, hvor langt de ønsker at lade den lovpligtige revisor gå med skatterådgivningen. Selvom erhvervsstyrelsen i den seneste revision af vejledningen om revisors skatterådgivning løsner op for nogle af kravene, er det opfattelsen blandt brancheeksperter, at mange revisionsudvalg vil undgå enhver tvivl ved at dele lovpligtig revision og skatterådgivningen helt op.
Opfattelsen er, at billedet fortsat er meget mudret, dels med den fortsatte fortolkningstvivl på flere felter, dels omkring revisors forbud mod for virksomheden at føre sagen for de øverste skatteinstanser, og dels om afgrænsningen mellem faktuel rådgivning og ikke faktuel rådgivning.
Den internationale revisororganisation FEE har udarbejder guidelines for, hvad den nye revisorlov, altså EU forordningen, kommer til at betyde for virksomhederne og deres revisionsudvalg. I en guide gennemgåes de udvidede opgaver, som blandt andet omfatter:
• Nyt krav til revisionsudvalgets samlede kvalifikationer: I detailkravene til sammensætningen af revisionsudvalget er uafhængighedsreglerne og kvalifikationskravene justeret. I forhold til uafhængighedskravene, så omfatter de alene revisionsudvalg med bestyrelseseksterne medlemmer, hvor kravet nu er, at flertallet skal være uafhængige. Som noget nyt indføres et krav om, at revisionsudvalgets medlemmer samlet set skal have kompetencer af relevans for den reviderede virksomhed, eksempelvis relevant erfaring fra lignende brancher eller lignende risici. Det kan også være eks. forbrugertrends og digitalisering, hvis dette er væsentligt for den pågældende virksomhed.
• Udvalget skal underrette det samlede øverste ledelsesorgan om resultatet af den lovpligtige revision, herunder regnskabsaflæggelsesprocessen.
• Udvalget skal overvåge regnskabsaflæggelsesprocessen og fremsætte henstillinger eller forslag til at sikre integriteten.
• Udvalget skal overvåge, om virksomhedens interne kontrolsystem, eventuelle interne revision og risikostyringssystemer fungerer effektivt med hensyn til regnskabsaflæggelsen i virksomheden, uden at krænke dens uafhængighed.
• Udvalget skal overvåge den lovpligtige revision af årsregnskabet m.v., idet der tages hensyn til resultatet af seneste kvalitetskontrol af revisionsvirksomheden.
• Udvalget skal kontrollere og overvåge revisors uafhængighed.
• Udvalget er ansvarlig for proceduren for udvælgelse og indstilling af revisor til valg i overensstemmelse med artikel 16 forordningen.
Det fremgår af bemærkningerne, at revisionsudvalget skal forme en selvstændig holdning til revisors uafhængighed. Dette kombineret med godkendelseskravet medfører et behov for et internt kontrolsystem til at monitorere de detaljerede uafhængighedsregler, idet revisionsudvalget ikke alene kan forlade sig på revisors vurdering af uafhængigheden.
Tilsvarende er forventningerne til revisionsudvalgets indstilling af revisor, herunder revisionsudvalgets ansvar for at tilrettelægge og gennemføre den krævede udbudsproces mindst hvert 10. år, også øget.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.