Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Mærsk Q2: En foreløbig succes for Clercs strategi

Morten Sørensen

onsdag 13. august 2025 kl. 8:55

Vincent Clerc – CEO hos Mærsk
Vincent Clerc – CEO hos Mærsk

Mærsk følger to strategiske initiativer, der skal adskille transportkoncernen fra konkurrenterne: Containertransport er integreret med logistik, og Mærsk er gået i tæt samarbejde med rivalen Hapag-Lloyd. Første halvår og især andet kvartal 2025 tyder på, at initiativerne virker i et overraskende positivt marked. Men hvad hvis markedet vender igen, og hvad hvis lageropbygning før toldkrigen har løftet aktiviteten, spørger fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.

Er Vincent Clerc ved at bestå en afgørende test af sine vigtigste strategiske initiativer? Topchefen for transportgiganten A.P. Møller-Mærsk, der blandt andet rummer verdens næststørste containerrederi, kunne i denne uge levere et uventet godt resultat for andet kvartal. Det blev ledsaget af en lille opjustering af forventningerne til 2025.

Resultaterne ligner foreløbig en behersket triumf for Mærsk-ledelsens strategiske initiativer: CMA CGM, verdens tredjestørste containerrederi, der ligesom Mærsk har en stor logistikvirksomhed, leverede i andet kvartal en omsætningsvækst på 0,3 pct. mod Mærsks 2,8 pct. – og en EBITDA-overskudsgrad på 17,3 pct. (en tilbagegang fra 18,9 pct. i samme kvartal sidste år) mod Mærsks 17,5 pct. (en fremgang fra 16,8 pct).

Det ser ud til, at Mærsk hurtigt er ved at høste fordele af Gemini-samarbejdet om containertransport med tyske Hapag-Lloyd. Desuden er der tegn på, at Mærsk er ved at få styr på integrationen af containerskibsfart med logistik – et projekt, som i flere år ikke har levet op til forventningerne.

Vincent Clerc kan nu være ved at skabe et Mærsk, der er mere fleksibelt og agilt – og som måske kan klare containermarkedets op- og nedture bedre end konkurrenterne.

Først Gemini: Mærsks Ocean-divisions samarbejde med Hapag-Lloyd har været i gang fra februar 2025. Allerede nu siger parterne, at de overopfylder Geminis målsætning om effektivisering og præcision i sejlplanen. Kapaciteten på de to rederiers samlede flåde kan udnyttes bedre, takket være Gemini, hvor Mærsks mål – årlige besparelser på 500 mio. USD – ifølge Mærsk-ledelsen kan blive overopfyldt.

I Mærsks store integration af containertransport og logistik spiller Logistics & Services-divisionen (L&S) en centrale rolle. Store logistikrivaler som DSV og Kühne & Nagel leverer stadig højere overskudsgrader, men deres overskudsgrader falder i første halvår, mens Mærsk L&S kan notere stigning.

Vincent Clerc forudser, at Mærsks målsætning om en overskudsgrad på seks pct. kan nås i de kommende kvartaler. Når det niveau er befæstet, er Mærsk igen klar til betydelige opkøb i logistiksektoren.

Den tredje Maersk-division Terminals nyder ifølge Mærsk-ledelsen godt af Gemini, hvis hubmodel sender et større volumen gennem de Mærsk-ejede containerhavne. På EBIT-driftsniveau har terminalerne i andet kvartal bidraget med væsentligt mere end den omsætnings- og investeringstunge containertrafik i Ocean-divisionen.

Fragtmængderne stiger alt i alt i Ocean og Terminals trods USA’s høje nye toldsatser, og også i tredje kvartal ser volumen ifølge Vincent Clerc lovende ud. Et nyt handelsmønster er nemlig ved at slå igennem: Kina tager nye globale markedsandele, ikke længere primært fordi vestlige virksomheder producerer i Kina, men fordi kinesiske virksomheder nu selv trænger overraskende stærkt frem på eksportmarkederne.

Det – og ikke lageropbygning i USA forud for indførelsen af høje toldsatser – ses som en afgørende grund til de stigende fragtmængder. Derfor er det tænkeligt, at volumen fortsat kan holde et højt niveau i de kommende kvartaler og år – til fordel for Mærsk. Mærsk-ledelsen erkender selv, at i fjerde kvartal i år vil det stå mere klart, hvordan USA’s nye toldregime og det kinesiske eksportfremstød vil ændre det globale handelsmønster.

Containerrederierne er hidtil i år også blevet hjulpet af, at fragtruten gennem Det Røde Hav stadig stort set er lukket. Den lange sejlrute syd om Kap det Gode Håb, betyder, at overkapaciteten i branchen foreløbig ikke har udviklet sig helt så voldsomt som frygtet. Det bidrager foreløbig til at holde fragtraterne oppe. Men det er et åbent spørgsmål, hvad der kan ske, når Det røde Hav igen bliver åbnet. Alt i alt efterlader andet kvartal stadig en betydelig usikkerhed.

A.P. Møller-Mærsks B-aktie steg over fem pct., da resultatet for andet kvartal blev offentliggjort, og siden årsskiftet er aktien dermed steget 16 pct. Den ligger væsentligt under de høje niveauer i årene 2021-2023. Med et Price/ Earnings-forhold på 7-8 er aktien fortsat beskedent prissat.

Morten A. Sørensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Dansk Sygeplejeråd søger regnskabskonsulent med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z
Region Hovedstaden
Vi søger to studentermedhjælpere til Dansk Sygeplejeråds Økonomiafdeling
Region Hovedstaden
Økonomi- og administrationschef til Søfartsstyrelsens Administrationssekretariat
Region Sjælland
Udløber snart
Chef for Digitalisering og Økonomi
Region Sjælland
Dansk Erhverv søger skattepolitisk fagchef
Regiopn Hovedstaden
Strategisk Finans Partner i Forca
Region Hovedstaden
Finance Manager
Region Syddanmark
Financial Controller
Region Nordjylland
Contract manager til Finans Danmark
Region Hovedstaden
Rigspolitiet søger en administrationschef til Bornholms Politi
Bornholms Regionskommune
Er du vores nye regnskabscontroller i Team Regnskab Erhvervsstyrelsen?
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank