Interview med Matas’ CEO Gregers Wedell-Wedellsborg: I Økonomisk Ugebrevs årlige DirektørRating går han frem fra en 19. plads til en placering som den 9. bedst placerede topchef blandt 50 CEO’er. Selskabet er i coronaåret lykkedes med en markant omstilling til onlinesalg.
Matas, der netop har aflagt regnskab for de første 12 måneder under pandemiens åg, præsterede en toplinjevækst på 12 procent. Især fordi mange kunder fandt over på nettet. Men at det skulle gå sådan, var langt fra nogen given sag, efter de første nedlukninger kom i marts sidste år.
GWW: ”Det var en kæmpe rutsjebanetur. Som alle andre startede vi med at se det hele falde fra hinanden på få uger. Vi så en total opbremsning i salget. Og man når at forestille sig både det ene og det andet og det tredje markedsscenarie. Men vi fik meget hurtigt medvind igen. I første omgang skyldtes det, at vi var så langt med vores digitale omstilling – vi havde været i gang med den i tre år – at vi kunne håndtere den overgang til online-salg, der nærmest skete fra den ene dag til den næste. På en enkelt dag i april havde vi en fremgang på indeks 1000 på online-salget”, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
ØU: I har oplyst om en undersøgelse fra Yougov, der viser, at jeres brand står særdeles stærkt hos de 18-34-årige. Hvordan opnår man det for et brand, der ellers er associeret med en butik med lavpraktiske produkter til hele familien? ”Vi tilskriver det tre ting. For det første er vores netsalg blevet så meget stærkere, og der er en overrepræsentation af unge på nettet. For det andet har vi flere brands, der appellerer til de unge, på hylderne. For det tredje har vi styrket vores tilstedeværelse på digitale medier, både med Klub Matas og med kommunikation og markedsføring i det hele taget. Men hemmeligheden ved Matas-brandet er, at det skal være for alle. Det, vi har på hylderne, skal være en kombination af noget, som koster 19,50 kr., og andet som koster 1900 kr. Brandet har altid stået stærkt i Danmark, og når vi så fornyer bl.a. butikker og sortiment, kvitterer kunderne ret hurtigt for det.”
Kan andre detailhandelskæder, der også bliver presset af konkurrence fra nethandel, almindeligvis gøre det samme, som I har gjort? ”Det er næsten altid en kombination af held og forstand, når noget lykkes, og der er ingen tvivl om, at Matas havde forudsætningerne for at gøre, som vi gjorde. Havde vi ikke haft så stærkt et brand og så sund en økonomi, og havde vi ikke været på plads rent teknisk, ville det ikke være muligt at øge online-salget fra 100 mio. kr. til lige over 1 mia. kr. Vi var også godt på vej inden coronaen. Vi havde nogle kvartaler, hvor kombinationen af butikker og online førte til samlet vækst. Og endelig har vi været heldige, at vi var en af de virksomheder, der var brug for under coronaen.”
Jeres fem-års strategi frem til 2023 handler meget om at optimere organisationen og salgskanalerne, så I udnytter jeres fulde potentiale. Men når det er tilendebragt, hvad skal så skabe en mere langsigtet vækst i Matas? ”Vi tror på, at der er meget større vækstmuligheder for det Matas, der er i dag, end for det Matas, der var for tre år siden, fordi vi har en meget stærkere position på det digitale område. I gamle dage var vores sortiment begrænset af den plads, der var i de fysiske butikker. Men i dag kan vi udvide sortimentet, og på vores online-platform kan vi også gå ind i nye kategorier, som vi slet ikke har i butikkerne. Indtil videre holder vi vores nærmere tanker om det for os selv. Men vi tror også, at vi har en større rolle at spille på sundhed. Det er også en mulighed, at vi en dag skal åbne døren på klem til det internationale marked, men det ligger ikke lige for.”
Fremgangen i din personlige rating afspejler højere tillid fra aktiemarkedet. Er det noget, du har kunnet mærke i din kommunikation med analytikere og investorer? ”Jeg kan i hvert fald mærke, at opfattelsen af, hvad Matas er for en virksomhed, er under forandring. For tre år siden var vi – og det var fair nok – opfattet som en fysisk detailhandelskæde, der var udfordret af nye konkurrenter. Nu står vi et sted, hvor den samlede virksomhed er vokset, og vi har en forretningssammensætning, som er fremtidssikret. Dengang var vi bedste fald nummer tre online, men nu er vi klart nummer ét på nettet.”
Sten Thorup Kristensen
Aktuel kurs: 108,20
Kursmål (3 mdr.): 111,45
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.