Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Matas har byggeklodserne til at vinde i Norden

Steen Albrechtsen

fredag 14. juni 2024 kl. 11:40

Matas har byggeklodserne til at vinde i Norden

Matas’ nye strategi handler grundlæggende om at udbrede alt det, ledelsen har lært, forfinet og haft succes med i Danmark, til de andre nordiske lande. Strategien har meget passende fået navnet ”Win the Nordics”. Selskabet gav på sin kapitalmarkedsdag indblik i nogle af de faktorer, der kan give Matas en førende markedsposition i Norden, skriver redaktør Steen Albrechtsen i denne analyse.

Det var en travl forrige tirsdag for Matas, hvor der både var et årsregnskab og en kapitalmarkedsdag på agendaen i forbindelse med lanceringen af ny strategi og finansielle målsætninger for de kommende fire regnskabsår.

Det store svenske opkøb af KICKS indgår således kun med syv måneder i regnskabet, men proformatal viser et skønnet 12-måneders resultat med en omsætning på 7,8 mia. kr., en organisk vækst på 6,1 pct. og en EBITDA-margin på 14,3 pct. Den organiske vækst i det forgangne år blev dog især skabt af det ”gamle” Matas, som leverede flotte 7,8 pct. til en omsætning på 4,8 mia. kr.

Strategien for de kommende år hedder selvforklarende ”Win the Nordics”. Med KICKS-opkøbet har Matas skabt en nordisk platform med butikker og onlinetilstedeværelse i samtlige fire lande. Særligt i Sverige og Danmark er markedspositionen stærk, men der er stadig rum for betydelig vækst.

Ledelsens målsætning er at nå over 10 mia. kr. i omsætning i 2027/28, hvilket skal ses i forhold til proformaomsætningen på 7,8 mia. kr. for Matas og KICKS i det netop afsluttede regnskabsår. Det svarer til en årlig gennemsnitlig vækst på lidt over 6 pct., hvoraf den underliggende markedsvækst forventes at levere lidt under halvdelen.

Resten skal basalt set komme fra øgede markedsandele, og selvom +6 pct. kan lyde af meget, når vi tidligere har været vant til en relativt lav organisk vækst i Matas på 0-2 pct. og måske 4 pct., hvis bølgerne gik højt, så synes potentialet bestemt at være til stede.

Trods forskel i geografi, befolkningstæthed m.m. er der aktuelt en række meget afgørende forskelle mellem den eksisterende Matas og KICKS-forretningen. Forskelle, som i rigelig grad kan underbygge det potentiale, som Matas forståeligt nok ser i KICKS og i hele markedsplatformen.

Eksempelvis ligger det gennemsnitlige køb per club-medlem i Matas på ca. 1.850 kr. årligt, mens det for KICKS er 650 kr. En oplagt forklaring er, at Kicks har en del flere medlemmer (3,8 mio.), hvilket alt andet lige kan være med til at trække gennemsnitsforbruget ned. Men det indikerer også et godt potentiale, hvis man kan overføre og genbruge erfaringer og strategier fra den danske Club-Matas.

Matas’ gennemsnitlige omsætning per butik ligger på 12 mio. kr. om året, mens det tilsvarende tal for KICKS er ca. 9 mio. kr., selvom butikkerne har stort set samme størrelse. Her kan en forklaring være, at Matas har et betydeligt bredere udvalg inkl. online (50.000 varenumre indenfor skønhed og velvære), mens KICKS er mere fokuseret, og kun har omkring 30.000 varenumre indenfor skønhed.

Matas har 264 butikker til at dække et marked på anslået 15 mia. kr., mens KICKS har 228 butikker til at dække et marked på anslået 57 mia. kr. Det er altså ikke for sjov, når Matas taler om, at der bør være plads til at åbne flere KICKS-butikker og i det hele taget optimere butiksnettet, ligesom man har gjort det i Danmark de senere år.

Sideløbende med at øge salgssynergierne mellem Matas og KICKS kører der også en fortsat agenda om at udvide onlinesortimentet i takt med, at Matas’ nye logistikcenter bliver klar om ca. 1 år, og dermed særligt i de sidste år af strategiperioden kan levere den større skala og automatisering i logistikkæde og lager, som er nødvendig for at løfte omsætningen.

Det skuffende aspekt i de nye finansielle målsætningerne var nok, at EBITDA-marginen kun forventes at nå op på 15-16 pct. i strategiperioden, dvs. over de næste fire år frem til regnskabsåret 2027/28. Det tal skal ses i forhold til, at Matas selv historisk har præsteret 18-19 pct. i EBITDA-margin før særlige omkostninger, og at man sidste år leverede 14,3 pct. proforma og for regnskabsåret 2024/25 forventer 14,5-15,5 pct.

Med synergier på både salgs- og omsætningssiden kan 15-16 pct. synes lavt. Heri ligger dog også en buffer, som man ikke ville sætte størrelse på. En buffer, der kan håndtere uventede udfordringer på f.eks. konkurrence- eller makrosiden, men også tillade yderligere vækstinvesteringer. På sin vis kan man derfor godt tillade sig at se 15-16 pct. som temmelig konservativt.

Steen Albrechtsen

Steen Albrechtsens nærtstående har aktier i Matas

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank