Investorer i Matas har indregnet en ekstra risikopræmie i værdiansættelsen af selskabet, efter det kom frem, at CEO Gregers Wedell-Wedellsborg stopper for at skifte job. Han har i den grad været ansigtet på Matas’ turn-around. Afgangen får næppe konsekvenser for implementering af det svenske opkøb KICKS. Men valget af ny CEO kan signalere, hvordan fremtiden for Matas ser ud, når den nordiske forretning kører på skinner, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
Netop i disse uger med black week og det kommende julesalg, står Matas foran sin normale højsæson og vigtigste kvartal i regnskabsåret, hvor omsætningen i runde tal ligger 40-50 pct. højere end et normalt kvartal.
Normalt ville der være stor fokus på den danske forbrugers situation og købelyst for at få en pejling på den kommende julehandelsopdatering i januar. Det synes dog ikke at være den højeste prioritet i investorernes øjne, hvor CEO-afgangen synes at fylde mere.
Gregers Wedell-Wedellsborg har været frontfigur i Matas’ imponerende transformation fra en udfordret dansk butikskæde i 2017 til en skandinavisk spiller med en succesfuld omnichannel strategi baseret på et stærkt butiksnetværk og en dominerende onlineforretning i vækst.
Trods forretningsmæssig succes har aktien været sivende lige siden CEO-opsigelsen i slutningen af august. Gregers Wedell-Wedellsborg sagde sit job op for at forfølge en international karriere, og stoppede 14. november.
Regnskabet for andet kvartal i Matas’ forskudte regnskabsår viste, at ledelsen er tæt på at høste alle frugterne af at være en skandinavisk koncern. De to nye logistikcentre er i fuld drift, og selskabet har i 2. kvartal haft travlt med at implementere én e-commerce platform på tværs af alle lande, som åbner for en række nye muligheder og kampagner.
Første rundes synergier fra KICKS-opkøbet på 100 mio. kr. er høstet nu, men der ligger yderligere 50 mio. kr. i ekstra synergier.
Den konkrete præstation i 2. kvartal (juni-september) var pæn for hele koncernen med en salgsvækst på 4,4 pct., hvoraf Matas med en vækst på 6,8 pct. var trækhesten.
Her er det værd at bemærke, at onlinesalget steg med 16 pct. drevet af sortimentsudvidelser. Til gengæld var KICKS ramt af især to forhold, der hver især hæmmede væksten: Varmt sommervejr i Sverige og e-commerce udrulningen påvirkede salgskampagner. I modsætning til danske Matas er varmt sommervejr ikke lig med øget salg af solcreme m.m., da sortimentet er anderledes hos KICKS.
Den relativt brede forventning til helåret på 4-8 pct. blev fastholdt, og der var heller ikke i Matas’ kommentarer til forbrugertilliden i de enkelte nordiske lande noget klart signal om bedring med undtagelse af små positive tegn i Sverige ift. situationen, da regnskabsåret startede.
I det hele taget skal man som investor også huske på, at Matas ikke længere er 100 pct. eksponeret mod dansk økonomi og den danske forbruger. Det er i højere grad en skandinavisk forretning med en mere spredt risiko.
Alt i alt er investorhistorien i Matas-koncernen stadig, at den succesfulde strategi i Danmark skal implementeres og udrulles fuldt ud i KICKS i de øvrige nordiske lande. Det arbejde pågår fortsat, og den nye fælles e-commerce platform er et tydeligt tegn på fremskridt i 2. kvartal på det område.
På et så relativt kritisk sted i Matas udvikling, hvor man står overfor det store arbejde med at høste fordelene, er det på sin vis forståeligt, at investorerne måske flytter foden til bremsen, indtil en ny CEO er fundet og meldt ud.
CFO bliver interim-CEO indtil videre, og selvom der ikke er grund til at frygte kaos eller andet i det daglige, så skal man ikke tænke langt frem, førend valget af CEO kan være afgørende for investorernes syn på Matas’ fremtid.
Valget af CEO vil højst sandsynligt påvirke, hvordan fremtiden ser ud et par år længere ude i fremtiden, når den skandinaviske forretning kører på skinner, og det oplagte spørgsmål melder sig: Hvad nu? Skal det geografiske fokus udvides eller er der stadig meget mere vækst i hente i Norden ved udvidelse af sortiment, flere brands, flere butikker og måske bedre udnyttelse af de mere end 6 mio. medlemmer af Club Matas?
Spørgsmålene er mange, og selvom de ikke behøver at blive besvaret lige med de samme, kan valget af CEO sagtens påvirke, hvilken vej Matas ender med at tage, og hvilken vej investorerne ser mest sandsynlig.
Steen Albrechtsen
Intro-pris i 3 måneder
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Fuld adgang til ugebrev.dk
- Nyhedsmails med daglige opdateringer
- Ingen binding
199 kr./måned
Normalpris 349 kr./måned
199 kr./md. de første tre måneder,
herefter 349 kr./md.
Allerede abonnent? Log ind her







