Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Medarbejderne er det sårbare led i transformationer

Sten Thorup Kristensen

fredag 24. august 2018 kl. 11:15

Virksomhederne er blevet bedre til at tage højde for alle de ulykker fra omgivelserne, der kan få en omstrukturering eller en digital transformation til at løbe af sporet. Men det kniber stadig gevaldigt med at holde den tilstrækkelige gejst hos egne medarbejdere, viser en analyse.

Sidste uge var god for Carlsbergs CEO Cees ’t Hart. Selv om den usædvanligt varme europæiske sommer og fodbold-VM har hjulpet til med ølsalget, indikerer et stærkt Q2-regnskab, at hans modige strategiskifte bærer frugt, og at de sure tider, hvor bryggerigruppen altid på skuffende vis haltede efter branchens sværvægtere, er forbi. I stedet for at være den bagerste af de store, bliver Carlsberg den forreste af de små.

Holder billedet kommer Cees ’t Hart med i en eksklusiv liga. Det er nemlig stadig kun lidt mere end hver tiende virksomhedstransformation, der når sine målsætninger, har Bain og Company opgjort på basis af interviews med næsten 500 virksomheder.

Dykker man ned tallene i analysen, er der både fremgang og ny indsigt at hente, anfører konsulenthuset .

Fremgangen optræder på den måde, at færre transformationer helt mislykkes. Der er således i 2018 ”kun” 20 procent af transformationer, der når halvdelen eller mindre af deres målsætninger. Det er er en halvering i forhold til den tilsvarende undersøgelse, Bains gennemførte for fem år siden.

Forbedringen afspejler muligvis, at virksomhederne i dag er mindre naive i forhold til de forhindringer, der kan komme fra omgivelserne. Hvis transformationen f.eks. handler om digitalisering, forstår virksomhederne, at der kan være dybe problemer med de nye it-systemer, eller at kunderne ikke tager dem til sig så hurtigt som ønsket, og at det i begge tilfælde gælder om at korrigere sine planer hurtigt.

Hvad virksomhederne derimod endnu tager for let på, er den måske største risikofaktor af dem alle: At transformationen går død internt i organisationen. Transformationer er ofte langstrakte og arbejdskrævende processer.

Selv hvis medarbejderne starter ud med den bedste vilje, kan de komme til et punkt, hvor de ikke orker mere.

Denne risiko kan være selvforstærkende. Hvis noget af planen kikser, og ledelsen må korrigere retningen, lægger man yderligere en mental byrde på medarbejderne, der skal sætte sig op en gang til.

Et vigtigt punkt for ledelsen er også at huske, at en transformation sjældent er god for alle medarbejdere. Nogle af dem vil blive overflødige, i hvert fald i deres nuværende funktioner. Oven i dem kommer et antal, som tror de kommer i problemer, selv om det ikke er tilfældet, eller som går op i nogle andre ting, end ledelsen har forestillet sig.

En gruppe af utilfredse eller bekymrede medarbejdere kan hurtigt ødelægge den opbakning, der ellers måtte være blandt medarbejdere. Ledelsen skal altså kommunikere, hvad den ønsker at gøre, og hvad den på eget initiativ har tænkt sig at gøre for at betrygge medarbejderne. Den må også meget nøje lytte til medarbejderne og forstå, hvad de tænker om det hele – ikke blot som samlet gruppe, men også som individer.

Tovejskommunikationen har også betydning på et andet område. At medarbejderne er velvillige er ikke ensbetydende med, at de dybest set har forstået hverken hensigt med den plan, ledelsen fremlægger, eller hvad deres egen rolle i den er. Ledelsen må altså prøve at vurdere, hvordan medarbejderne har opfattet det, den har meldt ud.

Det er ikke i sig selv skamfuldt, hvis transformationen ikke ender med at være blandt de 12 procent, hvor alle målsætninger bliver nået. Der kan være gode grunde til, at man må nøjes med mindre, f.eks. at konkurrenter har slået igen eller er kommet op med noget endnu bedre.

Men, påpeger Bains, hvis man ender i en eller anden grad af faktuel fiasko, er det meget vigtigt, at man som ledelse håndterer det ordentligt. Det kan være fristende at prøve at undgå ansigtstab og f.eks. omdefinere de oprindelige mål – sige, at en målsætning om vækst på x procent var det højeste, der var realistisk, så tre fjerdedele af x i virkeligheden også er fint.

Men medarbejderne hører enhver mislyd, og den vil forringe både arbejdsglæde og ledelsens troværdighed. Desuden kan en bortforklaring meget nemt komme til at lyde som om, medarbejderne får skylden for den manglende målopfyldelse.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Business Controller
Region Hovedstaden
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Nyt job
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank