Ledelse

Mere magt til hovedkontoret: Syv tiltag bag danske turnarounds

Morten Sørensen

onsdag 22. september 2021 kl. 7:00

Store kendte virksomheder som ISS, Pandora, Falck, Bang & Olufsen, MT Højgaard og Toms har været igennem – eller er i gang med – transformerende turn-around-processer. Fagredaktør Morten A. Sørensen har analyseret en stribe turnaround cases.

Den store oprydning i dansk erhvervsliv går videre. Pandoras topchef Alexander Lacik har i den forgangne uge erklæret sin turnaround-plan Now for afsluttet, men genopretningerne i store og kendte danske virksomheder som ISS, Falck, Bang & Olufsen, MT Højgaard, Nilfisk og Toms er stadig i gang.

Spørgsmålet er: Hvad er det, de gør? En gennemgang af turnaround-planerne afslører en række typiske initiativer:

Nye ledelser. Udskiftningen i toppen bliver et symbol for nye måder at gøre tingene på. Ofte vælger bestyrelsen og den nye CEO så også at skifte CFO’en og måske andre topledere ud. Det er tydeligst sket i ISS og Nilfisk, mens de nye CFO’er i Pandora og Falck blev ansat lidt før CEO’erne.

Demonstrativ respekt for medarbejdere og fortid.
Den nye ledelse skal overbevise medarbejdere, der er stolte af, hvad de har præsteret, og som har haft tillid til en tidligere ledelse og de gamle planer og metoder, der nu skal ændres. Bang & Olufsen og Pandora har derfor understreget, at de vil bygge videre på det bedste fra fortiden.

Besparelser. Mellem 2019 og 2020 skruede Pandora sit sparemål op fra 1,2 til 1,6 mia. kr. Et spareprogram i Bang & Olufsen skal skære 175 mio. kr. af omkostningerne i 2019/20 og 2020/21. ISS skulle spare yderligere 150 mio. kr. fra 2021 til 2023. Besparelserne bliver et fundament for turnaround-processen og giver likviditet til nye initiativer.

Administrativ og strategisk centralisering. Lande- og regionalkongernes tid er forbi i de store organisationer. Turnaround-planerne indebærer typisk en mere homogen forretningsmodel. OneISS-planen vil strømline ud fra en best practice-metode, skære mellemlag væk og samle styringen i ISS’ hovedkontor. Pandora har lukket tre regionale organisationer og fyret 180 i laget mellem hovedkontor og lokale markeder og vil investere 1,3 mia. kr. i stærkere globale funktioner. Denne centralisering er også en logisk følge af de stadigt bedre muligheder for og lyst til at markedsføre og kommunikere digitalt og internationalt.

Geografisk fokusering. Pandora fokuserer på syv kernemarkeder med særlig vægt på USA og Kina. ISS afhænder omsætning på fire mia. kr. især ved salg af aktiviteterne i Rusland, Portugal og Taiwan, og allerede tidligere havde ISS solgt sine aktiviteter i en række andre lande. Bang & Olufsen vil fokusere på seks europæiske og to asiatiske markeder. Falck-chef Jakob Riis venter, at Falck om få år vil være tilstede færre steder end i dag, hvor koncernen er i mere end 20 lande. Retræten kan umiddelbart koste milliardomsætning, men skabe bedre muligheder for lukrativ vækst i udvalgte lande.

Nye forhold til kunderne. At skabe et bedre eller et helt nyt forhold til kunderne er på langt sigt det afgørende i en turnaround-proces – og det mest krævende. Et første skridt er typisk at tilpasse forhandlernet, at skabe nye – ikke mindst digitale – salgskanaler, at udvælge og satse på særlige kunder og at ændre på priserne, sådan som Nilfisk har gjort, og regulere og modernisere kontrakterne, sådan som ISS og MT Højgaard gør.

Et andet skridt kan være at udvikle produkter og services, der kan appellere mere til kunderne. Pandora gør det ved at satse på kunstige diamanter og mere vægt på ESG end konkurrenterne. Bang & Olufsen gør det med nye lanceringer og opbygningen af et særligt digitalt økosystem for Bang & Olufsen-grej. Toms vil nå de internationale kunder med færre varemærker og produkter end tidligere.

Et tredje skridt er den overordnede forbedring af virksomhedens brand. Det kan ske gennem den daglige drift. MT Højgaard må markere sig som en virksomhed, der ikke begår mange fejl. Falck skal rent etisk holde sin sti ren, og ISS skal gøre store kunder gladere, end visse af dem har været i de forgangne år. For forbrugerrettede brands som Pandora, Bang & Olufsen og Toms gælder det nok så meget om at skabe mere emotionel sympati for brandet.

Konkrete mål: Den gode turnaround-plan indeholder som regel også konkrete mål. ISS vil nå en driftsmargin på over 4 procent ved indgangen til 2023, også MT Højgaard satser på en driftsmargin på 4 procent – men allerede i 2022. Pandora er nominelt på et helt andet niveau og tilstræber en driftsmargin på 25-27 procent i 2023. Men niveauet er ikke afgørende. Det vigtige er, at ledelsen vil lade sig holde op mod en målsætning.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

Første måned

1 kr.

Herefter 299 kr. om måneden

Allerede abonnent? Log ind her

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

Jobannoncer

Heimstaden residential real estate company – Are you our new Head of Valuation?
Ringkjøbing Landbobank søger erhvervsrådgiver til Viborg
Analytisk økonom til udvikling, overvågning og regulering af elmarkederne
To Controllere til Nature Energy
Ambitiøs medarbejder til Vejdirektoratets budgetenhed
Dansk Energi søger økonom til at arbejde med den grønne omstilling
Head of Group Finance til DLF Seeds A/S
Økonom til tilsynet med SIFI-banker
Finanstilsynet søger Økonom til Økonomisk Sekretariat I Finanstilsynet
Bygningsstyrelsen søger økonom med IT-flair og interesse for at arbejde med økonomistyring i en kompleks økonomistruktur
Vi søger yderligere en produktionsmedarbejder til hovedkontoret i Ringkjøbing Landbobank
Finanstilsynet søger vicekontorchef til tilsyn med banker
Vil du være med til at styrke forbrugerbeskyttelsen?
Plesner søger økonom til Team EU & Competition
Controller til økonomistyring og administration af grønne puljer
Energinet A/S søger afdelingsleder for forretningsstøtte & udvikling
Fjernvarmens analysecenter, Grøn Energi, søger to konsulenter til analyser af grøn omstilling
Konsulenter og Managers til EY’s Financial Accounting Advisory Services-afdeling
Ringkjøbing Landbobank søger erhvervsrådgiver til Herning
Økonom til regulering til fordel for den grønne omstilling
Energinet søger forretningsudvikler med fokus på innovationsprocesser
Nordjyske Bank søger en erfaren privatrådgiver til Sæby
Forsyningstilsynet søger stærke økonomer til udviklingen af ny økonomisk regulering af energivirksomheder

Mere fra ØU Ledelse

Seneste nyt

Langers skarpe

af Morten W. Langer
af Morten W. Langer
Seneste indlæg

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

OM ØU

Log ind

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15
Salgschef: Sidsel Bogh

Skriv til os på: kontakt@ugebrev.dk.
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Forbindelsesvej 12, 2. tv
2100 København Ø

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]