2024 ligner et år, der hurtigt skal i glemmebogen for transportvirksomheden NTG. Aktiviteten i markedet har ikke artet sig som ventet, og det lægger et mindre pres på omsætningen og indtjeningen trods afmålte forventninger til året. Selskabet fortsætter sin opkøbsstrategi, og det bør bringe omsætningen over 10 mia. kr. næste år, hvor den udskudte mulige markedsvending også kan give medvind. Bedring i europæisk økonomi vil igen give medvind på motorvejen. Målsætningen om EBIT på 1 mia. kr. i 2027 ser intakt ud, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
I en analyse af NTG i sommer fokuserede vi på muligheden for en aktivitetsfremgang i 2. halvår i kølvandet på efterhånden en del kvartalers tilbagegang og aktivitetsmæssig nedgang, som primært har været drevet af makroøkonomiske faktorer og lagertilpasninger efter den store hamstring ovenpå covid-genåbningen og de forstyrrede globale forsyningskæder.
NTG’s helårsforventning for 2024 var baseret på en flad aktivitetsudvikling. Men billedet er nu, at der fortsat har været en moderat opbremsning. Og derfor var NTG nødsaget til i 3. kvartalsregnskabet at skære lidt af toppen i sit relativt brede interval for EBIT på 500-580 mio. kr. Det nye interval hedder 500-550 mio. kr. Det er lige under analytikernes konsensus, som lå på 556 mio. kr.
Den nye forventning fra ledelsen er baseret på en forudsætning om, at nedgangen er bremset, og at der for resten af året forventes et fladt marked med en stadig blød makroøkonomi og afmålt forbrugertillid.
Det er ikke første gang, at vendingen i aktiviteten bliver udskudt, og uligheden for at 2025 bliver bedre er derfor absolut til stede. Det flugter også med udmeldingen fra storebror DSV om, at man er ved være igennem bølgedalen (”the trough”), men også at den europæiske makroøkonomi ikke er i topform.
Heri ligger fortsat en risiko for 2025, som ellers kan blive godt, hvis det lave aktivitetsniveau er en saga blot efter nytår. Selvsagt er der ingen garanti for dette, for næsten lige meget hvor man kigger rundt er usikkerheden om den makroøkonomiske udvikling stigende. Også selvom både DSV og NTG altså indikerer, at vi kan være på vej igennem det værste i den udfordrede europæiske road-forretning.
Til tider hører man historien, at NTG er et mini-DSV eller opererer efter en DSV-model. Sammenligner man de seneste udmeldinger fra DSV og NTG, så er det ret enslydende meldinger om aktiviteten i markedet. Også om meldingen om stigende omkostninger til underleverandører (vognmændene) rammer indtjeningen lige nu, og indtil man formår at få sendt prisstigningerne videre til kunderne.
NTG har i 3. kvartal opkøbt flere virksomheder med en samlet årlig omsætning på op imod 2 mia. kr., som først for alvor må forventes at bidrage til omsætningen i 2025. Rundt regnet 2/3 af disse vil (målt på omsætning) indgå i forretningen fra 4. kvartal. Men bidraget vil primært være på omsætningssiden og ikke på indtjeningssiden pga. integration, omstruktureringer m.v.
Med de seneste opkøb bør omsætningen krydse 10 mia. kr. næste år, og det vil rundt regnet være en fordobling siden 2020. Så må man konstatere, at NTG har gennemført et niveauskifte i forretningen, hvis man ekskluderer fragtrate-bonanza-årene 2021-2022.
Fortsætter NTG med at vokse som hidtil, er der næsten uanede vækstmuligheder, som vi også har set med DSV. På indtjeningssiden er der dog et stykke vej endnu, selvom man også skal passe på med at sammenligne direkte. For DSV har en anden og mere favorabel segmentfordeling mellem den lavere indtjenende Road-forretning og de bedre indtjenende luft-/søfragt og logistikløsninger. Der er givetvis nogle skala- og netværksfordele, som NTG kan opnå og høste, jo større netværket bliver, og jo større forretningen bliver.
NTG henter eksempelvis kun 5 pct. af omsætningen i Tyskland svarende til 315 mio. kr. i årets første ni måneder. Med de seneste opkøb får man bl.a. mere end fordoblet omsætningen i landet og et meget større netværk og platform. Udover at det med NTG’s egne ord kan tjene som basis for yderligere opkøb i Tyskland, så bør det også være fair at forvente en bedring i marginen over tid, når opkøbene er integreret og synergier på både omkostnings- og salgssiden skal høstes.
Aktuelt forventes det, ifølge konsensus, at NTG kan levere en EBIT-margin på ca. 6 pct. i årene, der kommer, hvilket sagt lidt venligt bør skabe rum for forbedring.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.