Danfoss Climate Solutions – Danfoss’ nye grønne hjerte – leverer i sit første år over halvdelen af koncernens indtjening. Climate-segmentet bliver i offentligheden og på omsætning helt overskygget af hydraulikdivisionen, Power Solutions, der har købt den store konkurrent Eatons hydraulik-aktiviteter. Men Climate Solutions, der blev etableret i 2021, viser for alvor frem mod en grøn fremtid for Danfoss, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Danfoss Power Solutions’ køb af Eatons hydraulikdivision overskygger, at en mindre, men hurtigt voksende, division leverer en langt større del af koncernens indtjening: Danfoss Climate Solutions, der blev etableret i 2021.
Climate Solutions er det grønne og særdeles profitable hjerte i Danfoss, der er en slags industrikonglomerat og gennem sine tre segmenter leverandør af en lang række komponenter til mange forskellige brancher.
I 2021 har Danfoss’ topchef Kim Fausing overrasket ved at øge omsætningen med i alt 28 procent til 7,5 mia. euro (55,8 mia. kr.) og EBITA-driftsresultatet med 34 procent til 969 mio. euro.
Fremgangen kan til dels forklares med opkøbet af Eaton og i øvrigt kraftig organisk vækst i Power Solutions-segmentet, der nu leverer den absolut største omsætning i koncernen. Salget af blandt andet elmotorer i Drives-segmentet stagnerede. Mens det i Danfoss Climate Solutions med chef, også kaldet segment president, Jürgen Fischer, især glimrede.
Segmentet præsterede en stort set organisk vækst på 16 procent til en omsætning på 2,9 mia. euro og et EBITA-driftsresultat på 17,8 procent af omsætningen mod 16,4 procent året før og 12,8 procent for hele koncernen. Dermed står Climate Solutions for over halvdelen af resultatet. EBITA-afkastningsgraden (driftsresultatet i procent af aktiverne) i Climate Solutions er 26,6 procent mod hele koncernens 9,7 procent.
Tallene betegner en enestående succes for Climate-segmentet, som Kim Fausing og Jürgen Fischer etablerede i januar 2021. Det har været Danfoss’ andet store strategiske initiativ i de seneste år – ved siden af Eaton-købet.
Initiativet har lige så vel som Eaton-købet været med til at løfte Danfoss ud af en fase med temmelig lav vækst: I 2018 steg omsætningen 4,7 procent, i 2019 med 3,1 procent, og i virusåret 2020 faldt den med 7,2 procent. Tal, der må have vækket til eftertanke for Kim Fausing, der – da han tiltrådte i 2017 – erklærede, at Danfoss skulle op i vækstkadence. Også selvom det ifølge koncernchefen kunne være svært at sige, om væksten kunne blive 8, 10 eller 12 procent. Det er med det nye segment Climate Solutions, at Danfoss nu for alvor placerer sig som en grøn vækstvirksomhed, og udviklingen i dette segment kan derfor ses som vejvisende for Danfoss. Segmentet opstod ved sammenlægning af Danfoss’ tidligere Heating- og Cooling-aktiviteter. Gennem en samlet indsats på disse områder er det tilsyneladende hurtigt lykkedes at skabe nye synergier, øge effektiviteten og overordnet at udnytte mulighederne i den grønne omstilling.
Klar til vækstspring?
Danfoss forventer at blive væsentligt større i 2022. Omsætningen sættes til 8,8-9,8 mia. euro, hvilket vil indebære en vækst på 17-30 procent.
Det kan især forklares med, at Eaton-købet i år får fuld effekt. Power Solutions kommer til at veje tungt. Men den organiske vækst i koncernens lukrative grønne hjerte, Climate Solution, bliver nok så interessant af følge.
Samtidig bør Drives-segmentet få mere gang i væksten på baggrund af den stærke tendens til elektrificering af blandt andet transportsektoren.
Danfoss er klar til ”et vækstspring”, har Kim Fausing erklæret. Et par år med stærk vækst – især drevet af ét stort opkøb – beviser imidlertid ikke, at Danfoss varigt er blevet en vækstvirksomhed. En afgørende forudsætning er tilsyneladende i orden: Danfoss har placeret sig strategisk stærkt i interessante vækstområder.
Men nettogælden skal formentlig nedbringes fra de aktuelle 2,1 gange EBITDA-driftsresultatet, før der igen kommer større opkøb. Også Danfoss kæmper med forsyningsproblemer, transportomkostninger, den uoverskuelige virkning af Ruslands krig og voldsomt stigende energipriser, der kan øge efterspørgslen efter koncernens energi-sparende produkter men også ramme global vækst og efterspørgsel. 2021 kan blive ”a hard act to follow” for den vækstorienterede Kim Fausing.