Med strategien Double Impact og et væksthop vil CEO Lars Petersson rykke Hempel-koncernen – kendt for sin skibsmaling – ud af mellemgruppen af globale producenter. Hempel har fra 2015 til 2019 siddet fast i stagnation og behersket indtjening: Virksomheden er for stor til at være en niche-aktør og for lille til at være med i det store globale spil. Hempel har tidligere – forgæves – forsøgt at løfte sig ud af den situation, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen.
Hempel har en forkert størrelse og vil nu – endnu engang – satse målrettet på vækst. ”I den her branche skal man enten være lille og nicheorienteret eller have skala og være investeringsparat. Vi er allerede for store til at være en nichespiller, og vi er i dag for små til at være ’en af de store’. Derfor er vækst vejen frem for os – med afsæt i vores styrkepositioner”, siger CEO Lars Petersson til Økonomisk Ugebrev.
Hans analyse er baggrunden for, at fondsejede Hempel nu frem til 2025 vil fordoble omsætningen. En ny offensiv strategi Double Impact med bl.a. flere opkøb, mere fokusering og mere bæredygtighed skal sætte gang i væksten. De seneste års udvikling understreger Lars Peterssons pointe. Fra 2015 har omsætningen været stagnerende. Der kom lidt mere gang i væksten i 2019 – takket være et opkøb og en organisk vækst på 2,5 procent. Men Hempels omsætning lå i 2019 stadig 2 procent lavere end i 2015, og EBIT lå 29 procent lavere.
Den norske ærkerival Jotun har i samme periode løftet omsætningen med 9 procent og EBIT med 67 procent. Jotun opnåede i 2019 en EBIT-margin på 12 procent mod Hempels 6 procent.
Vækst seneste seks kvartaler
Hempels tal er sandsynligvis blevet forbedrede i 2020, selvom virksomheden endnu ikke offentliggør konkrete tal: ”Vi har vækstet konsekvent de sidste seks kvartaler. Omsætningen i 2020 ligger højere end i 2019, og det har styrket det grundlag, som vi bygger vores Double Impact-strategi på”, siger Lars Petersson.
En fordobling af Hempels omsætning i forhold til 2020-niveauet vil stadig ikke gøre den danske virksomhed til en af verdens virkelig store producenter. Men Jotun, hvis omsætning i 2019 modsvarede cirka 1990 mio. euro mod Hempels 1534 mio. euro, indikerer, at det er muligt at gøre det bedre, hvis man blot er noget større end Hempel er i dag.
Det er ikke første gang Hempel forsøger sig med en ny mere offensiv strategi. Fra 2010 til 2015 lykkedes det Hempel at øge omsætningen med 50 procent. På den baggrund lancerede daværende CEO Pierre-Yves Jullien strategien Journey to Excellence 2016-2020, der skulle give organisk vækst over markedets og højere indtjeningsniveauer.
Det skulle vise sig at blive svært. Den nye topchef fra 2016, Henrik Andersen, skulle i praksis omsætte strategien til ny fremgang. Igen i årsrapporten for 2017 blev det understreget: ”Our aim remains to grow faster than the market, and we are preparing for accelerated growth – both organically and through acquisitions.”
I 2018 købte Hempel så den tyske producent af husmaling J.W. Ostendorf og forstærkede dermed en diversificering væk fra industri- og skibsmaling. Men heller ikke i 2018 og 2019 nåede omsætningen op over 2015-niveauet. Henrik Andersen tog så i 2019 et karrierespring, da han blev topchef for det langt større Vestas.
Den nye recept
Fra juli 2019 var det derfor den tidligere COO Lars Petersson, der skulle sætte mere gang i vækst og ekspansion. Fra begyndelsen af 2020 luftede han sine planer om en fordobling af omsætningen. Hempel var klar til at købe op for et måske tocifret milliardbeløb – ganske ambitiøst for en koncern, der sluttede 2019 med en egenkapital på cirka 3,3 mia. kr., og en soliditet på 34 procent. I begyndelsen af 2021 er disse planer omsat til en mere konkret ny strategi: Fordoblingen af omsætningen skal ske i løbet af fem år.
”Vi har ikke kun defineret en tidsramme. Vi har foretaget nogle væsentlige til- og fravalg i forhold til vores forretning og dermed de delmarkeder, vi skal være stærke på og investere i – samt de steder, vi ikke skal gøre det. Derudover vil vi fordoble vores positive aftryk gennem et styrket fokus på bæredygtighed, innovation og digitalisering, og alle dele skal være med til at drive væksten.”
Der skal satses på særlige undersegmenter og udvalgte geografiske områder indenfor Hempels fire primære segmenter: Det maritime, infrastruktur, energi og husmaling.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.