Smykkefirmaet Pandora bliver ved med at levere vækst og høj lønsomhed. Og det sker, selvom Kina og andre dele af Asien fortsat er hårdt ramte af coronalukninger. USA var i kvartalet et væksteventyr i kølvandet på amerikanernes coronachecks, som stopper nu. Og der er ved at komme mere gang i Europa. I starten af 2022 udrulles Pandoras nye diamanteventyr efter en positiv test på det engelske marked. Vi gennemgår her Q3-regnskabet og ledelsens udmeldinger.
Der begynder at klæbe sig en rigtig positiv historie omkring udviklingen i Pandora. En stribe store vækstinitiativer er søsat, og selvom at flere af dem slet ikke er foldet ud, leverer smykkekoncernen fortsat vækst og opjusteringer. CEO Alexander Lacik formulerede det sådan på det seneste investormøde ved fremlæggelse af Q3-regnskabet: “The gross list of growth opportunities is rich, and we don’t necessarily need to land all of them in order to reach our goals.”
Umiddelbart synes der kun at være én modhage, når man kigger fremad på de kommende kvartaler. Nemlig USA. Her var det såkaldte Sell-out 50 procent højere end samme kvartal i seneste normalår, 2019, og 97 procent af salget er sket til fuld pris og altså udenfor priskampagner. Der knytter sig dog en betydelig usikkerhed til, hvordan salget udvikler sig i USA i det igangværende vigtige kvartal, også selvom oktober synes at holde det høje salgsniveau. Om koncernens vækst lander i toppen eller bunden af 18-20 procent forventningen vil i høj grad afhænge udviklingen i USA, oplyser ledelsen. I de resterende ni uger af året sælger Pandora normalt op mod en tredjedel af hele årets omsætning.
Nogle af næste års stærke drivkræfter kan blive udrulning af Pandoras nye diamantsatsning, Brilliance, som siden maj har været testet i UK. Ledelsen ønsker af konkurrenthensyn ikke at afsløre detaljerne om, hvordan det er gået med at teste det engelske marked. Men konklusionen lyder, at det har været succesfuldt, og at Pandoras ledelse er parat med en global udrulning i starten af det nye år.
Hensigten er, som det oplyses, at demokratisere diamanter, hvor Pandoras version altså er kunstigt fremstillede diamanter. “Our aim is to establish Brilliance as a new platform to democratize diamonds. Diamonds are not just forever. They are also for everyone.” Så noget tyder på, at der allerede er udviklet salgsslogan til at fange et nyt diamantpublikum.
På investmødet oplyste Alexander Lacik, at Pandora Brillance er koncernens første laboratorieskabte diamant, og at ledelsen har ønsket erfaringer til at komponere en ”go-to-market” toolbox, før man kastede sig ud i yderligere geografisk ekspansion. ”Based on the learnings to date, we are confident that we have generated sufficient insights for a successful rollout. I’m therefore happy to announce today that we will initiate a further sequential global rollout starting next year.”
Pandoras ledelse har også stillet i udsigt, at man igen ville træde på speederen på det store kinesiske marked. Men det er ikke sket endnu på grund af coronanedlukninger. Lacik oplyste, at trafikken i Pandoras forretninger var 70 procent lavere i kvartalet i forhold til samme kvartal 2019. Pandora har derfor udskudt repositionering af brandet, men selskabet ligger tilsyneladende godt til at kunne ride med, når kineserne kommer tilbage. “We delayed the planned investment in repositioning the brand in China. The good news is that Pandora was the #1 brand on Tmall in fashion jewelry, a recent development”, sagde Lacik.
Han oplyste også, at ledelsen havde forberedt massive investeringer i salg og markedsføring i andet halvår, men så kom tyfonerne og covid. Og disse initiativer afventer nu, at kineserne kommer tilbage til almindelig butikshandel. Om den tidligere udmeldte ambition om at tredoble salget I Kina på fem år sagde Lacik: “That 3x idea is an ambition. It’s a reflection of the potential that we see. Can we realize this in the next 5 years? Well, with the current trends, it’s looking a bit more challenging than it looked yesterday.”
På et analytikerspørgsmål om, hvilke initiativer, der skal skabe de forventede 5-7 procent I årlig salgsvækst, sagde CFO Anders Boyer: “There’s many ways to Rome. One of the ways to Rome and the 5% to 7% target is Brilliance, but we are not depending on Brilliance succeeding in order to deliver on that 5% to 7% growth.”
Meget tyder altså på, at de udmeldte målsætning for de kommende års vækst er baseret på moderate forudsætninger om effekten af de forskellige initiativer. Umiddelbart understøtter det formodningen om, at Panora faktisk kan levere på målsætningerne.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.