Få fri adgang til alle lukkede artikler på ugebrev.dk i 3 uger:
Tilmeld dig tre udgaver gratis af aktieanalysepublikationen ØU Formue, inden kampagnen udløber 31/8
For en gang skyld levede smykkeselskabet Pandora ikke op til analytikernes forventninger. Hvor CEO Alexander Lacik historisk har overleveret med udsigt til senere opjusteringer, er det denne gang et spørgsmål, om ledelsen kan leve op til den udmeldte årsforventning. På den ene side er ledelsen optimistisk på andet halvår. På den anden side erkendes det, at de negative effekter af Trumps told ligger forude, skriver chefredaktør Morten W. Langer med afsæt i det afholdte analytikermøde.
Pandora-aktiens nedtur på 18 pct. på selve regnskabsdagen forleden afspejler, at analytikere og investorer er blevet vant til, at ledelsen til fulde leverer, og normalt også lidt bedre end forventet. Men modvinden har været tydelig i årets andet kvartal, viser resultatet: Omsætningen blev 7075 mio. kr. i forhold til analytikernes forventning på 7171 mio. kr. Altså et mis på knap hundrede millioner kroner.
EBIT-overskudsgraden landede derimod på det forventede på 18,2 pct., som nu er 20 pct. efter halvåret med en helårsforventning på 24 pct. for helåret. Det svarer nogenlunde til sæsonmønsteret sidste år. Så umiddelbart ser det ikke så slemt ud på overfladen.
Men der er tre store bremseklodser på den traditionelle optimisme omkring selskabet: For det første er det en psykologisk game changer i forhold til forhistorien, at ledelsen nu skuffer i stedet for at overlevere. For det andet fornemmer man på referatet fra analytikermødet, at de mørke skyer begynder at trække op omkring Pandora.
De mørke skyer betyder uden tvivl, at analytikerne nu forhøjer den risikopræmie, de kræver for at holde aktien. Også selvom ledelsen fastholder deres udmeldte forventning til årsresultatet. De mørke skyer omfatter blandt andet, at Pandora snart bliver hårdere ramt af højere indkøbspriser på sølv og guld, som bliver hedget et lille år frem i tiden.
Og så der selvfølgelig negative effekter af Trumps importtold, som også ligger forude. Hertil sagde Alexander Lacik på investormødet (frit oversat): ”Lad mig tage told først. Vi har ikke set så meget endnu. Som nævnt har nogle konkurrenter sat priserne op 4–5 procentpoint. Hvad sker der fremover? Nu bevæger vi os lidt ud i krystalkugleterritorie. Det er rigtigt, at de fleste, hvis ikke alle, af vores konkurrenter i USA importerer fra Asien – det kan være Indien, Vietnam, Thailand, Kina eller lignende. Så man kan sige, at alle bliver ramt af mindst 20 procentpoint told. Oven i det har vi stigende priser på sølv og guld – to modvinde, alle kæmper med.”
Videre sagde han: ”I realiteten tror jeg, at hele denne toldturbulens stadig ligger foran os. Der har måske været lidt prisstigninger indtil nu, men intet drastisk. En anden ting at tage højde for er, at den amerikanske forbruger til sidst må bære byrden af disse tariffer. Og det gælder ikke kun smykker – mange andre produktkategorier også. Det store spørgsmål er, hvad der sker med inflationen i USA, arbejdsløshed og andre makrodrivere. Så vi har nok ikke set de store effekter endnu, for at være ærlig. Og hvad angår konkurrencepriser, har vi set nogle hæve priserne med 4–5 pct. point her i løbet af året. Men jeg tror, vi kun lige er begyndt.”
Med andre ord er der en vis bekymring for, at nødvendige forøgelser af salgspriserne vil ramme salgsvolumen. Og måske mere end i andet kvartal.
En analytiker spurgte da også ind til den forventede effekt af gennemførte og kommende prisstigninger: ”Så, 8 pct. organisk vækst – det er faktisk bedre end det meste af consumer discretionary-sektoren, men aktiekursreaktionen ser ud til at indikere, at der er noget andet, der bekymrer folk, og jeg gætter på, det kunne være priselasticitet. For det er jo lettere at hæve prisen på en taske til EUR 20.000 end på smykker. Kan du sige lidt om jeres observationer omkring efterspørgslen, når I hæver priser.”
Hertil lød svaret: ”Vedrørende prisfastsættelse – det er et dynamisk miljø, ikke? Man kan hæve priserne, men vi ser også øget promotionintensitet omkring os. Jeg taler ikke kun om smykker, men det generelle billede, især i Europa, er lidt mere intenst på det felt. Så vi skal være meget forsigtige.”
Om der er udsigt til, at USA fortsat vil være Pandoras største og mest lukrative marked, sagde Lacik: ”Hvor sikre er vi på USA? Historien hjælper – vi ændrede strategien i USA efter sommeren 2020, og siden da er forretningen fordoblet. Vi har 2 pct. markedsandel; den største branded-aktør har 4 pct., så der er rum for mere. Ser vi på klassiske brand-metrics: I UK er kendskabet måske 65 pct., i USA under 30 pct. Så vi mener, der er masser af potentiale i USA, også fordi det hjælper at udvide netværket.”
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.