Globale rederigiganter som Mærsk, CMA og Orient Overseas har det seneste år øget intensitetsaftrykket, dvs. ton CO₂ pr. omsat krone, markant. Sidste år udledte Orient Overseas 152 ton CO₂ pr. omsat mio. kr. mod 51 ton året før, altså en stigning på 198 pct. I samme periode steg selskabets absolutte CO₂-aftryk med 27 pct. Samtidig er rederibranchen præget af mangelfuld rapportering. Eksempelvis rapporterer hverken tyske Hapaq Lloyd eller japanske Ocean Network Express om klimaaftrykket fra værdikæden. Af peergruppens fem rederigiganter er danske Mærsk bedst, både når det gælder rapportering og klimaresultater.
Økonomisk Ugebrev har undersøgt, hvordan A.P. Møller – Mærsk klarer sig på klimaområdet i forhold til internationale peers. Undersøgelsen viser, at Mærsk – ud af en peergruppe på fem globale rederigiganter – er det eneste selskab, der kan fremvise reelle CO₂-reduktioner. Samtidig er den danske rederigigant klart i front, når det gælder kvalitet af klimarapporteringen.
Det seneste år har A.P. Møller – Mærsk reduceret sit samlede scope 1, 2 og 3 CO₂-aftryk fra 82,9 mio. ton i 2022 til 79,4 mio. ton i 2023, altså en reduktion på fire pct. Hovedparten af reduktionen finder sted i scope 3, der udgør den største post i den danske rederigigants klimaregnskab – scope 3 omhandler værdikæden, herunder leverandører.
I samme periode er Mærsks omsætning dog faldet markant. Fra 578 mia. kr. i 2022 til 362 mia. kr. i 2023, altså et fald på 37 pct. Derved er forretningen faldet mere end klimaaftrykket – hvilket resulterer i en stigning i intensitetsaftrykket, dvs. antal ton udledt CO₂ pr. omsat million kroner. Intensitetsaftrykket hos A.P. Møller – Mærsk er fra 2022 til 2023 steget fra 143 ton pr. omsat million kroner til 219 ton, altså en stigning på 53 pct.
Faldende fragtrater betyder, at rederier generelt omsætter for mindre pr. transportkilometer – og det betyder, at intensitetsaftrykket alt andet lige stiger for alle selskaber i branchen, grundet ændrede markedsforhold. Intensitetsaftrykket hos A.P. Møller – Mærsks nærmeste konkurrenter er steget endnu mere end Mærsks.
Eksempelvis er intensitetsaftrykket for den franske shippinggigant CMA CGM steget fra 74 ton pr. omsat million kroner i 2022 til 119 ton i 2023, altså en stigning på 61 pct. Japanske Orient Overseas topper dog listen med en stigning i intensitetsaftrykket på 198 pct. det seneste år.
A.P. Møller – Mærsk har umiddelbart peergruppens højeste intensitetsaftryk, men da der er stor forskel på, hvilke udledningsdata rederigiganterne inkluderer i deres klimaregnskaber, kan intensitetsaftrykkene ikke sammenlignes direkte på tværs af selskaberne.
Eksempelvis fremgår det af Mærsks bæredygtighedsrapport, at den danske rederigigant inkluderer 12 af de 15 scope 3 kategorier i opgørelsen over selskabets scope 3 aftryk, der omhandler indirekte udledninger fra værdikæden – de resterende tre kategorier, der blandt andet omfatter CO₂-aftrykket fra franchise, vurderes uvæsentlige for Mærsks aftryk.
Omvendt udelader tyske Hapaq Lloyd og japanske Ocean Network Express store dele af scope 3 aftrykket i deres klimaregnskaber. Eksempelvis indgår der kun én af de 15 scope 3 kategorier i Ocean Network Express’ klimaregnskab. Selskabet oplyser i bæredygtighedsrapporten, at det de kommende år vil øge antallet af scope 3 kategorier, der indgår i klimaregnskabet.
Indtil rederibranchens klimarapportering bliver mere ensartet, er det således mere hensigtsmæssigt at sammenligne udviklingen i selskabernes CO₂-udledning, herunder udviklingen i CO₂-aftrykket målt i forhold til omsætning – og her leverer Mærsk den mindste stigning.
A.P. Møller – Mærsk er det eneste af de fem selskaber, der kan fremvise en reduktion af selskabets samlede scope 1, 2 og 3 CO₂-aftryk det seneste år – som nævnt, en reduktion på fire pct. I samme periode har franske CMA CGM øget sit aftryk med én pct., mens Hong Kong-baserede Orient Overseas’ samlede CO₂-aftryk er steget med 27 pct. Orient Overseas forklarer: “The Group’s value chain emissions profile is subject to review and updates. Therefore, there is a significant increase in both Scope 3 emissions and the Group’s total GHG emissions.”
Med til historien hører dog, at scope 1 CO₂-aftrykket, der hovedsageligt stammer fra drift af selskabets containerskibe, og hvis udregningsmetode ikke er ændret, er steget med 8 pct. det seneste år.
Claus Strue Frederiksen
Læs hele Claus Strue Frederiksens artikel her
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.