Carlsbergs topchef Aarup-Andersen har i sommer slået til med tre væsentlige opkøb: Dels har drikkevarekoncernen købt britiske Britvic, og dels er betydelige minoritetsejere købt ud af virksomheder i Storbritannien og Indien. De strategiske fordele kan blive betydelige – men nu vil markedet først og fremmest se resultater, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen.
Med et par greb i lommen på i alt 36 mia. kr. har Carlsbergs topchef Jacob Aarup-Andersen siden juni skabt en helt ny balance i den store drikkevarekoncern Carlsberg. Tilsammen medfører sommerens tre betydelige opkøb, at Carlsberg nu dels bliver mindre afhængig af et ølmarked, der stagnerer i store dele af verden, især Vesteuropa, og dels bliver mindre afhængig af den hidtidige vækstmaskine, aktiviteterne i Kina.
Aktuelt overskygger de store investeringer halvårsresultatet, der skuffede lidt med hensyn til omsætnings- og indtjeningsudvikling, men som alligevel blev ledsaget af en forventet opjustering, og nogle analytikere forventer endnu en opjustering senere på året.
Men underliggende illustrerer halvårstallene dog nødvendigheden af koncernchef Jacob Aarup-Andersens strategiske initiativer tidligere på sommeren. Volumen er faldende i Vesteuropa, og den før så imponerende vækst i Asien (især Kina) er taget af. Derimod er der solid vækst i Indien. Det giver baggrunden for sommerens opkøb.
Carlsberg betalte 29 mia. kr. for Britvic, der producerer og sælger soft drinks. Desuden har Carlsberg købt sin partner ud af britiske Carlsberg Marston’s for 1,8 mia. kr., og endelig er en minoritetsaktionær købt ud af den indiske virksomhed CSAPL for 5,1 mia. kr.
Jacob Aarup Andersen, der blev topchef for Carlsberg den 1. september 2023, her dermed markeret sig markant med opkøb for 36 mia. kr. Ja, samlet er sommerens opkøb det største siden Carlsbergs køb af halvdelen af Scottish & Newcastle (og de medfølgende store russiske aktiviteter) for 54 mia. kr. i 2008. De strategiske åbninger er væsentlige:
For det første udbygger overtagelsen af Britvic Carlsbergs strategi og vægter koncernen væk fra øl og mere over i en hurtigere voksende soft drinks-virksomhed. Britvic tilføjer en betydelig portefølje af produkter og en solid markedsandel i Storbritannien.
For det andet bliver Carlsberg gennem købet af Britvic nu den største bottling partner med amerikanske Pepsico, der er verdens tredje- eller fjerdestørste drikkevarekoncern. Overtagelsesdokumenterne fremhæver direkte, at Pepsico vil sigte mod at samarbejde med Carlsberg på flere markeder end Storbritannien.
For det tredje bliver Carlsbergs vækst forholdsvist mindre afhængig af udviklingen i Kina. Væksten i den kinesiske forretning har været aftagende i år, og det er et åbnet spørgsmål, hvornår den går op igen. Desuden er der kommet større fokus på de kinesiske aktiviteter som en geopolitisk risiko for Carlsberg.
For det fjerde får Carlsberg med den fulde overtagelse af CSAPL direkte kontrol med aktiviteterne på det lovende indiske marked. Ifølge Carlsbergs halvårsrapport kan Carlsberg præstere tocifrede vækstrater i Indien, der som asiatisk vækstmotor kan supplere eller erstatte Kina.
For det femte får Carlsberg fodfæste i Brasilien, hvor Britvic har vækstrater på over 30 pct. og i første halvår af regnskabsåret 2024 opnåede en omsætning på 890 mio. kr.
For det sjette kan Carlsberg nu gå på jagt efter synergi- og effektivitetsgevinst gennem sammenslutningen af den i forvejen betydelige britiske organisation med Britvic.
Opkøbene har altså åbnet en hel række nye strategiske muligheder for Carlsberg. Men det har kostet mange penge at købe sig til disse muligheder.
Har det været for dyrt? Umiddelbart ser prisen ikke ud til at ligge væsentligt over de aktuelle niveauer i branchen. Carlsberg har betalt en pris, der svarer til 13 gange EBITDA-driftsresultatet i Britvic, hvor Royal Unibrew i sommeren 2023 betalte omkring 12 gange for det mindre hollandske Vrumona. Men det hører også med til billedet, at Royal Unibrews aktiekurs er faldet betydeligt siden.
Carlsberg B-aktien fik et kraftigt hug nedad den 21. juni, da købet af Britvic blev varslet og yderligere et hug ned i forbindelse med halvårsmeddelelsen, så den nu er faldet 20 pct. Det viser vel, at én ting er kløgtige strategiske initiativer og en CEO, der med sin baggrund i finansverdenen tilsyneladende kan overbevise mange analytikere.
Noget andet er investorernes historisk betingede skepsis over for store Carlsberg-satsninger. Nu skal Jacob Aarup-Andersen præstere resultater.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.