I bagklogskabens lys ser det nærmest ud som om, at ALK allerede på sin kapitalmarkedsdag i juni fortalte, hvad man meget konkret ville gøre af strategiske tiltag. Med licensen på næsesprayen neffy er der meget hurtigt sat handling og kapital bag ordene. Investeringen på mindst én mia. kr. kommer i kølvandet på en solid omsætningsvækst de senere år, som endelig også viser sig i et flot løft i indtjeningen, skriver redaktør Steen Albrechtsen i en analyse af regnskabet.
Der skulle kun gå lige over fem måneder fra ALK på sin velbesøgte kapitalmarkedsdag i juni lancerede sin nye strategi Allergy+ med planer om over tid at brede sig i nærliggende sygdomsområder og indikationer, og til man rent faktisk gjorde noget ved sagen.
En indikation som anafylaktisk chok (anaphylaxis) blev der på kapitalmarkedsdagen også gjort en del ud af, og muligheden for nye måder at administrere den vigtige nødindsprøjtning af adrenalin i forhold til de klassiske adrenalinnødpenne som Epi-pen og ALK’s egen Jext.
Det var derfor ikke nogen kæmpe overraskelse, at ALK for små tre uger siden indgik sin største indlicenseringsaftale nogensinde, ud over at timingen var overraskende hurtig. Fra det amerikanske børsnoterede ARS Pharma med en aktuel markedsværdi omkring 1,5 mia. USD har ALK indlicenseret næsesprayen neffy, der fungerer som en ”nødpen” til patienter, der får anafylaktisk chok. ALK har i forvejen 1. generations adrenalinpennen Jext på markedet og 2. generation i form af pennen Genesis på vej. neffy er godkendt i Europa og i USA, og ARS Pharma har netop selv påbegyndt den kommercielle lancering på hjemmemarkedet og har allerede partnere i Japan, Kina og Australien/New Zealand. ALK har købt licensen til de resterende markeder, hvor især det europæiske og det canadiske marked er interessante størrelsesmæssigt (nr. 2 og 3 i verden). Der fremhæves også, at visse andre områder i bl.a. Asien kan blive ganske interessante på sigt.
ALK betaler meget præcist én mia. kr. upfront (145 mio. USD) foruden royalties (teens) samt kommercielle og udviklingsmilepæle på op til 320 mio. USD over de næste 15+ år. Upfrontbetalingen kan synes at være til den høje side for adgangen til et europæisk marked, der generelt er sværere at løbe i gang end f.eks. det amerikanske.
At dømme ud fra kursudviklingen hos ARS ovenpå aftalen, havde investorerne næsten kun et skuldertræk til overs, hvilket indikerer, at ARS-investorerne ikke ser det som en overraskende god aftale. ALK blev omvendt belønnet med en fremgang på fem pct.
Argumentet for den store upfrontbetaling er selvsagt, at udviklingen er færdiggjort, og at produktet allerede er godkendt og populært sagt næsten er plug-and-play til ALK’s egen stærke salgsorganisation i Europa. Risikoen er dermed lav samtidig med, at der heller ikke skal afsættes store beløb til udvikling.
Første lanceringer starter i 2025
ALK kan derfor straks gå i gang med at planlægge lancering og ikke mindst få gennemført de vigtige forhandlinger om pris og markedsadgang i de enkelte europæiske lande. Det tager sin tid, men de første lanceringer forventes at kunne sættes i gang i 2025 og gradvist i de øvrige lande frem 2028, hvor også neffy forventes at levere positiv indtjening.
En stor del af milepælene på 320 mio. USD er backend-loadet og forfalder kun i meget positive scenarier. Det fremgik af telefonkonferencen, at salget skal være meget bedre, end hvad der er bygget ind i ALK’s egen business case, for at udløse en stor del af de sidste milepæle. ALK har selv angivet et peak sale på ca. tre mia. kr., og i det niveau vil opkøbet være en ganske god forretning, der især i 2030’erne kan blive en vigtig del af ALK’s forretning.
Tre mia. kr. peaksale er interessant, fordi der heri ligger en forventning om opnåelse af en betydelig markedsandel og en betydelig vækst af selve markedet, målt på både volumen og værdi. Det samlede anaphylaxismarked i EU og Canada anslås lige nu til 1,6 mia. kr.
Skal ALK over tid opnå et peaksalg på over 3 mia. kr. ,forudsætter det en betydelig udvidelse af markedet og en stor markedsandel. Det forventes, at neffy vil kunne opnå en bedre pris, fordi den som næsespray har klare fordele i brugen/administrationen, fungerer helt uden nål og har en lang holdbarhed.
Den strukturelle driver for markedsudvidelsen er, at der er omkring 20 mio. patienter i Europa i risiko for anafylaktisk chok, men kun omkring 2 mio. bærer rundt på en nødpen ell. lign., der meget vel kan være meget vigtig i en situation med en kraftig og livstruende allergisk reaktion.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.