En bøde på 30 mio. kr. for konkurrencefusk til Falck i 2019 for redningskoncernens opførsel over for hollandske Bios i Region Syddanmark blev startskuddet til, at Falck de efterfølgende år mistede mange opgaver med ambulancekørsel for regionerne. Nye tal fra Rigsrevisionen viser, at regionerne nu kører en stor andel af deres ambulancekørsel selv – modsat tidligere, hvor Falck sad på markedet. Falck har siden Bios-sagen tabt omsætning på mere end én mia. kr. om året, skriver journalist Lars Abild.
Redningskoncernens gode ry og rygte fik et gevaldigt skud for boven, da anklagemyndigheden i december 2019 skrev: ”Falck Danmark A/S har i dag i Københavns Byret fået en bøde på 30 mio. kroner for groft uagtsomt at have misbrugt sin dominerende stilling på det danske marked for ambulancetjenester i perioden fra august 2014 til oktober 2015.”
Oveni kom så erstatning til Bios, så Falck måtte have i alt 152 mio. kr. op af lommen.
Men siden er der helt andre beløb på spil. Falck har mistet store dele af den milliardstore forretning i regionerne med ambulancedrift, som gav koncernen store overskud på bundlinjen. Koncernens omsætning er i perioden ikke øget nævneværdigt på trods af stærk international ekspansion på mere konkurrenceprægede markeder.
Omsætningen i Danmark udgjorde kun en tredjedel af koncernens samlede omsætning på 12 mia. kr. sidste år. Langt den største del af koncernens overskud blev sidste år hentet i USA og Colombia, mens den danske forretning gav underskud. Selv i 2023 måtte Falck afgive volumen i ambulancekørsel, oplyses i årsregnskabet. Men hidtil har det været uklart, hvor meget forretning Falck mistede hos regionerne efter Bios-affæren. Rigsrevisionen har for nylig sat fokus på området og er ved at undersøge ambulancedriften i regionerne.
Undersøgelsen omfatter: Hvad er kvaliteten af den service, som skatteborgerne hvert år betaler tre mia. kr. for, på det præhospitale område, som altovervejende er ambulancekørsel? Og hvad er priserne?
I et foreløbigt notat til Statsrevisorerne fremgår, at Rigsrevisionen har lavet den indledende research, hvori det hedder: ”Regionerne brugte ca. 2,2 mia. kr. på ambulancekørsel og liggende sygetransport i 2023. I alt brugte regionerne ca. 3 mia. kr. på hele det præhospitale område.”
Udgiften på de tre mia. kr. er ikke den store sensation. Det er derimod, at regionerne i dag selv kører mange ambulancer, som det fremgår af notatet. (Side fem). Modsat tidligere, hvor Falck havde et de facto monopol på ambulancedrift i Danmark.
Region Syddanmark fik blod på tanden, da den private hollandske konkurrent Bios vandt et udbud for ambulancekørsel, der var 70 mio. kr. billigere årligt end den tidligere leverandør Falck. Nok døde Bios i Falcks hænder og var altså årsag til bøden til Falck, men det fik regionen til at sige farvel til Falck. ”Vi kan selv” – men til helt andre lavere priser, end de tidligere blev faktureret.
Regionen kører i dag stort set det hele selv ved siden af det Falck-ejede selskab Responce. Rigsrevisionen skriver, at med indgangen til 2025 vil Regionen køre 77 pct. af ambulancekørslen selv.
Det fremgår af Rigsrevisionens notat, at det offentlige – altså regionerne – i dag kører eller kommer til at køre mere end halvdelen af den samlede ambulancekørsel i fire af de fem regioner. I region Midtjylland er egenandelen 60 pct. Det samme i Nordjylland. På Sjælland er tallet 26 pct. og i hovedstaden 48 pct.
Kontrakterne er af forskellige længder, og udbud er ikke placeret samtidig, hvorfor det endelige resultat ikke kan opgøres. Det er noget af det, Rigsrevisionen skal undersøge med fokus på de seneste år: ”1) Hvilke udgifter har regionerne afholdt til ambulancedrift siden 2021, og i hvilket omfang har regionerne opnået målene om besparelser og samtidig opretholdt samme kvalitet? 2) Hvor stor en andel af regionernes ambulancedrift varetages efter seneste udbudsrunde af henholdsvis private og af regionerne selv?”
Tallene fra Rigsrevisionen indikerer, at Falck siden 2019 har mistet omsætning i regionerne på op mod 1,6 mia. kr. årligt på det danske ambulancemarked.
Den nye situation kan snildt have kostet Falck flere hundrede mio. kr. i overskud årligt.
Økonomisk Ugebrev har spurgt Falck om det samlede omsætningstab fra regionerne. Men Falck oplyser, at de ikke har offentligt tilgængelige tal, der isoleret set viser, hvordan de reducerede markedsandele i Ambulance Danmark påvirker omsætningen.
Lars Abild
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.