Den moderne arbejdsstyrke består potentielt af op til fem generationer. De forskellige generationer har forskellige værdier, de kommunikerer på forskellige måder og har forskellige forventninger til deres karriere. Korn Ferry har undersøgt, hvad der adskiller og forbinder forskellige generationer på arbejdspladsen – og hvad der forventes af den samlende ‘multi-generationelle leder’ for at skabe en inkluderende arbejdsplads.
Indiskutabelt er der store forskelle mellem generationerne – også på arbejdspladsen. Boomer-generationen vil helst tale i telefon, mens Generation Z foretrækker instant messaging. Den ældre generation ser helst, at der er en mere hierarkisk struktur, mens den yngre generation foretrækker en flad organisation.
Med så store kulturforskelle kræver det en aktiv lederindsats at bygge bro mellem generationerne. Det kræver bevidst ledelse at håndtere og få opbygget en fælles forståelse. Det kræver, hvad Korn Ferry i en guide kalder for en ‘multi-generationel leder.’
En multi-generationel leder forstår, hvad det kræver at lede et team på tværs af alder. For at skabe en inkluderende arbejdsplads er det vigtigt at undgå stereotype fortællinger om de forskellige generationer.
Millenials er ikke per automatik ‘forkælede’ eller ‘dovne’, og ældre medarbejdere er ikke konsekvent teknologiinkompetente. En mere brugbar tilgang er at tænke i livsfaser frem for generationer. Medarbejderes behov ændrer sig gennem karrieren – fra nyuddannet, til eventuelle familieforpligtelser og senere tiden op til pension.
Løsningen er ikke at forsøge at imødekomme hver enkelt persons behov, men i stedet finde et fælles grundlag mellem generationer. Bygge bro, hvor det er muligt. Alle ønsker fleksibilitet, anerkendelse, udviklingsmuligheder og en god ‘work-life balance’.
Mange ledere antager, at jo yngre man er, jo mere vil man værdsætte fleksibilitet og muligheden for at arbejde remote. Dog viser data et mere nuanceret billede.
En undersøgelse fra 2023 udfordrede disse antagelser og viste, at fysisk fremmøde blev foretrukket af 37 pct. af Baby Boomers (1946-64), 34 pct. af Generation X (1965-1980), 34 pct. af Millenials (1981-1997) og hele 57 pct. af Generation Z (1997-2015).
Der findes ingen ‘one-size-fitz-all’ arbejdsmodel, men ofte er en hybridløsning den bedste måde at tilgodese alles behov, både remote- og kontorbaserede medarbejdere. Alle generationer deler et ønske om at lære, udvikle sig, få succes og blive anerkendt for deres indsats. Dog varierer prioriteterne afhængigt af livsfase. For eksempel vil en nyuddannet sætte pris på andre belønninger end en medarbejder, der nærmer sig pension.
Korn Ferrys research viser, at ledere fra boomer-generationen ofte foretrækker en hierarkisk struktur med en klart defineret karrierevej, mens yngre generationer hellere ser en fladere struktur, hvor færdigheder og præstation vægtes højere end anciennitet.
En tydelig tendens blandt yngre generationer er ønsket om at arbejde for virksomheder, der vægter formål og værdier højt – især indenfor områder som bæredygtighed og miljø.
Korn Ferry har også undersøgt kommunikationsforskelle. En undersøgelse blandt 8.000 professionelle på tværs af otte lande afslørede, at 58 pct. mener, at corporate sprogbrug har taget overhånd.
Mange businessudtryk forvirrer Generation Z, mens ældre generationer på samme måde har svært ved at afkode Generation Z’s forkortelser og jargon. Dermed kan det gøre en stor forskel at fremme klar og tydelig kommunikation med helt normalt sprogbrug uden unødvendig komplekse termer, corporate-lingo eller uforståelige forkortelser. Det reducerer misforståelser og forbedrer samarbejdet.
En undersøgelse viser, at boomer-generationen og Generation X foretrækker at kommunikere på den mest effektive måde, hvad enten det er telefonopkald eller fysiske møder. Millenials hælder mere til instant messaging, sms’er og e-mails, mens Generation Z typisk foretrækker sociale medier, sms’er og instant messaging.
En af de mest markante kommunikationsforskelle findes i holdningen til telefonopkald. Mens ældre generationer ofte foretrækker telefonen, synes 75 pct. af Millenials, at det er for tidskrævende – flere føler ligefrem angst ved tanken om at skulle ringe op.
MAL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.