Top 100 Investor Relation 2017: Mens 33 store børsnoterede selskaber præsterer en investor relations kvalitet på et højt internationalt niveau, er der også en meget stor gruppe af selskaber, som sjofler deres kommunikation med aktionærer og andre investorer.
Hele 40 selskaber af de 100 største får under fire ud af ti point i dette års rating. Det er nogenlunde samme billede som i sidste års Top 100 IR Rating i Økonomisk Ugebrev. De absolutte bundscorere med nul point ud af ti mulige er Newcap, Migatronic, Scandinavian Brake System og Stylepit.
Med i opgørelsen er også MolsLinien og BoConcept, som siden sidste års opgørelse er afnoteret og derfor ikke længere relevante. Men eksemplerne viser, at en svag investor relation indsats meget vel kan hænge sammen med, at selskabets ledelse og storaktionærer netop ønsker mindst mulig opmærksomhed om selskabet, og derfor ikke gør sig anstrengelser med IR opgaven.
Andre selskaber med en lav score i dette års IR rating er Arkil, Parken, Exigon, Land & Leisure og Andersen & Martini. Hertil kommer en stribe banker, som traditionelt har været svage på investor relations, ofte fordi de ønsker målrettet at tiltrække lokale aktionærer. Til denne gruppe hører blandt andet Jutlander Bank, Nordfyns Bank, Fynske Bank og Salling Bank.
Økonomisk Ugebrevs IR Rating er baseret på en stribe konkrete og objektive målepunkter, som ikke afspejler hele IR indsatsen. Men det er erfaringen, at de anvendte målepunkter (se ”Sådan har vi gjort”) langt hen ad vejen kan anvendes som en god proxy for den generelle IR indsats.
[irp posts=”831396″ name=”Tabel: Rating af investor relations – Top 100″]
Ratingen har den umiddelbare svaghed, at den på flere målepunkter favoriserer mellemstore og store selskaber, som følges af flere analytikere, og hvor ledelsen anvender tid og ressourcer på at holde investormøder og give præsentationer med mulighed for analytikere og investorer kan deltage i en Q&A session.
”Undskyldningen” holder dog ikke hele vejen igennem, da selskabernes ledelse og IR folk kan gøre meget selv for at gøre sig interessante overfor analytikere, små og store porteføljeforvaltere og private investorer. Eksempelvis har nynoterede GreenMobility med en samlet børsværdi på knap 200 mio. kr. formået at tiltrække flere professionelle investorer i ejerkredsen, og selskabet har haft 400 investorer på investormøder de seneste uger. Så pointen er blot, at selskabernes ledelser kan gøre rigtig meget selv for at gøre sig interessante overfor investorpublikummet. Men det sker ikke med en svag IR indsats.
[irp posts=”384825″ name=”Sådan har vi gjort: De ti målepunkter i IR Rating”]
I dette års IR rating udvides gruppen af topscorere med maksimale ti point fra fem til otte selskaber. De nye selskaber med maksimumpoint er i år Coloplast, Royal Unibrew, Lundbeck og Topdanmark. En stribe andre store selskaber har også øget deres samlede score i år. Samlet er der ni selskaber med næsthøjeste score på ni point. Der er stort set udelukkende tale om C20 selskaber, der ligger i denne topgruppe. Med i det ”fine selskab” er også mellemstore navne som Royal Unibrew, Rockwool, Solar, Ambu, SimCorp, Ringkjøbing Landbobank og IC Group.
I Økonomisk Ugebrevs årlige CFO rating, som bringes i søndagens udgave af Økonomisk Ugebrev Finans/ CFO, er der flere overlap mellem en høj score i IR ratingen og en høj score i CFO ratingen. Eksempelvis scorer Danske Banks CFO Jacob Aarup-Andersen og Novo Nordisks CFO Jesper Brandgaard også højt, ligesom i IR ratingen.