Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Stigende tvivl om Nordens DSV-asset light model

Steen Albrechtsen

mandag 01. december 2025 kl. 15:25

Jan Rindbo – CEO hos D/S Norden
Jan Rindbo – CEO hos D/S Norden

Med en opjustering af ledelsens årsforventning bekræftede ledelsen for DS Norden, at tiderne er skiftet til det bedre. Mindst halvdelen af overskuddet vil dog være drevet af skibssalg. Går man et spadestik dybere, har 2024 og 2025 været bekymrende år for den DSV-agtige asset light model, rederiet havde meget god succes med i 2020-2023. Det rejser en række spørgsmål om, hvor stærk DS Nordens kortsigtede operatørmodel egentlig er, skriver redaktør Steen Albrechtsen i denne analyse.

Tiderne er i bedring for skibsrederne, hvor global usikkerhed med sanktioner, geopolitik, told og oliepriser alt sammen i udgangspunktet er godt for shippingraterne.

Forklaringen er, at jo mere ineffektivt markedet er, jo mere kapacitet bliver der bundet unødvendigt. Da shipping fundamentalt er et marked, der meget direkte er drevet af udbud/efterspørgsel, lægges der beslag på kapaciteten, og udbuddet mindskes med højere rater til følge.

Gode markedsrater forudsætter dog, at efterspørgslen er uændret. Men det er et meget mere broget billede, drevet af geopolitik og makroøkonomi og svært at forudsige.

D/S Norden har gennem snart en håndfuld år opdelt sin forretning i den langsigtede owner-forretning og den mere kortsigtede operator-forretning, som en slags DSV-asset light model, hvor Norden lejer eksterne skibe og/eller laster ind på kort sigt.

Man skulle tro, at et omskifteligt og volatilt marked ville være godt for en stor operatør som Norden. Imidlertid har det ikke helt været tilfældet de seneste snart to år, hvor operator-forretningen som helhed kun har leveret ét positivt kvartal ud af syv kvartaler.

Med andre ord har operatørforretningen i hele 2024 og 2025 leveret et samlet negativt EBITDA-driftsresultat på næsten 75 mio. USD – på basis af næsten 270.000 skibsdage eller 278 USD per skibsdag.

Tredje kvartal gav igen et underskud på 488 USD/dag, men under overfladen er billedet nu lidt mere blandet. Tankforretningen, som målt på skibsdage udgør cirka 20 pct. af totalen, har leveret et pænt kvartal, der næsten udligner underskuddet i 1. og 2. kvartal.

I tørlastdelen på næsten 80 pct. blev det til et overskud i de mindre skibe, der udlignede underskuddet i 1. og 2. kvartal, mens de store skibe leverede et stort minus på 1732 USD/skibsdag. For tørlast har de seneste syv kvartaler været mere broget. Især de store tørlastskibe har drevet de negative præstationer i operatørforretningen.

Muligvis er der bedring på vej, idet en række dyre indlejede skibe nu forsvinder ud af flåden. Om det er nok til at skabe vedvarende forbedring kan kun tiden vise. Men på baggrund af 2024 og 2025 er det svært at se en stor værdi i operatørforretningen, der over de seneste år har været meget volatil.

Selvom Norden har formået at holde underskuddene relativt lave per dag (ikke mindst ift. plusset i de gode kvartaler), så ser det ikke pænt ud, når seks ud af syv kvartaler leverer underskud. Det peger mere i retning af en volatil og cyklisk forretning – end på en stabil forretning med overskud drevet af høj volumen (mange skibsdage).

Det hører med til historien, at de forudgående fire år kun bød på ét negativt kvartal, og det var endda kun marginalt negativ med mimus 106 USD per dag. Alle andre kvartaler leverede flotte resultater. Ikke mindst i 2022, hvor indtjeningen nåede hele 4.000 USD/skibsdag over hele året.

Fleksibel overordnet model holder stadig

Når alt det er sagt hører det naturligvis med til historien, at Nordens helt overordnede fleksible forretningsmodel stadig leverer solidt.

De seneste par år har det ”blot” været owner-forretningen, der via skibsejerskab og en lang række købs- og forlængelsesoptioner har været stærkt værdiskabende. Ovenpå opjusteringen forventer man nu at realisere et overskud på 100-140 mio. USD i år, hvoraf skibssalg forventes at udgøre ca. 73 mio. USD.

I år har man solgt 22 skibe indtil nu, hvoraf de 15 var fra købsoptioner. Dvs. skibe, man havde indlejet for længere tid med mulighed for at købe til en fast pris. Det er uden tvivl, at man ville have kunnet tjene endnu flere penge, hvis alle skibe havde været fuldt ejet, men det ville naturligvis kræve en stor kapitalbinding: Og vigtigere, så er modellens fleksibilitet altafgørende, når markederne er dårlige og raterne lave.

Steen Albrechtsen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank