Bringes også i fredagens udgave af ØU Ledelse
Kære læser – og kære bestyrelsesformand
De seneste uger har der udfoldet sig skræmmende eksempler på, hvordan to af de mest nålestribede bestyrelser i dansk erhvervsliv har fuldstændig kikset på en af bestyrelsens hovedopgaver.
Ja, ”successionsplanlægning” – det handler i bund og grund om, at bestyrelsen skal have en plan klar i skuffen for, hvordan et ventet eller et uventet CEO-skifte skal håndteres. Altså med en kandidatliste, så bestyrelsen ikke skal starte fra nul i en søgeproces.
I Økonomisk Ugebrevs Bestyrelsesguiden.dk har vi gennem årene skrevet mere end 25 artikler om successionsplanlægning og den optimale proces ved valg af ny CEO. Eksempelvis skriver vi i denne artikel med titlen ”Guide: Sådan håndterer de bedste ”arvefølgen” i direktionen” (LINK_ https://bestyrelsesguiden.dk/aarshjul/evaluering-af-ceo/guide-saadan-haandterer-de-bedste-arvefoelgen-i-direktionen/), at ”en af bestyrelsens vigtigste opgaver er at have en køreklar plan for, hvad der skal ske, når CEO’en går eller bliver gået – og hvem der skal tage over.”
Videre hedder det, at ”det er imidlertid noget, som bestyrelser håndterer vidt forskelligt. En af vanskelighederne er, at diskussionen om kommende topledere er filtret ind i de strategiske diskussioner og personlige hensyn. Umiddelbart ser det nemt ud: Bestyrelsen sørger for at samle en håndfuld navne på nye mulige topchefer, man kan ringe til, hvis den nuværende topchef mere eller mindre pludseligt træder tilbage. I praksis er det mere indviklet… ”
Tilsyneladende er det meget indviklet: I hvert fald er to at de mest nålestribede danske bestyrelser stordumpet på denne opgave. Ja, det handler om bestyrelsen for Novo Nordisk, der netop har fyret CEO Lars Fruergaard, og Coloplasts bestyrelse, der også har fyret sin CEO.
I begge tilfælde er der ikke en arvefølge på plads, og der er tilsyneladende heller ikke en successionsplan. For begge selskaber er det en dybt uheldig situation, som kan koste strategisk og forretningsmæssigt momentum. I denne udgave gennemgår vi i særskilte artikler både konsekvenserne af chefskiftet i Novo Nordisk og i Coloplast.
Begge selskaber står foran betydelige langsigtede udfordringer, og Coloplast skal endda i gang med at udarbejde en ny strategi, og det vil nu ske før den nye CEO er på plads. Ikke specielt hensigtsmæssigt. I Novo Nordisk bliver processen endnu mere tumultarisk, fordi der skal ikke kun findes en ny CEO – med stor sandsynlighed også en ny bestyrelsesformand, som er blevet kørt totalt over af fondsbestyrelsesformand Lars Rebien.
I begge selskaber står ikke kun topledelserne, men til en vis grad også bestyrelserne derfor foran en meget urolig periode, og det kan ramme negativt hele vejen ned gennem organisationen.
God læselyst
Morten W. Langer
Chefredaktør