Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Storytelling vigtig ingrediens i CSR-rapportering

Joachim Kattrup

fredag 04. maj 2018 kl. 20:22

De børsnoterede selskabers CSR-rapporteringer rummer et utal af beretninger om store og små samfundsansvarlige indsatser. Ikke alt kan rapporteres efter guidelines og nøgletal. CSR-rapporteringerne fra top 100 børsnoterede virksomheder vidner om en bred mangfoldighed i den praktiske udførelse af samfundsansvar. Nedenfor bringer vi et uddrag af CSR-indsatserne fortalt i rapporteringerne. Eksemplerne er valgt med henblik på at give læserne et samlet indtryk af CSR i praksis, og helt konkret vise hvordan CSR-indsatsernes fortælles af virksomhederne selv.

TDC om genbrug: TDC ser et potentiale i at skabe værdi gennem genanvendelse af mobiltelefoner: TDC rapporterer, at ”I Danmark regner man med, at der er mere end en million mobiltelefoner, der hvert år bliver smidt ud eller lagt væk i en skuffe, selv om de virker. I stedet for at samle støv i skuffer eller fylde som affald, kan disse mange mobiltelefoner skabe værdi – både for miljøet og økonomisk – ved at blive genanvendt. Derfor igangsatte TDC Group i 2017 en landsdækkende mobilindsamling med det formål at sikre, at gamle mobiltelefoner bliver genanvendt på en miljømæssig forsvarlig måde. Samtidig besluttede vi, at indtægterne herfra skulle bruges til at hjælpe børn og unge i at udvikle og tager del i positive fællesskaber på nettet.”

Lån & Spar om partnerskaber: Lån & Spar vil bidrage til den grønne omstilling gennem partnerskab med Ørsted. Lån & Spar er klimapartner og rapporterer, at ”Med klimapartnerskabet tager Lån & Spar samfundsansvar ved at hjælpe med at gøre grønne visioner til konkrete tiltag. Det betyder, at al elektricitet på Lån & Spars hovedkontorer er grøn strøm. Banken har købt Renewable Energy Certificate System (RECS) certifikater svarende til bankens forbrug af strøm. På den måde er Lån & Spar sikret, at strømmen er fra vedvarende kilder.”

Pandora om sikkerhed for medarbejdere: I Thailand er trafikken et reelt livstruende problem for Pandoras medarbejdere. Derfor har Pandora etableret en busservice til medarbejderne. ”In Thailand, road traffic accidents represent the second highest cause of death, and the pollution stemming from traffic weighs heavily on the environment, especially in the Bangkok area. We offer our PPT colleagues safe and environmentally friendly bus transportation to and from work, which, in 2017, totalled more than 46,000 round trips and more than 1.6 million kilometres. By the year end, more than 7,000 people regularly made use of this service. Bus companies are subject to regular controls by government agencies and our in-house SHE teams. With 50 passengers per bus and buses being in good condition, this option is highly efficient compared to other feasible means of transportation,” rapporterer Pandora i den etiske rapport fra 2017.

Københavns Lufthavne om understøttele af elbiler: 
CPH forbereder sig på en virkelighed, hvor elbiler dominerer mere end hvad tilfældet er i dag. De miljøvenlige elbiler er både et grønt og et kommercielt projekt for CPH, der rapporterer at ”CPH har i 2017 installeret vores første kommercielle elbilladere som et pilotprojekt. Derfor er ladning også gratis i det første stykke tid. Vi har besluttet at have vores egen ladeinfrastruktur, da vi ejer vores eget højspændingsnet og dermed på sigt kan styre forbruget til elbilladere sammenholdt med det øvrige forbrug – kort sagt hele tiden udnytte den eksisterende el-infrastruktur optimalt.”

Bavarian Nordic om forretningsetik: Hver andet børsnoterede selskab i top 100 underviser medarbejderne i forretningsetik. En af dem er Bavarian Nordic, der rapporterer, at ”All employees receive yearly training in the Code, and new employees will receive training as part of their introductory program. Thus the observation of the Code rests upon all employees and all employees are encouraged to report issues, concerns and any breach of the Code. For this purpose, the Company has established a whistleblower system, which provides our employees with an opportunity file reports in a secure and confidential manner. No reports were made in 2017 through the system.”

Sanistål om reduktion af CO2-udledning: CO2 emissioner er et af de helt afgørende områder i den aktuelle samfundsansvarlige diskurs. Selv helt lavpraktiske mindre initiativer tæller med i jagten på reduktion og indfrielsen af Paris-aftalen. ”I bilpolitikken arbejder vi med at reducere CO2-udledningen pr kørt km. Fra 2016 til 2017 har vi reduceret CO2 pr. kørt km med 1,3% hvorfor vi er godt på vej mod målsætningen om en reduktion på 4,0% i perioden 2016 – 2020. Internt anvender vi også i udstrakt grad de muligheder, som den teknologiske udvikling stiller til rådighed for at begrænse transport, herunder især Skype- og videomøder. Ud over reduktioner i CO2 giver disse løsninger mulighed for at udnytte tiden mere effektivt og give bedre medarbejderforhold ved at minimere behovet for transporttid,” rapporterer Sanistål.

Jyske Bank om affaldssortering: Jyske Bank er kendt for en praktisk – og ikke en ESG teknisk – tilgang til CSR. Det kommer bl.a. til udtryk gennem opsætning af en station til affaldssortering i Silkeborg. Jyske Bank skriver i CSR rapporten, at ”2017 blev der stillet en station op i hjemstedet i Silkeborg, der sikrer at affaldssorteringen foregår korrekt: I blødt og hårdt plastic, pap, flasker, batterier og genbrugspapir. Derudover er der lavet flere opsamlingssteder til dåser med og uden pant. Vores brugte it-udstyr og møbler bliver løbende doneret til forskellige almennyttige formål.”

Columbus om velgørenhed og filantropi: Selvom mange virksomheder mener, at CSR skal være forretningsdrevet, så lever god gammeldags velgørenhed stadig mange steder i bedste velgående. Også i it-virsomheden Columbus, der rapporterer, at ”Columbus UK arranged a range of charity events during 2017: Columbus Customer Charity Dinner collected £9,000. Charity Christmas ball collected £17,000. Various team sporting charity events or office events collecting £2,000. In 2017, the charity event raised money for Maggie’s Center who offers free practical, emotional and social support to people with cancer and their families and friends. And also Little Miracles, a charity that supports families that have children with additional needs, disabilities and life limiting conditions.”

Mærsk om madspild: Mærsk er et af de helt førende selskaber i relation til forretningsorienteret CSR på internationalt niveau. Men derfor kan man godt gøre en indsats på andre områder – fx madspild: “We will establish partnerships to support and enable our businesses to develop solutions that will protect food in the post-harvest part of its journey towards consumption. This will increase productivity for food producers, and potentially have a positive impact on local economic development,” skriver Mærsk.

Nets om miljøvenlig rejsepolitik: Rejser belaster klimaet gennnem øget CO2 udledning. Det har Nets arbejdet med og rapporterer, at “We implemented changes to our travel policies in the latter part of 2017 which has significantly impacted our CO2 emissions as we have saved 3,302 tonnes during the year. This means that we have reached our 2020 goal of reducing CO2 emission from travel between locations by 50%”.

William Demant om folkesygdommen stress: Stress er en af samfundets største udfordringer. Den udfordring adresserer William Demant med nye tydelige politikker for området. ”Dealing with stress is a part of our responsibility as a modern and accountable company and for this reason we actively engage employees in preventing and dealing with stress. The company has established a stress policy in this regard, and have defined prevention initiatives, courses and toolbox. The purpose of our stress policy is to clarify what is expected of each of us in our various roles and not least, during the different phases of cases of stress. The policy should be treated as a guideline for what we must do depending on the role(s) we have in the company.”

Gyldendal om digital dannelse: Digitaliseringen rummer mange etiske udfordringer. Dem forsøger Gyldendal at indfange gennem partnerskaber. Gyldendal rapporterer, at ”For at styrke elevernes digitale kompetencer og bevidsthed har Gyldendal i 2017 indledt et samarbejde med Center for Digital Dannelse om at udvikle et såkaldt digitalt kompetencehjul, som kan integreres i Gyldendals fagportaler. De enkelte skoler og klasser kan bruge kompetencehjulet i undervisningen til at kortlægge elevernes digitale kompetencer på 12 forskellige områder, fx elevernes evne til producere digitalt, til at søge kritisk på nettet og til at agere socialt ansvarligt på sociale medier.”

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank