Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Strategiskift i Mærsk: Aktionærer betaler for klimarigtige skibe

Morten Sørensen

mandag 12. august 2024 kl. 17:40

Vincent Clerc

Trods et godt halvårsresultat og fine udsigter for 2024, truer nedturen stadig Mærsk. Alligevel vil den store transportkoncern nu bruge endnu flere penge på nye skibe, mens der er skruet ned for pengestrømmen til aktionærerne, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.

Signalerne fra Mærsks topchef Vincent Clerc er kommet på stribe de seneste måneder: Udbetalinger til aktionærer drosles ned, og et stort opkøb af logistik er opgivet. I denne uge blev det klart, at der i stedet skal satses ekstra milliarder på den egentlige rederidrift – på en fremskyndet udskiftning af flåden af containerskibe.

Signalerne kan ses som et svar på den volatilitet, der præger branchen, makroøkonomien og geopolitiske risici. Siden 2021 har Mærsk først været igennem en markant optur som følge af pandemien og dens efterdønninger, og så kom derefter en stor nedtur.

Men branchen er allerede nu igen inde i en optur, der dog ikke bringer indtjeningen tilbage til pandeminiveauet. Det interessante ved de to opture har været, at de har været fuldstændig uventede. Covid-19 og de aktuelle angreb på skibsfarten i Det røde Hav har været uforudsete. Men de har haft en forbløffende positiv effekt på skibsfarten.

Det rejser spørgsmålet: Hvad er normale tider i containerbranchen? Foreløbig er det en udbredt antagelse blandt iagttagere, at den nedtur, der var ventet i 2024, blot er udsat til senere. Den underliggende ubalance med tilgang af mere fragttonnage, end der foreløbig er behov for, eksisterer stadig.

Men volatiliteten og vanskeligheden ved at lægge realistiske prognoser virker ekstrem. Den traditionelle solide sammenhæng mellem global vækst og behovet for containertransport synes smuldret. Hertil kommer risikoen for mere protektionisme, mindre global samhandel samt branchens behov for storstilet omstilling til mere klimavenlig drift og dermed usikkerheden om fremtidens fremdriftsmidler. Usikkerheden har fået Mærsk til at tage tre strategiske initiativer her i foråret:

For det første er udbyttet til aktionærerne sat betydeligt ned. Men aktionærerne har blandt andet fået Svitzer-aktier som en ikke-likviditetskrævende kompensation. For det andet er koncernens ellers betydelige programmer for aktietilbagekøb suspenderet.

For det tredje har Mærsk trukket sig som interesseret køber af tyske DB Schenker, selvom foretagendet havde bedre råd end andre interesserede, og selvom et køb af den tyske logistikvirksomhed med et slag ville have indfriet Mærsks store logistikambitioner.

Der bliver altså holdt på likviditeten, og med udsendelsen af halvårsmeddelelsen er det blevet klart, hvad pengene i stedet skal bruges til: Der bliver skruet yderligere op for investeringer i moderne, mere klimavenlige skibe.

Der varsles her i begyndelsen af august samlede investeringer i produktionsmidler (først og fremmest skibe) på 10-11 mia. USD over årene 2024 og 2025, hvor det hidtidige skøn var 9-10 mia. USD. Det var allerede et markant stigende investeringsniveau i forhold til tidligere år.

Den satsning kan man se som endnu et svar på volatiliteten i containerrederiernes marked. Det første svar har været Mærsks ekspansion inden for logistik med betydelige opkøb i 2021 og 2022. Det skulle udjævne op- og nedture ved at tilbyde kunderne flere serviceydelser og knytte dem tættere til Mærsk.

Vincent Clercs andet svar på de udfordrende op- og nedture kan man se som en mere produktionsorienteret satsning. Logikken er, at shippingaktører med det mest moderne og omkostningseffektive produktionsapparat også vil stå stærkest under op- og nedture. Forventningen er altså, at det vil blive en stor konkurrencefordel, hvis Mærsk lever op til omgivelsernes krav til nye klima- og miljøvenlige skibe.

Kundekontakt og effektivitet – og ikke størrelse – er blevet Mærsks svar på containerbranchens udfordringer.

Morten A. Sørensen

Flere penge til nye skibe

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Udløber snart
Er du økonom, og drømmer du om at bidrage til et bedre sundhedsvæsen og være tæt på beslutningerne på en af landets største børne- og ungeafdelinger?
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank