En klar bedring i Vestas’ driftsindtjening på vindmøllerne bliver overskygget af Trump, men i høj grad også af de problemer i serviceforretningen, som første gang så dagens lys i august. Genopretningen af service tager længere tid end ventet. Men indtjeningen bør senest være tilbage næste år. Vestas ser billig ud lige nu. Jokeren er effekter af Trumps vindmølleaversion og frygten for geopolitisk handelskrig, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
2024 skulle egentligt have været et positivt opvarmningsår frem mod betydeligt bedre resultater i 2025 med en overskudsgrad på op mod 8-9 pct. Næste år kan næsten ikke undgå at blive bedre end i år og særligt sidste år, da de gamle lavmarginordrer er ved at være kørt igennem, og indtjeningskvaliteten i ordrebogen er i kraftig stigning.
Denne forbedringsproces er forløbet nogenlunde efter planen, og alene i 3. kvartal steg omsætningen med hele 19 pct., selvom de leverede volumener kun steg med lidt over 10 pct. Konkret anføres det også, at de gamle ordrer i store træk er afsluttet ved udgangen af 2024.
Overskudsgraden i vindmølleforretningen er steget hen over året, og forventningen er nu, at ledelsen i det normalt sæsonmæssigt stærke 4. kvartal vil levere en overskudsgrad omkring 12 pct. samlet set og i vindmølledivisionen. Marginalen var på 3,3 pct. i 4. kvartal sidste år, og det var i parentes bemærket det første positive kvartal siden 2021 i denne del af forretningen.
Det illustrerer den flerårige gennemløbstid fra ordreindgåelse til levering og effekten af den pludselige omkostningsinflation og forsyningskædeforstyrrelser, der først kan kompenseres for henover flere år. Der er altså klare tegn på, at Vestas’ margin er i kraftig bedring.
Krav om fald i garantihensættelser
Men gennemslag på bundlinjen kræver fremadrettet, at garantihensættelserne også bliver ved med at falde ned mod målsætningen på 3 pct. I 3. kvartal lød hensættelserne på 6 pct., og det var betydeligt over niveauet i de foregående to kvartaler på ca. 4 pct. Det høje niveau i 3. kvartal var ifølge Vestas en enkeltstående begivenhed relateret til en dårlig komponent på to projekter.
Men det er tydeligt, at investorer og analytikere er noget skeptiske. Vestas peger selv på nøgletallet LPF (Lost Production Factor), som dækker over den missede produktion pga. møllens ”nedetid”. LPF er i bedring efter at have toppet i 2022, og argumentet er, at det implicit er tegn på en bedre møllekvalitet, og dermed også at garantihensættelserne vil følge med ned over tid.
Udover presset på aktiekursen fra Trump, har Vestas heller ikke gjort det lettere for sig selv ved at så tvivl om den ellers stabile og godt indtjenende serviceforretning. Det første chok kom i august med en regnskabsteknisk ”engangsjustering” af omsætningen på 300 mio. euro, der direkte ramte indtjeningen i kvartalet forklaret af omkostningsinflation.
Udfordringerne fortsatte i 3. kvartal hvor EBIT-marginen i service kun nåede op på 16 pct., selvom man i august stort set lovede, at man allerede i 3. kvartal ville være nogenlunde tilbage på det hidtidige niveau (ca. 20 pct.). Selvom serviceforretningen kun omsætter for lidt over 900 mio. euro per kvartal, skal man ikke undervurdere betydningen af den skabte usikkerhed. Først og fremmest pga. stabiliteten og en historisk overskudsgrad på 20-25 pct. Service har dermed reelt i lang tid været ene om at levere overskud til Vestas.
20-25 pct. af små 4 mia. euro svarer til 800-1000 mio. euro og med en forventning om at Vestas indenfor 1-2 år krydser 20 mia. euro i omsætning og kommer i nærheden af EBIT-målsætningen på 10 pct., er det klart, at Service selv i det scenarie vil levere op imod halvdelen af koncernens indtjening.
Er man i tvivl om betydningen af serviceforretningen, behøver man blot at høre den 1 time og 12 min lange telefonkonference, hvor hele tolv analytikere havde spørgsmål til serviceforretningen. Det var det klart mest debatterede emne med mange gange flere spørgsmål end om emner som told og præsidentvalg.
Ledelsen lover igen fuld fokus på at forbedre marginen og at 20 pct. bør være niveauet i 4. kvartal. Altså en serviceforretning, der er tilbage på sporet, men der kunne klart anes en usikkerhed, som givetvis også har sat sig i aktiekursen.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.