Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Tema om Q1/2025 regnskaber – DFDS i genopretning: Er bunden nu passeret?

Steen Albrechtsen

tirsdag 10. juni 2025 kl. 11:35

Torben Carlsen - DFDS
Torben Carlsen – CEO hos DFDS

DFDS’ ledelse har allerede udnævnt 2025 til et transitionsår, hvor investorerne ikke har meget at råbe hurra for. Udbyttet er sløjfet i kølvandet på opkøb af tyrkiske EKOL, indtjeningspres, stigende gæld og højere gearing. De økonomiske resultater, ledelsens forventninger og makrouro indikerer tydeligt, hvor svært året er. Men der er de første signaler på, at bunden muligvis er passeret, skriver redaktør Steen Albrechtsen.

Det største problem er ubetinget, at konkurrencen i Middelhavet blev øget i september 2024, da en ny spiller trådte ind på markedet. Både DFDS’ volumen og priser er hårdt ramt, og der blev lavet et stort indhug i indtjeningen i det vigtigste segment Færger (”Ferries”).

I regnskabet for 1. kvartal citeres CEO for, at ”indtjeningstrenden i marts begyndte at vende”, og dykker man ned i, hvad der ligger bag denne udtalelse, så afslørede regnskabspræsentationen, at ”Færger” (Ferries) i Q1 viste en nedgang i EBIT på henved 250 mio. kr. i forhold til samme kvartal året før. Langt størstedelen, dvs. 200 mio. kr., kom fra en nedgang i Middelhavsforretningen, mens den resterende nedgang på ca. 50 mio. kr. kom fra resten af færgenetværket.

Direkte adspurgt om nedgangen på de 200 mio. kr. kom det frem, at det giver en indikation af den umiddelbare annualiserede effekt af den nye konkurrence. Det stemmer også nogenlunde med den beregnede effekt ovenpå de skuffende 3. kvartal og 4. kvartalsregnskaber.

Nedgangen i Ferry vil gradvist blive bedre hen over året i takt med prisstigninger og reduktion af kapaciteten. I 4. kvartal vil resultatet fra Middelhavet være bedre end samme kvartal sidste år, som også var første fulde kvartal med (hård) konkurrence. Det bliver altså et let sammenligningskvartal.

I løbet af 1. kvartal 2025 har DFDS gennemført to prisstigninger, som kunderne ikke er glade for, men som de dog ser ud til at have accepteret. Det står også klart, at det dårlige resultat i 1. kvartal ikke var ligeligt fordelt hen over kvartalet, underforstået at det blev bedre henimod slutningen og ind i april. Det skulle det også gerne, for trods sæsonudsving blev det kun til et EBIT på minus 117 mio. kr. i 1. kvartal (mod 200 mio. kr. sidste år og mellem 200 og 363 mio. kr. de forudgående fire år). Forventningen til hele 2025’s EBIT på 1.000 mio. blev således fastholdt, hvilket klart indikerer, at det bliver bedre herfra, men også at 2. og 3. kvartal er højsæson. For koncernen som helhed venter DFDS nu, at 2. og 3. kvartal bliver dårligere end 2024, men at 4. kvartal bliver bedre.

Sidste år leverede DFDS et EBIT på 519 mio. kr. i 2. kvartal og 785 mio. i 3. kvartal, mens 4. kvartal blev på 2 mio. kr. Så selvom en bedring i 4. kvartal er fremskridt, så behøver det ikke nødvendigvis indikere et flot resultat.

Logisticsdivisionen er heller ikke på toppen for tiden. Men her er det især det seneste opkøb i Tyrkiet (EKOL), som man kæmper med at få på plads. Det er fortsat forventningen, at EKOL passerer break-even ved årets udgang. Det er sket efter store tilpasninger af medarbejdere og materiel, hvoraf vi her blot kan nævne reduktion af medarbejderstaben fra 3700 ultimo 2024 ved overtagelsen til 3000 medarbejdere i april og omkring 20 pct. reduktion i antallet af ejede trailere og trucks.

Hertil kommer mindre reorganiseringer af geografien. Derudover arbejder Logistics i forvejen på en række ”Boost projects” i den oprindelige forretning, hvor effekterne dog ser ud til at blive realiseret lidt langsommere end ventet, hvilket er med til at forklare, hvorfor Logistics-forventningen for i år sænkes med 100 mio. kr. til 200 mio. kr. EBIT.

Den nettorentebærende gæld ligger stadig højt med et niveau på 16,8 mia. kr. ved udgangen af 1. kvartal. Det ligger i kortene, at den stiger yderligere i 2. kvartal, men herefter bedres i løbet af 2. halvår og forventeligt ved årets udgang ligger lavere end i dag. Gearingsnøgletallet ligger uændret omkring 4,0, hvilket er noget højere end målsætningen på maksimalt 2,5. Den åbenlyse forklaring er den – forhåbentlig midlertidige – nedgang i indtjeningen, som påvirker nævneren i gearingsbrøken (NIBD/EBITDA) udover den nylige betaling for EKOL-opkøbet.

Interessant nok kunne DFDS rapportere om et pænt cash flow fra driften i 1. kvartal, der især blev drevet af en solid bedring i arbejdskapitalen. Forbedringen på 62,1 pct. til 759 mio. kr. kom i mål på trods af det forværrede driftsresultat. Her hører det dog med til billedet, at forbedringen er skabt den ”nemme vej” ved brug af factoring.

Steen Albrechtsen

Steen Albrechtsen og/eller nærtstående ejer aktier i DFDS

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Konsulent til Dansk Sygeplejeråds forhandlingsafdeling og Sundhedskartellets sekretariat, tidsbegrænset stilling
Region Hovedstaden
Udløber snart
Fagligt stærk makroøkonom til ROCKWOOL Fondens Analyseenhed
Region Hovedstaden
Konsulent til at styrke den finansielle sektors bidrag til samfundets sikkerhed, kritiske infrastruktur og beredskab
Region Hovedstanden
Udløber snart
Fagligt stærk makroøkonom til ROCKWOOL Fondens Analyseenhed
Region Hovedstanden
Ambitiøs budget- og regnskabsansvarlig
Region Hovedstaden
Dygtig økonomikonsulent til økonomistyring på KU
Region Hovedstaden
Udløber snart
Projektøkonom til EU-projekter på CBS
Region Hovedstaden
Konsulent til økonomi, data og analyse hos Uddannelse København
Region Hovedstaden
Økonom til Almen Analyse – Landsbyggefonden
Region Hovedstaden
Processtærk konsulent til økonomi og politik på Københavns Rådhus
Region Hovedstaden
Økonomipartner til økonomisk rådgivning i Center for Ejendomme
Region Hovedstaden
Udløber snart
Controller til datamodeller og økonomistyring
Region Midt
Økonomikonsulent – Nysgerrig sparringspartner med økonomisk forståelse
Region Sjælland
Dygtig økonom til udvikling af økonomisk regulering af el og gas
Region Sjælland
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank