DFDS’ ledelse har allerede udnævnt 2025 til et transitionsår, hvor investorerne ikke har meget at råbe hurra for. Udbyttet er sløjfet i kølvandet på opkøb af tyrkiske EKOL, indtjeningspres, stigende gæld og højere gearing. De økonomiske resultater, ledelsens forventninger og makrouro indikerer tydeligt, hvor svært året er. Men der er de første signaler på, at bunden muligvis er passeret, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
Det største problem er ubetinget, at konkurrencen i Middelhavet blev øget i september 2024, da en ny spiller trådte ind på markedet. Både DFDS’ volumen og priser er hårdt ramt, og der blev lavet et stort indhug i indtjeningen i det vigtigste segment Færger (”Ferries”).
I regnskabet for 1. kvartal citeres CEO for, at ”indtjeningstrenden i marts begyndte at vende”, og dykker man ned i, hvad der ligger bag denne udtalelse, så afslørede regnskabspræsentationen, at ”Færger” (Ferries) i Q1 viste en nedgang i EBIT på henved 250 mio. kr. i forhold til samme kvartal året før. Langt størstedelen, dvs. 200 mio. kr., kom fra en nedgang i Middelhavsforretningen, mens den resterende nedgang på ca. 50 mio. kr. kom fra resten af færgenetværket.
Direkte adspurgt om nedgangen på de 200 mio. kr. kom det frem, at det giver en indikation af den umiddelbare annualiserede effekt af den nye konkurrence. Det stemmer også nogenlunde med den beregnede effekt ovenpå de skuffende 3. kvartal og 4. kvartalsregnskaber.
Nedgangen i Ferry vil gradvist blive bedre hen over året i takt med prisstigninger og reduktion af kapaciteten. I 4. kvartal vil resultatet fra Middelhavet være bedre end samme kvartal sidste år, som også var første fulde kvartal med (hård) konkurrence. Det bliver altså et let sammenligningskvartal.
I løbet af 1. kvartal 2025 har DFDS gennemført to prisstigninger, som kunderne ikke er glade for, men som de dog ser ud til at have accepteret. Det står også klart, at det dårlige resultat i 1. kvartal ikke var ligeligt fordelt hen over kvartalet, underforstået at det blev bedre henimod slutningen og ind i april. Det skulle det også gerne, for trods sæsonudsving blev det kun til et EBIT på minus 117 mio. kr. i 1. kvartal (mod 200 mio. kr. sidste år og mellem 200 og 363 mio. kr. de forudgående fire år). Forventningen til hele 2025’s EBIT på 1.000 mio. blev således fastholdt, hvilket klart indikerer, at det bliver bedre herfra, men også at 2. og 3. kvartal er højsæson. For koncernen som helhed venter DFDS nu, at 2. og 3. kvartal bliver dårligere end 2024, men at 4. kvartal bliver bedre.
Sidste år leverede DFDS et EBIT på 519 mio. kr. i 2. kvartal og 785 mio. i 3. kvartal, mens 4. kvartal blev på 2 mio. kr. Så selvom en bedring i 4. kvartal er fremskridt, så behøver det ikke nødvendigvis indikere et flot resultat.
Logisticsdivisionen er heller ikke på toppen for tiden. Men her er det især det seneste opkøb i Tyrkiet (EKOL), som man kæmper med at få på plads. Det er fortsat forventningen, at EKOL passerer break-even ved årets udgang. Det er sket efter store tilpasninger af medarbejdere og materiel, hvoraf vi her blot kan nævne reduktion af medarbejderstaben fra 3700 ultimo 2024 ved overtagelsen til 3000 medarbejdere i april og omkring 20 pct. reduktion i antallet af ejede trailere og trucks.
Hertil kommer mindre reorganiseringer af geografien. Derudover arbejder Logistics i forvejen på en række ”Boost projects” i den oprindelige forretning, hvor effekterne dog ser ud til at blive realiseret lidt langsommere end ventet, hvilket er med til at forklare, hvorfor Logistics-forventningen for i år sænkes med 100 mio. kr. til 200 mio. kr. EBIT.
Den nettorentebærende gæld ligger stadig højt med et niveau på 16,8 mia. kr. ved udgangen af 1. kvartal. Det ligger i kortene, at den stiger yderligere i 2. kvartal, men herefter bedres i løbet af 2. halvår og forventeligt ved årets udgang ligger lavere end i dag. Gearingsnøgletallet ligger uændret omkring 4,0, hvilket er noget højere end målsætningen på maksimalt 2,5. Den åbenlyse forklaring er den – forhåbentlig midlertidige – nedgang i indtjeningen, som påvirker nævneren i gearingsbrøken (NIBD/EBITDA) udover den nylige betaling for EKOL-opkøbet.
Interessant nok kunne DFDS rapportere om et pænt cash flow fra driften i 1. kvartal, der især blev drevet af en solid bedring i arbejdskapitalen. Forbedringen på 62,1 pct. til 759 mio. kr. kom i mål på trods af det forværrede driftsresultat. Her hører det dog med til billedet, at forbedringen er skabt den ”nemme vej” ved brug af factoring.
Steen Albrechtsen
Steen Albrechtsen og/eller nærtstående ejer aktier i DFDS
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.