Med den officielle godkendelse af overtagelsen af DB Schenker løftede DSV også sløret for de forventede synergier, der bekræfter potentialet i opkøbet. Næsten alle spørgsmål ved regnskabsfremlæggelsen var relateret integrationen og ikke mindst synergierne ved sammenlægningen. Det er meget sigende for investeringscasen, som nu igen synes at køre på skinner, hvis DSV lever op til sin historik på opkøbsfronten.
Samtidig med offentliggørelsen af 1. kvartalsrapporten overtog DSV officielt samme dag den endelige kontrol med DB Schenker ved udgangen af april måned. En enorm opgave venter nu forude for DSV. Også selvom man har haft over seks måneders intens forberedelsestid siden købsaftalen blev underskrevet og op mod tre års forberedelse siden de første tanker om et muligt opkøb.
Ved udgangen af 2028 forventer DSV, at sammenlægningen er nogenlunde på plads, og at størstedelen af synergierne på ni mia. kr. er høstet.
Blot for at sætte opgavens størrelse i perspektiv, er der tale om en sammenlægning af to nærmest lige store virksomheder med samlet næsten 160.000 ansatte, 18 mio. kvm. logistikcentre og over 300 mia. kr. i omsætning. Lidt mindre end Mærsk. Med fusionen skabes verdens største 3. parts logistikselskab med en markedsandel på ”kun” 6-7 pct., hvilket efterlader god plads til at vokse yderligere.
Den fortsat relativt beskedne markedsandel er også en væsentlig årsag til, at man forventer et kunde-/omsætningstab på op mod fem pct., som er det samme, DSV har oplevet ved tidligere opkøb. Generelt synes der at være stor opbakning til fusionen blandt de større kunder, mens der blandt mindre og mellemstore kunder i pressen har været mindre optimisme, fordi de er bange for at blive klemt eller miste deres personlige relationer som følge af fyringer.
Et enkelt branchemedie har sågar udtrykt frygt for, at fusionen kan ende galt, fordi nogle operatører i sektoren er meget fjendtligt indstillede og overvejer helt at nægte at arbejde for det nye gigantselskab. DSV har endnu ikke sat tal på fyringer og afskedigelser, som kan være et mere ømtåleligt emne hos kunder og ikke mindst i DB Schenker organisationen.
DB Schenkers normaliserede indtjening anslås at ligge på 6 mia. kr. i 2025, hvilket faktisk er et lavere niveau end i både 2023 og 2024. Udgangspunktet gør dog ikke så meget, for DSV fastholder ambitionen om at løfte marginen i den opkøbte forretning til DSV-niveau ultimo 2028.
Med 8 mdr. ejerskab i år løftede DSV 2025-forventningen til EBIT med 4 mia. kr. udelukkende fra DB Schenker og fastholdt dermed forventningerne til den eksisterende forretning uændret på trods af den seneste markedsuro.
I forbindelse med den officielle overtagelse har DSV nu sat lidt flere konkrete – men præliminære – tal på potentialet i opkøbet. Ved udgangen af 2028 forventes den væsentligste del af integrationen at være på plads. Det ventes, der kan høstes synergier på mindst 9 mia. kr.
Lægger man disse oveni EBIT-indtjeningen på 6 mia. kr. årligt, er der således et årligt indtjeningspotentiale på 15 mia. kr. som følge af opkøbet. Det kan sammenlignes med, at den eksisterende DSV-forretning i 2025 forventede et EBIT på 15,5-17,5 mia. kr., og at det seneste konsensusestimat viser en vækst til 19,2 mia. kr. i 2028. Holder regnestykket, er der tale om et EBIT-resultat på 34 mia. kr. i 2028.
DSV har via lån og aktiesalg rejst 75 mia. kr. til opkøbet, hvor DSV umiddelbart lægger 86 mia. kr. på bordet, udover overtagne forpligtelser på ca. 20 mia. kr. Samlet har DSV-aktionærerne set en udvanding på 12-13 pct. fra aktiesalget. Men de kan til gengæld se frem til et EBIT, der er næsten 75 pct. højere efter 2028.
Opererer DSV efter sin vanlige lidt forsigtige tilgang til synergier, kan der i bedste fald altså være udsigt til en fordobling af EBIT-resultatet som følge af opkøbet.
For at nå dertil kræver det dog 11 mia. kr. i forventede integrationsomkostninger (heraf 2,0-2,5 mia. i år) og forhøjede renteudgifter, indtil gælden er nedbragt. På gældssiden forventer DSV senest i løbet af 1. halvår 2027 at komme ned på en gearing på 2,0 x EBITDA, hvorefter det er planen at genstarte aktietilbagekøbene, der blev sat på pause, da opkøbsaftalen blev underskrevet i september 2024.
DSV-aktionærerne står nu foran et par år, hvor integration og gældsnedbringelse er i fokus og uden de vanlige aktietilbagekøb. Det har man prøvet før med stor succes, så det betyder næppe noget voldsomt for aktien.
Fokus de næste mange kvartaler bliver på fremdriften i integrationen og realiseringen af de store synergier, som hele business casen bygger på.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.