Den pludselige toldkrig har igen udsat et økonomisk comeback for GN Store Nords vigtige Enterprise-division, da erhvervslivet er tøvende med at investere i nyt head set-udstyr lige nu, hvor verden ser så stor usikkerhed. GN må derfor igen sætte sin lid til Hearing-divisionen, der fastholder en vækst på 5-9 pct. i år trods en negativ vækst i 1. kvartal. På toldfronten er GN meget eksponeret mod USA og produktion i Kina. Men ifølge ledelsen kan store dele af den geografiske udfordring med produktionen i Kina være løst til sommer, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
Efter et aktiekursfald på 30-40 pct. på få måneder var usikkerheden om udviklingen i GN Store Nord enorm, og derfor var regnskabet for 1. kvartal 2025 også imødeset med stor spænding og nervøsitet. Det voldsomme kursfald skyldes især usikkerheder om toldkrigen og det faktum, at GN Store Nord ved udgangen af året havde en meget stor del af sin supply chain eller produktion i Kina.
Ordet ”tariff” blev meget symptomatisk også nævnt hele 44 gange på telefonkonferencen efter Q1-regnskabet, mens det tilsvarende tal kun var 16 i februar ved fremlæggelsen af årsregnskabet.
GN’s udfordring er helt konkret i forhold til det vigtige amerikanske marked, at næsten alle koncernens produkter i Enterprise og Gaming kom fra produktion i Kina ultimo 2024. En stor del af salget til USA ville dermed i udgangspunktet være i fare for at blive ramt af toldsatser.
GN har allerede inden toldkrigens udbrud igangsat en diversificering af leverandørkæderne (”manufacturing footprint”), og det betyder, at GN allerede ved halvåret 2025 vil have reduceret denne andel betydeligt, især i Enterprise til rundt regnet 15 pct. Ultimo 2025 indikerer GN, at andelen vil være nede på 5-10 pct., men det djævelske spørgsmål vil da være, om det er nok at have flyttet produktionen fra Kina til f.eks. Vietnam, Thailand eller Taiwan?
GN’s høreapparatforretning leverer sikkert solidt i år efter presset i første kvartal med negativ organisk vækst på én pct. Lancering af den nye Vivia-platform i februar 2025 har haft en afdæmpende effekt på salget af de ”gamle” høreapparater frem til lanceringen, samtidig med at øgede lanceringsomkostninger har presset marginen i kvartalet ned til 28,4 pct. fra ca. 35 pct. sidste år. For hele året forventes uændret en organisk salgsvækst på 5-9 pct., hvilket også betyder, at det svage første kvartal ser ud til at være undtagelsen, og at der er udsigt til en pæn organisk vækst resten af året i hearing.
Aktivitetsfremgangen på erhvervsmarkedet (”enterprise”), der længe har været udsat pga. den makroøkonomiske udvikling, er igen blevet udsat pga. toldkrigens usikkerhed om effekt på virksomhedernes økonomi og dermed lysten til at opgradere udstyr.
I første kvartal var den organiske vækst på minus ni pct. For hele året forventes nu mellem nul og minus 8 pct. mod 0 til plus 4 pct. tidligere. Lagerjusteringer kan forklare lidt af udviklingen i 1. kvartal, idet salget til grossistkunderne (”sell-in growth”) faldt med 9 pct., mens grossisternes salg til slutbrugerne kun faldt 5 pct. Altså nedbragte flere af kunderne lagrene, hvilket ikke er helt overraskende, usikkerheden taget i betragtning.
Gaming er også ramt, selvom 1. kvartal leverede en flot organisk vækst på 11 pct. Forbrugertillidsfaldet i USA og produktprioriteringer (pga. leverandørkædeændringer) forventes at ramme hårdt resten af året, således at væksten nu ventes på minus 6 pct. til plus 2 pct. mod en tidligere forventning om positiv organisk vækst på 7 til 12 pct.
Samlet er koncernens forventning ændret fra 3 til 7 pct. organisk vækst til minus 3 til plus 3 pct. organisk vækst. I midtpunktet en nedjustering på hele 5 procentpoint, drevet af Enterprise og i mindre grad Gaming. GN siger selv, at deres guidance er robust i de fleste af scenarierne for udviklingen i toldsatser. Midtpunktet forudsætter, at toldsatserne bliver på det ”nuværende niveau”.
På marginfronten går det lidt bedre, men det kræver, at gennemførte prisforhøjelser og omkostningsbesparelser slår igennem senere på året. Det er således den laveste margin i et første kvartal med 7,5 pct. mod 12,5 pct. i samme kvartal sidste år og 12 pct. i hele 2024.
For hele 2025 har GN sænket EBITA-marginen en smule fra 12-14 pct. til 11-13 pct. I sig selv er det i det store billede ikke nogen voldsom effekt med tanke på en negativ skalaeffekt fra omsætningsfaldet og i et lidt større perspektiv: Hvor meget aktien trods alt også er faldet. I det lidt længere perspektiv er der dog skabt lidt uro om GN kan indfri målsætningen om 16-17 pct. margin i 2028.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.