Gennem de seneste tre år er Carlsberg blevet forvandlet til en ny virksomhed. Den første dyre fase af transformationen er overstået. Med tabet af de russiske aktiviteter, stagnation i Europa og nu også i Asien har behovet for ny strategisk positionering med opkøb været påtrængende. Men nu kommer det svære: Topchef Jacob Aarup-Andersen skal have succes med den nye model, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen.
Carlsberg har i 2024 taget en ordentlig slurk kostbar medicin for at opnå en mere fordelagtig strategisk position på en række af sine vigtigste og mest lovende markeder. Nu skal det vise sig, om topchef Jacob Aarup-Andersens kur virker.
Jacob Aarup-Andersen, der kom til Carlsberg i 2023, har investeret i stor stil i 2024. Han skal derfor i 2025 i gang med Carlsbergs største konsolideringopgave og synergijagt siden overtagelsen af halvdelen af Scottish & Newcastle i 2008.
De store opkøb, tilkøb og udvidelser i Storbritannien, Indien, Nepal, Kasakhstan og flere andre lande skal passes ind i koncernen. Og der er hårdt brug for den strategiske nypositionering. Carlsberg har måttet sælge den store russiske forretning til en brøkdel af værdien, og stagnationen på det europæiske marked synes at have sat sig fast. Trods al officiel optimisme er det stadig uklart, om – og hvornår – væksten i Asien (især Kina, som koncernen har satset hårdt på) igen kommer i gang.
Gamle stærke positioner er kommet under hårdt pres. I Frankrig melder Carlsberg om vanskeligheder og tab af markedsandele. Ærkerivalen Heineken har i de seneste år overtaget Carlsberg-datterselskabet Kronenbourgs gamle førsteplads i Frankrig.
Fremlæggelsen af årsregnskabet for 2024 udløste samme dag en flot kursstigning på 8 pct. Tallene levede omtrent op til konsensusforventningen. Omsætningen var steget med et par procent, og overskudgraden var omtrent uændret på 15,2 pct., men stabiliseret efter faldet i 2023.
Ledelsen venter en vækst i driftsindtjeningen på 1-5 pct. i 2025. Men det er i betragtning af selv en lav inflation ikke vildt imponerende. Heller ikke selvom nogle analytikere anser ledelsen for at være kronisk pessimistisk med prognoserne. Det værste kan være overstået i Kina.
Men de positive takter i helårstallene er i det større perspektiv stadig overskygget af Carlsbergs strategiske udfordringer. Set over 12 måneder er aktien faldet 12 pct. og fra toppen i maj 2023 med 31 pct. Derfor er der brug for Jacob Aarup-Andersens strategiske repositionering. Den nye strategi, Accelerate Sail, løfter målet for den organiske omsætningsvækst til 4-6 pct. om året, og driftsresultatet skal vokse mere.
Med Jacob Aarup-Andersens initiativer i 2024 er der nu også mere klarhed om midlerne til at nå dette mål:
Med købet af britiske Britvic for 3,3 mia. pund kommer alkoholfrie drikke til at udgøre en langt større del af Carlsbergs portefølje, og netop det alkoholfrie marked vokser mere end det traditionelle ølmarked. Det bør give synergier og mere vækst.
Med købet af Britvic kan Carlsberg opnå et tæt samarbejde med Pepsi i Storbritannien, og efterfølgende har Carlsberg også opnået licensen for Pepsi i Aserbaidjan og Kasakhstan, hvor Carlsbergs omsætning dermed bliver fordoblet. Med købet af Britvic er fulgt en omsætning på cirka en mia. kr. i Brasilien, og Carlsberg får dermed fodfæste i Sydamerika – hidtil et næsten uopdyrket område for koncernen.
Det formelle salg i slutningen af 2024 af de russiske aktiviteter slutter et ressourcekrævende kapitel for Carlsberg med en – i forhold til det store tab i landet – behersket, men dog mærkbar, likviditetstilførsel.
Minoritetsaktionærerne i Carlsberg i Nepal og Indien er købt ud for 744 mio. USD, og netop Indien kan udvikle sig til fremtidens vækstmarked for øl. Carlsberg er i højere grad ved at promovere mindre bryggerier og nye ølmærker i Europa for at imødekomme kundernes efterspørgsel efter alternativer til de velkendte mærker.
Men først og fremmest er der satset mange milliarder udenfor det Kina, som har givet betydelig usikkerhed, og udenfor det stagnerende kontinentaleuropæiske marked for øl. Og erfaringen fra årene efter 2008 viser, at store opkøb langt fra altid lever op til forventningerne.
Men nu skal der ske fremskridt. Ja, hvis man læser analytikernes kommentarer omhyggeligt, så fremgår det, at Jacob Aarup-Andersen i 2025 helst skal levere lidt mere, end han offentligt har lovet.
Morten A. Sørensen